ابراز نگرانی رئیس صندوق بین‌المللی پول از جنگ تجاری آمریکا و چین

ابراز نگرانی رئیس صندوق بین‌المللی پول از جنگ تجاری آمریکا و چین
خلاصه اخبار

رئیس صندوق بین‌المللی پول بار دیگر تاکید کرد جنگ تجاری بین آمریکا و چین یک ریسک بزرگ برای چشم‌انداز اقتصادی جهان است.به گزارش «ایبِنا» در حالی که ابراز نگرانی درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به پای ثابت سخنان اخیر رئیس صندوق بین‌المللی پول تبدیل شده، کریستین لاگارد در جریان سفر به ازبکستان در گفت‌وگو با رویترز گفت: اگر مساله اختلافات تجاری چین و آمریکا حل نشود، چشم‌انداز اقتصادی جهان با یک ریسک روبه‌رو است.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، وی با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصاد جهان گفت: به‌طور مشخص ریسکی که در این چشم‌انداز می‌تواند شرایط را از پیش‌بینی‌ها بدتر کند، تداوم تنش‌های جاری بین چین و آمریکاست و اگر این تنش‌ها حل نشود، این ریسک به مسیر خود ادامه خواهد داد.

براساس این گزارش، رئیس صندوق بین‌المللی پول ۱۰ روز پیش نیز گفته بود که تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین تهدید اصلی برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود. صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان، برآورد خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ را به ۳/ ۳ درصد کاهش داد که نسبت به پیش‌بینی ۵/ ۳ درصدی که قبلا عنوان کرده بود پایین‌تر است.این گزارش در همان زمان هم هشدار داده بود درصورتی‌که تنش‌های تجاری آمریکا و چین ادامه پیدا کند و همچنین طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا محقق شود، رشد اقتصادی جهان بازهم کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد شد.لاگارد در تازه‌ترین اظهارات خود درباره پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهان گفت: باوجود همه این مسائل، انتظار داریم که تا پایان سال ۲۰۱۹ و در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی دوباره به سطوح بالاتری بهبود پیدا کند.

روز جمعه دولت چین در واکنشی که به نگرانی از نتیجه مذاکرات با آمریکا دامن زد، اعلام کرد که ادامه مذاکرات بین دو اقتصاد بزرگ جهان تا زمانی که واشنگتن مسیر خود را تغییر ندهد «بی‌معنی» خواهد بود.آمریکا و چین از سال گذشته وارد یک جنگ تجاری شده‌اند که به وضع تعرفه روی واردات کالاها به ارزش میلیاردها دلار منجر شده است. هر دو کشور در دسامبر موافقت کرده بودند از وضع تعرفه جدید به مدت ۹۰ روز خودداری و در این مدت تلاش کنند به توافق برسند.سیاست تلافی‌جویانه چین و آمریکا در خصوص وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات یکدیگر منجر به تضعیف بازارهای سهام آسیا و آمریکا شد. شاخص‌های وال‌استریت پس از اعلام وضع تعرفه‌ها از سوی دو کشور وارد محدوده منفی شدند.

منبع: donya-e-eqtesad.com