آینده بازار سرمایه در ابهام!/ دخالت‌های سیاسی در بورس تشدید می‌شود؟

آینده بازار سرمایه در ابهام!/ دخالت‌های سیاسی در بورس تشدید می‌شود؟

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با افت حدود 50درصدی شاخص کل از روزهای اوج تاریخی خود، فشارها بر مسئولان بازار سرمایه شدت گرفت و در نهایت قالیباف اصل در آخرین روز دی‌ماه سال جاری، از سمت خود استعفا داد.

پس از آن شورای عالی بورس باید ظرف 15روز جانشین وی را معرفی می‌کرد. در حالی که اهالی بازار از رئیس بعدی سازمان بورس، انتظار استقلال و تلاش برای بهبود ساختارهای بازار را داشتند، با مطرح شدن گزینه‌های مختلف، نگرانی‌ها در بازار تشدید می‌شد. دو عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در نامه‌ای به ریاست جمهوری، درخواست کردند که از انتصاب افراد غیرمرتبط با بازار سرمایه جلوگیری شود، اما دوشنبه، 6بهمن ماه، با اعلام دهقان دهنوی به عنوان گزینه اصلی دژپسند برای سکانداری ریاست سازمان بورس، کارشناسان و فعالان بیش از پیش بهت زده شدند.

دهقان دهنوی که سابقه‌ای در بازار سرمایهندارد، برای انتخاب نیز با برخی مخالفت‌ها مواجه شد ولی سرانجام 7 بهمن‌ماه به سمت ریاست سازمان برگزیده شد. طبق اعلام علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، دو تن از اعضای شورا با انتخاب وی مخالفت کرده‌اند. اما ساعاتی بعد از این اظهار نظر، سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس، در توییتر خود اعلام کرد دهقان تنها با یک رای مخالف به مسند ریاست سازمان بورس تکیه زد. این حرف و حدیث‌ها فارغ از تداوم فشار افکار عمومی بر رئیس سازمان بورس، نشان از نگرانی‌ها و ابهامات جدی در توانایی وی برای مدیریت و پیشبرد بازار سرمایه دارد.

طبق اعلام منابع خبری اقتصادآنلاین، دژپسند پیش از این به قالیباف اصل، رئیس سابق سازمان، فشارهایی را برای محدودیت فروش روزانه در بورس و فرابورس اعمال کرده بود که خوشبختانه با مقاومت قالیباف اصل به نتیجه نرسیده بود. حال شاید این جملات قالیباف اصل در استعفایش را بهتر متوجه شویم: «… بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متاسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل، هیچ‌وقت دیده نشد.»

پس از استعفای قالیباف اصل و با روی کار آمدن گزینه مدنظر دژپسند به‌نظر می‌رسد باید دخالت‌های غیرمسئولانه و غیرتخصصی بیشتری از جانب سیاسیون در بازار سرمایه باشیم. دخالت‌هایی که صرفاً به ارائه بیلان کاری به مسئولان بالادستی ختم می‌شود و در این بین بازار سرمایه مظلوم واقع می‌شود و بیش از 40میلیون سهامدار نیز از متضرران اینگونه رفتارها و سیاست‌ها خواهند بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.