آمادگی ۱۵ بانک برای ارائه رمزهای یک‌بار مصرف

آمادگی ۱۵ بانک برای ارائه رمزهای یک‌بار مصرف
خلاصه اخبار

بانک مرکزی به‌منظور ایمن‌سازی تراکنش‌های بانکی در بستر بانکداری الکترونیک، بانک‌های کشور را موظف کرده تا از ابتدای خردادماه سال‌جاری صرفا رمز دوم یک‌بار مصرف را برای تراکنش‌های غیرحضوری مشتریان خود فعال کنند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» رمز دوم یک‌بار مصرف (one time password) که به اختصار OTP نامیده می‌شود قابل‌استفاده در کارت‌های بانکی و بستر اینترنت است و فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد. این رمز فقط یک بار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، این نوع رمز موجب جلوگیری از فیشینگ، (به کارگیری درگاه‌های تقلبی برای به سرقت بردن اطلاعات کاربران) می‌شود. بانک‌ها با اپلیکیشن موبایلی، حساب کاربری و مشخصات مشتریان را فعال می‌کنند. در زمان خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین، رمز یک‌بار مصرف برای مشتریان ارسال می‌شود و صرفا برای همان تراکنش اعتبار دارد. این رمزها از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌شوند و دسترسی هکرها به آن را تقریبا غیرممکن می‌کنند. امکان تولید رمزهای یک‌بار مصرف به تعداد زیاد و دوره زمانی طولانی وجود دارد، اما با توجه به فراموشی این رمزها، تولید انبوه و زمان‌دار آن کاربرد زیادی ندارد.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، مشتریان متقاضی این خدمت باید به‌منظور فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف به شعبه بانک عامل خود مراجعه و نسبت به فعال‌سازی نر‌م‌افزار یا پیامک این خدمت اقدام کنند این خدمت به‌صورت رایگان به مشتریان ارائه می‌شود و هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد. حداقل طول رمز پویای جایگزین رمز دوم کارت باید هفت رقم باشد. طول عمر رمزهای پویا باید حداکثر شصت ثانیه (۶۰) بوده و پس از این زمان رمز تولید شده منقضی و غیر‌قابل‌استفاده شود. رمزهای پویا در طول عمر خود باید تنها یک بار توسط موسسه اعتباری پذیرفته شوند. رمزهای پویا در طول عمر خود صرفا برای استفاده از خدمات مبتنی بر یک کارت مشخص از بین کارت‌های صادرشده توسط موسسه اعتباری قابل‌استفاده می‌باشند.

به این ترتیب از اول خردادماه سال‌جاری عملیات پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی و تلفن‌های همراه صرفا با رمز دوم یک‌بار مصرف امکان‌پذیر است. بنابراین گزارش بانک مرکزی سال گذشته نیز بخشنامه‌ای را با همین مضمون صادر کرده بود و به بانک‌ها تا شهریورماه مهلت داده بود اما ظاهرا به‌دلیل عدم‌آمادگی تعدادی از آنها و آماده نبودن بستر موردنظر، عملیاتی شدن این برنامه به تاخیر افتاد. اتفاقی که امکان وقوع آن در ضرب‌الاجل اخیر بانک مرکزی هم وجود دارد.

اما در این مدت تعداد زیادی از بانک‌ها با فعال‌سازی این نرم‌افزار امکان ارسال رمز دوم یک‌بار مصرف را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. اگرچه تعداد این بانک‌ها در برخی آمارهای غیر‌رسمی ۲۰ بانک اعلام شده، اما در اطلاعات ارائه شده در تبلیغات بانکی آمار ۱۵ بانک به دست می‌آید که پیش از موعد اعلام شده بانک‌ مرکزی این خدمت را راه‌اندازی کرده‌اند. بانک‌های ملی، سامان، سپه، تجارت، ایران‌زمین، کارآفرین، سرمایه، پاسارگاد، سینا، صادرات، ملت، کشاورزی، انصار، رفاه کارگران و پارسیان مجموع بانک‌هایی هستند که هم‌اکنون می‌توانند رمز دوم یک‌بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

منبع: donya-e-eqtesad.com