آسيب خودتحريمى بيشتر از تحريم است/ ارزآورى ٦ برابرى فولاد نسبت به سنگ آهن

آسيب خودتحريمى بيشتر از تحريم است/ ارزآورى ٦ برابرى فولاد نسبت به سنگ آهن

به گزارش سیگنال به نقل از مى متالز، محمدجعفر صالحی در اولين كنفرانس آنلاين معدن، اظهار کرد: ما از تحريم خيلى آسيب ديديم اما خودتحريمی آسيب بيشترى وارد كرد.

وى ادامه داد: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اولین تولیدکننده فولاد در ایران و تنها تولیدکننده به روش کوره بلند در کشور است. به نوعی مواد اولیه مورد نیاز و روش تولید و هزينه هاى آن با دیگر فولادسازان متفاوت است. در واقع ورودى كوره بلند متشكل از كك متالورژى است.

صالحى تصريح كرد: در کشور به طور متوسط ۴ تا ۴.۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ نیاز است البته اگر كک سازى هاى داخل فعال شوند، که اکنون بین ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن تولید می‌شود که از لحاظ كمى مقدار آن كم و از لحاظ مصرف هم به تنهایی پاسخگوی نیاز نیست. عيار تعريفى بيش از ٦٠ درصد است و بحث ديگر فاكتور آگلومره است.

معاون خريد شركت ذوب آهن ادامه داد: در ذوب آهن اصفهان نمى توان دو واحد کک سازی و کوره بلند را متوقف کرد. كوره بلند با تعميرات اساسى بايد بيش از ١٥ سال و كک سازى بيش از ٣٠ سال عمر كند.

به گفته وى، ذوب آهن تنها توليدكننده فولاد به روش كوره بلند و سومين توليد كننده فولاد كشور است.

صالحى درباره تامين زغال سنگ مورد نياز اين شركت، بيان كرد: ما باید زغال سنگ را الزاماً از معادن داخلی کشور تهیه کنیم، زیرا ۱۷ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند در نتیجه توقف کک سازی ذوب آهن منجر به درگیرشدن مستقيم ۵ استان همچون كرمان و گلستان در مسائل معیشتی و اجتماعی نیروی کار و ۱۷هزار نفر شغل خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: از سال ۹۷، قیمت زغال به قیمت شمش فولاد وابسته شده است. اگر با روند قیمت گذاری کمیته پشتیبانی زغال سنگ، قیمت سال جارى بايد به كيلويى ٩١٧ تومان مى رسيد. در حالی که تا ۳ماهه سوم به طور متوسط هر کیلو ٢ هزار و ٧٠٠ تومان پول پرداخت كرديم، در واقع ١٨٠٠ تومان بیشتر پرداخت شده که در نتیجه تا پایان سال هزینه معادل ۱۸۰۰ ميليارد مازاد برای زغال تحمیل می شود.

صالحى ادامه داد: وضع عوارض در سال ٩٦ تصويب اما در سال ٩٨ اجرا شد. سرمايه ها پيش از ٩٨ به كجا رفته است؟ آیا اجرای آن سبب حرکت چادرملو و گل گهر به سمت فولادسازی شد یا قبل از وضع عوارض چنین سیاستی اتخاذ شده بود.

ذوب آهن اصفهان آگاهانه و با نیت حفظ اشتغال و تداوم تولید این افزایش قیمت و هزینه را پذیرفته است.

وی افزود: درواقع نبود مواد اولیه ناشی از سیاست تبدیل معدنی ها به فولادی ها منجر به مصرف مواد اولیه توسط این واحد ها شده و در نتیجه، ذوب آهن با ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند و فولاد مبارکه هم از تمام ظرفیت تولید بهره نمی برد.

به گفته صالحی، به طور متوسط سهم ارزآورى فولاد نسبت به سنگ آهن حدود ٦ برابر است، اگر به دنبال ارزآورى هستيم بايد اجازه داد صادرات فولاد انجام شود. ذوب آهن در سال ۹۸، ۱۱۰ میلیون دلار صادراتی خود را به بانک مرکزی داد. اقدامی که مورد تقدیر بانک مرکزی هم قرار گرفت. شرکت های معدنی مدعی صادرات هم اعلام كنند چه سهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته اند؟

صالحى اضافه كرد: ذوب آهن آخرین شرکت دولتی بود که واگذار شد و معادنی که روزگاری وجودشان به وجود ذوب آهن متصل بود یکی پس از دیگری تعهدات گذشته را فراموش کردند.

وى با اشاره به پيامد اين تصميم، ادامه داد: پس از آن به شرکت‌های معدنی اعلام شد اگر قرار است طرح توسعه ای داشته باشید باید واحد کنسانتره سازی احداث کنید، در نتیجه سنگ دانه بندی، تبدیل به کنسانتره شد و موجودی و دریافت سنگ آهن دانه بندی مورد نیاز ذوب آهن روبه کاهش رفت. ذخاير معادن هم كاهش يافت به عنوان مثال معدن بافق خودش امروز به دنبال ماده اوليه است.

صالحی افزود: کاهش کیفیت مواد اولیه در نتیجه افزایش هزینه‌ها در ذوب آهن رخ داد.

وی ادامه داد: ذوب آهن از سال ۹۸ تولید ریل را نهایی کرده و در ۵ محور ریل تولیدی نصب شده و یا در حال نصب است. با همه مشكلات از زيان انباشته خارج شده ايم.

صالحى بيان كرد: در افق ١٤١١ موجودى سنگ آهن به پايان مى رسد و اين زنگ خطرى جدى است كه بايد به اكتشافات توجه ويژه داشت.

معاون خريد ذوب آهن ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه شناسایی و پی جویی توسط دولت و بهره برداری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. انتظار بر آن است كه دولت ورود و اكتشافات را تكميل كند.

وى گفت: اکتشاف مشابه یک فعالیت تحقیق و توسعه است و از هزار مورد شاید تنها به يك مورد معدن مانند گل گهر یا چادرملو ختم شود. پس وظیفه حاکمیت و دولت است که به این بخش ورود کند زيرا ريسك آن بالا است.

صالحی با اشاره به موضوع نيروى انسانى ادامه داد: ذوب آهن میزبان ۱۴هزار نفر نیروست اما نه از یارانه انرژی برخورداریم و نه از مزیت سنگ آهن غنی و ارزان. از گاز فرآیندی استفاده می‌کنیم و برق مورد نیاز خود را تولید مى كنيم اما گاز مصرفی نیروگاه‌های ذوب آهن را با تعرفه غیر نیروگاهی محاسبه مى كنند. اما اين اجازه را نمى دهيم كه يك پرسنل خود را از كار بيكار كنيم. رسالت اجتماعی هرگز فراموش نخواهد شد و با همه نامهربانی، انتظار داريم سنگ آهن با قیمت مناسب و نه ارزان در اختیار ذوب آهن قرار گیرد.

وی همچنين گفت: با افزايش مواد اوليه ميزان توليد ما افزايش يافت. زمانی که شرکت از زیان انباشته خارج می‌شود يعنى برنامه ریزی داشته و با همين برنامه سود ايجاد مى شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.