آشنایی با شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام)

آشنایی با شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام)
خلاصه اخبار

شرکت پلیمر آریاساسول از ابتدای بهره برداری از سال 1387 با سه محصول اصلی اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین به تولید محصولات پتروشیمی می پردازد.

وجود منابع عظیم نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی موجب گردید برنامه ساخت 17 مجتمع پتروشیمی در این منطقه در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. از اولین پروژه های توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه گازی پارس جنوبی، طرح الفین نهم بود که اجرای آن به شرکت پلیمر آریاساسول واگذار گردید.

این طرح از مجموعه طرح هایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود که فعالیت اولیه آن در سال 1379 تحت مدیریت شرکت پتروشیمی پارس آغاز شد و با توجه به اظهار علاقه شرکت SASOL از آفریقای جنوبی جهت مشارکت در سرمایه گذاری در پروژه طرح الفین نهم، در سال 1381 تفاهم نامه ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی به امضا رسید و واحد الفین و دو واحد پلی اتیلن سبک و پلی استیلن متوسط وسنگین، به شرکت آریاساسول واگذار گردید.

شرکت پلیمر آریاساسول از ابتدای بهره برداری از سال 1387 با سه محصول اصلی اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین و محصول فرعی سی تری پلاس با ظرفیت اسمی 1690 هزار تن در سال به تولید محصولات پتروشیمی می پردازد.

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه عبارتست از ” طراحی، توسعه، تامین سرمایه، ساخت، تملک و بهره برداری و نگهداری واحدهای اتیلن (کراکر)، پلی اتیلن های سبک و متوسط/ سنگین و تاسیسات داخل و  خارج از مجتمع مرتبط با آن (آفسایت) در منطقه ویژه اقتصادی پارس واقع در بندر عسلویه به منظور تولید اتیلن، پلی اتیلن های سبک و متوسط/سنگین و محصولات جانبی آن و بازاریابی، فروش و پخش این محصولات در بازارهای داخلی و بین المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و انجام کلیه فعالیت های امور فنی، مهندسی و مالی و هرگونه خدمات تجاری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط با موضوع شرکت است.”

از تعداد کل 4.584 میلیارد سهم، 49.99 درصد تحت تملک شرکت پارس تامین مجد، و 49.99 درصد نیز در اختیار شرکت پتروشیمی پارس است.

محصولات این شرکت در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا عرضه می گردد و در بازارهای خارج از طریق کارگزار به فروش می رسد.

جدول زیر میزان فروش شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1398 نشان می دهد.

آشنایی با شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام)

همانطور که در جدول فوق نمایان است، کل فروش شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر سال جاری به نسبت دوره مشابه سال قبل رشد 60 درصدی داشته و به مبلغ 61،221 میلیارد ریال رسیده است.

بررسی عملکرد مالی و عملیانی شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1398 نشان می دهد که مقدار تولید کل شرکت پلیمر آریاساسول طی دوره 9 ماهه سال 1398 به مقدار 1.291 هزارتن بوده و مقدار فروش 9 ماهه نیز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.

نرخ فروش محصولات این شرکت بر اساس قیمت های جهانی، قیمت اعلامی توسط انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و قیمت بورس کالا تعیین می شود.

مبلغ فروش کل شرکت بر اساس بودجه اصلاحی در سال 1398 با 53 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به میزان 90.272 میلیارد ریال پیشبینی می گردد.

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای دوره مالی منتهی به 30 آذر سال 1398 مبلغ 61،221،291 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش مقداری فروش محصولات و افزایش نرخ فروش ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.

نسبت بهای تمام شده کالاهای فروش رفته در 9 ماهه سال 1398 نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 67 درصد افزایش پیدا کرده است که علت اصلی این افزایش، محاسبه بهای خوراک طی 6 ماه اول سال 1397 با ارز 3800 تومانی و ی نه ماهه سال جاری با ارز سامانه نیما بوده است.

در جدول زیر خلاصه وضعیت عملکرد 5 ساله شرکت پلیمر آریاساسول به تفکیک هر سال ارائه شده است.

همانطور که در جدول مشخص است، این شرکت در طول 5 سال سود سازی شرکت مبلغ قابل توجهی بوده است و بنظر می رسد در سال جاری نیز روند سودسازی شرکت ادامه دار باشد.

آشنایی با شرکت پلیمر آریا ساسول (سهامی عام)

در صورتی که شرکت آماده عرضه اولیه اولیه قبل از سال باشد احتمالا روز 4 شنبه این عرضه اولیه انجام خواهد شد در غیر این صورت عرضه سهام شرکت به سال بعد موکول خواهد شد. در صورت اعلام خبر قطعی از زمان عرضه اولیه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

شما می توانید جهت رصد بازار و دریافت خبرهای مربوط به بازارهای مالی به کانال Signal_tahli (تحلیل با سیگنال) مراجعه نمایید.

برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.