آمادگی ایران و روسیه برای راه اندازی کریدور شمال – جنوب

آمادگی ایران و روسیه برای راه اندازی کریدور شمال – جنوب
خلاصه اخبار

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در سفر اخیر رییس جمهور ایران به عمان موضوع فعالسازی کریدور شمال – جنوب با شرکت ۴ کشور ایران، روسیه، هند و عمان مطرح و مقرر شد تا در نشستی به میزبانی تهران این موضوع بررسی و اجرایی شود؛ که با استقبال طرف روس همراه بود.

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صبح امروز علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت با خانم ورونیکا نیکیشینا، رییس مرکز توسعه صادرات روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که به میزبانی سازمان توسعه تجارت برگزار شد، دو طرف بر توسعه مبادلات تجاری و حذف واسطه‌ها در این مبادلات تاکید کردند. 
همچنین مقرر شد با تهیه یک نقشه راه همکاری‌های مشترک و رفع موانع گمرکی، تعدیل قوانین گمرکی، سرمایه گذاری‌های مشترک، مبادلات و تعاملات مالی و بانکی تجارت دو کشور رونق دوچندان بگیرد.
در این دیدار پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، بر لزوم تهیه ساز و کار مشخص و آنلاین برای معرفی شرکت‌ها و تجار دو کشور به یکدیگر تاکید کرد. پیشنهادی که با استقبال طرف روسی همراه شد و رییس مرکز صادرات روسیه نیز این اقدام را سبب حذف واسطه‌ها خواند و این موضوع را خواسته کشورش دانست.
پیمان پاک در این باره گفت: آشنایی تجار با یکدیگر دارای اهمیت زیادی است، چون با وجود روابط حسنه سیاسی دو کشور، تجار شناخت و آشنایی چندانی از یکدیگر ندارند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین اعزام هیات‌های تجاری تخصصی از ایران به روسیه و به عکس و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را از جمله اقدامات آتی عنوان کرد و افزود: ایران بعد از تاسیس دفتر تجاری روسیه در ایران، به دنبال گسترش دفاتر تجاری خود در روسیه است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: در راستای حمایت از تجارت میان دو کشور ضرورت توسعه همکاری صندوق ضمانت صادرات مطرح شد و سند همکاری به زودی امضا خواهد شد. همچنین موضوع حل مشکلات گمرکی و حذف برخی قوانین گمرکی نیز در سفر هفته آتی رییس گمرک ایران به روسیه بررسی می‌شود.
پیمان پاک یکی از مهمترین موضوعات در تبادلات تجاری را خرید کشتی، لوکوموتیو و کشنده از روسیه با کمک مالی دولت روسیه عنوان کرد و افزود: ما آماده سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید این محصولات لجستیکی در ایران هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در سفر اخیر رییس جمهور ایران به عمان موضوع فعالسازی کریدور شمال – جنوب با شرکت 4 کشور ایران، روسیه، هند و عمان مطرح و مقرر شد تا در نشستی به میزبانی تهران این موضوع بررسی و اجرایی شود.
طرف روس نیز در این نشست گفت: شرکت‌های روسی آماده سرمایه گذاری در مناطق آزاد و تجاری ایران هستند و دولت روسیه تمام تلاش خود را برای تامین این محصولات لجستیکی به کار خواهد گرفت.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در خصوص سیاست تجارت بر اساس تهاتر گفت: ما همانگونه که با کشوری مانند چین حدود 5 میلیارد دلار تهاتر داریم، درصدد هستیم که این تهاتر با روسیه نیز اجرایی شود.
وی ادامه داد: این موضوع با پاکستان، عمان، کوبا، ترکیه و ونزوئلا در حال اجرایی شدن است.
نیکیشینا نیز با استقبال از این ایده عنوان کرد: روسیه آماده واردات هرگونه تولیدات و محصولات در حوزه مصالح ساختمانی از ایران است.
وی همچنین از اشتیاق دو کشور برای برقراری ارتباط مالی و بانکی با یکدیگر خبر داد و گفت: ایران شریک بسیار خوبی برای ما محسوب می‌شود و ما به دنبال تجارت مستقیم و بدون واسطه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
معاون وزیر صمت نیز تاکید کرد: با دستور رییس جمهور باید موانع حضور تجار ایرانی در روسیه بر طرف شود تا حداقل 4 میلیارد دلار از بازار روسیه در اختیار ایران قرار بگیرد.