آیا بازار به انتشار۲۴هزار میلیارد تومان اوراق روی خوش نشان می‌دهد

آیا بازار به انتشار۲۴هزار میلیارد تومان اوراق روی خوش نشان می‌دهد

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

بورس تهران روزهای متمادی است که شاخص را قرمزپوش می‌بیند و اگر حتی یک یا دو روز نیز افزایش در آن تجربه شده است، حتماً در روزهای بعد باز هم به روند کاهشی برگشته است. در این میان دولت باز هم تلاش می‌کند تا بتواند با برخی از روش‌هایی که به کار می‌گیرد، برخی اتفاقات مثبت را در شاخص رقم زند؛ اما عمق بی‌اعتمادی در بازار بسیار بالا است و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها بازار بتواند به روزهای پررونق خود برگردد.

البته مروری بر آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد، حکایت از آن دارد که اگرچه تعداد سهامداران در این بازار بسیار بالا رفته و رقم‌های بسیار بالایی را به ثبت رسانده است؛ اما رشد و بلوغ در بازار سرمایه به خوبی صورت نگرفته و همین امر سبب شده تا رفتارهای هیجانی در بازار بسیار دیده شود و عده‌ای استخوان خورد کرده در بازار سرمایه، از این فضا به نفع خود بهره گیرند؛ چراکه می‌توانند سهام ارزشمند دارندگان سهام را به قیمت نازل خریداری کرده و با آن بازی‌های جدیدی در بازار سرمایه به راه اندازند.

اما دولت در جدیدترین اقدام مصوب کرده تا 24 هزار میلیارد تومان منابع در قالب اوراق به بازار تزریق کند تا شاید روند هفته‌های گذشته را برگرداند؛ اما هنوز قضاوت در مورد آن زود است و باید دید که آیا این اقدام اثرات مثبت خود را در عمق بخشی به بازار به جای خواهد گذاشت و یا باید باز هم اقدامات نویی را انجام داد.

آیا بازار به انتشار24هزار میلیارد تومان اوراق روی خوش نشان می‌دهد

مجید عبدالحمیدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: وضعیت بازار طی روزهای گذشته، کمی نسبت به روزهای قبل بهتر بوده و بالاخره شاهد افزایش تقاضا روی بعضی از سهام‌ها بودیم؛ اگرچه بیشتر از 300 سهم هنوز در صف فروش قفل هستند که این موضوع، اصلاً نشانی از حمایت همه جانبه بازار را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 58 میلیون نفر در بازار سرمایه با در نظر گرفتن سهام عدالتی‌ها حضور دارند و از همین رو، حرکت این بازار برای دولتمردان و سیاستگذاران آینده کشور بسیار مهم است.

عبدالحمیدی گفت: عامل اصلی حال این روزهای بازار، نبود نقدینگی و خروج پول به دلایل مختلف مثل شرایط عدم اطمینان و اعتماد به سیاست‌های دولت اعم از سیاست‌های داخلی و خارجی کشور است.

وی با اشاره به انتشار خبر تزریق 24 هزار میلیارد از طریق اوراق اجاره سهام، اعلام کرد: ساز و کار این روند شباهت زیادی به اعتباردهی کارگزاری‌ها به افراد حقیقی دارد؛ ولی اعتبار گرفتن برای حقوقی‌ها دو مشکل بزرگ همیشه به دنبال داشته، اول اینکه کارگزاری‌ها توانایی تامین اعتبار مورد نیاز حقوقی‌ها را نداشتند و دوم اعتبار کوتاه‌مدت با توجه به دید بلندمدت اکثرحقوقی‌ها، کارایی زیادی ندارد؛ اما با تصویب اینگونه طرح‌ها تا حدودی مشکلات را به خصوص برای حقوقی‌های بزرگ کمتر خواهد کرد.

عبدالحمیدی گفت: در روز سه‌شنبه هفته گذشته، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل از آن، 139 درصد افزایش یافت و در رقم 194 میلیارد تومان ایستاد که خود نشان از تاثیر خبر خوب در بازار بود؛ اما این نکته که سهم‌های زیادی حتی هنوز فرصت نقد شدن به سهام داران خودشان را هم نداده اند، کار را برای آینده بازار پیچیده خواهد کرد.