آیا استیبل کوین USDC هم با بحران مالی روبرو است؟ شایعات مطرح شده تا چه حد صحت دارند؟

آیا استیبل کوین USDC هم با بحران مالی روبرو است؟ شایعات مطرح شده تا چه حد صحت دارند؟
خلاصه اخبار

بعد از فاجعه سقوط ترا بحث استیبل‌کوین‌ها در مرکز توجهات فضای کریپتو قرار گرفت. از تاریخ ۱۲ می به این سو، از میان ۵ استیبل کوین مطرح، استیبل کوین شرکت سیرکل USDC، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سایر استیبل کوین‌ها پیدا کرد و توانست حجم قابل توجهی از سهم بازار استیبل کوین تتر را در …

به گزارش سیگنال به نقل از میهن بلاکچین

بعد از فاجعه سقوط ترا بحث استیبل‌کوین‌ها در مرکز توجهات فضای کریپتو قرار گرفت. از تاریخ 12 می به این سو، از میان 5 استیبل کوین مطرح، استیبل کوین شرکت سیرکل USDC، وضعیت بسیار بهتری نسبت به سایر استیبل کوین‌ها پیدا کرد و توانست حجم قابل توجهی از سهم بازار استیبل کوین تتر را در اختیار خود در آورد. اما اخیرا درباره بحران مالی USDC نیز شایعاتی در حال شکل گرفتن است. شایعات مطرح شده چیست و تا چه حد قابل اعتنا است؟

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از theblock، در 48 ساعت گذشته، توییتر پر از شایعاتی درباره ناپایداری استیبل کوین USDC شده است. این داستان از رشته توییت CryptoInsider23 آغاز شد، که هشدار داد که شرکت سیرکل (Circle)، صادر کننده استیبل کوین USDC، برای ثابت نگه داشتن برابری USDC با دلار در حال از دست دادن پول است.

نقشه شرکت سیرکل برای ثابت نگه داشتن ارزش USDC در آستانه فروپاشی است. اگر پرونده‌ عرضه اولیه شرکت چک سفید (SPAC) آن‌ها را بخوانیم مشخص است که این شرکت دائما در حال از دست دادن پول است. اما خطر بزرگتر امکان فریز شدن پشتوانه‌های USDC بخاطر بدهی‌هاست.

بررسی وضعیت USDC
منبع: توییتر

سیرکل برای استقراض دلار از بانک‌های سیگنیچر (Signature) و سیلورگیت (Silvergate) (که پشتوانه صدور USDC است)، نرخ بالاتری از درآمد معمول این بانک‌ها از سپرده‌های نقدی پرداخت می‌کند. به همین دلیل سیگنیچر تمام دلاری که از مشتریان دریافت می‌کند را به USDC تبدیل می‌کند.

طبق ادعای CryptoInsider23 در سه ماهه اول سال 2022 شرکت سیرکل 500 میلیون دلار از دست داده است و تا انتهای سال در مجموع 1.5 میلیارد دلار از دست خواهد داد. CryptoInsider23 اضافه کرد که سیرکل همچنان در حال پرداخت بالای 5٪ بهره به یک بانک ناشناس است و تنها به همین دلیل است که سیرکل در چند سال گذشته مشغول جذب سرمایه بوده است.

علاوه بر این، ذخایر سیرکل توسط این بانک ناشناس وام داده می‌شود که عملیات آن را تحت فشار قرار داده است و ظاهرا شرکت سیرکل برای جلوگیری از دسترسی قانون‌گذاران ایالات متحده از یک شرکت کاغذی خارج از خاک آمریکا برای ارائه وام استفاده می‌کند.

همچنین طبق ادعای CryptoInsider23 شرکت سیرکل با چند شرکت رمزارزی که به بحران روبرو هستند ارتباط مالی داشته است:

استیبل کوین USDC در حال وام داده شدن به مشتریان با ریسک بالا است. مشتریان این وام‌ها عبارتند از بلاکفای جنسیس تریدینگ، تری اروز کپیتال، بلاکفای و شبکه سلسیوس. این فهرست تقریبا همه وام‌گیرندگان در آستانه نابودی را شامل می‌شود!

اندازه اختلاف تراز بین وام‌گیرندگان، صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان نقدینگی بین 3 تا 5 میلیارد دلار است و USDC و سیگنیچر در معرض خطر هجوم سپرده‌گذاران هستند زیرا وام گیرندگان نمی‌توانند میلیاردها USDC بدهی را بازگردانند.

آیا این ادعاها درباره وضعیت استیبل کوین USDC صحت دارند؟

نمی‌توان این ادعاها را با قطعیت رد کرد اما می‌توان دید که مخالفان نسبتا معتبری دارد. کالین وو (Colin Wu) بنیان‌گذار شرکت تحلیل داده ووبلاکچین (WuBlockchain) معتقد است که این ادعاها شایعه‌پراکنی است و باید کاملا رد شود. او در مقاله اخیر خود پس از ارائه توضیحات نتیجه‌گیری کرد:

با توجه به مقررات سخت‌گیرانه استیبل‌کوین‌ها در ایالات متحده و رویکرد سنتا محتاطانه سیرکل در پیروی از مقررات، نباید این شایعات درباره USDC را باور کرد.

همچنین جرمی الر (Jeremy Allaire)، بنیان‌گذار و مدیر عامل سیرکل، روز شنبه در رشته توییتی مقاله‌ای را درباره نحوه عملکرد سیرکل با عنوان «چطور استیبل باشیم؟» به اشتراک گذاشت و درباره این شایعات صحبت کرد:

USDC همیشه توسط مقدار برابری دلار آمریکا به صورت دارایی‌هایی که توسط موسسات مالی پیشرو ایالات متحده، از جمله بلک راک (BlackRock) و بانک نیویورک ملون (Bank of New York Mellon) مدیریت و نگهداری می‌شود، پشتیبانی می‌شود.

الر در ادامه اضافه کرد:

به توجه به سابقه ذهنی بد کاربران از کلاهبرداران فضای کریپتو قابل درک است که بعضی نسبتا به همه دچار پارانویا شده باشند. اما ما همیشه سعی کرده‌ایم خودمان را با بالاترین استانداردهای موجودپ تطبیق دهیم و همین باعث شده که بتوانیم با تنظیم‌کنندگان مقررات و شرکت‌های کنترل کیفیت و بیمه‌های درجه یک کار کنیم.

او در ادامه تاکید کرد که وضعیت سیرکل در حال حاضر از همیشه بهتر است و برای جلوگیری از انتشار شایعات تلاش می‌کند شفافیت عملکرد خود را افزایش دهد.