آخرین خبر از عرضه اولیه ‌های جدید در بازار سرمایه !

آخرین خبر از عرضه اولیه ‌های جدید در بازار سرمایه !
خلاصه اخبار

بعد از 20 عرضه اولیه در شش ماه نخست سال 99 و هفته‌هایی که دو عرضه اولیه به صورت همزمان انجام می‌شد، چرا حالا دیگر خبری از عرضه اولیه‌ها نیست؟

بعد از 20 عرضه اولیه در شش ماه نخست سال 99 و هفته‌هایی که دو عرضه اولیه به صورت همزمان انجام می‌شد، چرا حالا دیگر خبری از عرضه اولیه‌ها نیست؟ آیا شرکت‌های متقاضی عرضه اولیه تمام شدند یا اینکه این عرضه‌ها فقط مخصوص روزهای سرخوشی بازارند و الان دیگر دلیلی برای عرضه نیست؟

عرضه اولیه فرآیندی است که یک شرکت برای ورود به بازار بورس و قیمت‌گذاری اولیه در آن باید طی کند و معمولا به شرایط بقیه سهم‌ها بستگی ندارد. اما این روزها با توجه به هیجان شدید بازار و جو متلاطم آن، طبق گفته مسئولین موقتا این فرآیند متوقف شده است تا بعد از برگشت آرامش به بازار دوباره از سر گرفته شود. اما به گفته این مسئولین فرآیندهای ثبت و درج شرکت‌ها همچنان ادامه دارد و پرونده تعدادی از شرکت‌های متقاضی برای ورود به بورس در حال بررسی و طی کردن مراحل قانونی است کما اینکه درهفته‌های اخیر شاهد درج نماد چند شرکت بعد از تمام شدن این فرآیندها بودیم.

با توجه به اینکه ورود شرکت‌های مختلف به بازار سرمایه مثل خون جدیدی است که در رگ‌های این بازار جریان پیدا می‌کند، قطعا توقف فرآیند عرضه اولیه شرکت‌ها طولانی نخواهد بود و به زودی شاهد برگشت رونق به این بخش خواهیم بود. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که این عرضه اولیه‌ها دیگر مانند چند ماه گذشته پر تعداد نخواهند بود و قطعا از نظر بازدهی همان مسیر را طی نخواهند کرد.

فرض کنیم که با توجه به عملکرد این هفته‌ی بازار، وضعیت به ثبات رسید و تصمیم بر آن شد که دوباره عرضه اولیه‌ها از سر گرفته شود، در این شرایط چه شرکت‌هایی آماده عرضه اولیه خواهند بود؟

از مدتها قبل تعدادی از شرکت‌ها در بازارهای مختلف بورس و فرابورس درج نماد شده‌اند یا فرآیندهای مربوط به آن را طی کرده‌اند اما به دلایل مختلف به عرضه اولیه نرسیدند مثل ترانسفورماتور توزیع زنگان (برانسفو)، تولید نیروی جنوب غرب صبا (بصبا)، شرکت نفت جی (شجی) و چند شرکت دیگر. اما شرکت‌هایی که به تازگی درج نماد شده‌اند و به نظر برای عرضه اولیه آماده تر هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شرکت صنعت غذایی کوروش
  • شرکت تأمین سرمایه تمدن
  • شرکت سپید ماکیان
  • شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس
  • شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار
  • شرکت پتروشیمی بوعلی سینا
  • شرکت چوب خزر کاسپین
  • شرکت سپیدار سیستم آسیا

در این بین شرکت صنعت غذایی کوروش (غکورش) با توجه به آمادگی کامل به نظر یکی از محتمل ترین گزینه‌ها برای شروع دوباره عرضه اولیه‌هاست. اما این موارد تنها گزینه‌های عرضه اولیه نیستند. استقلال و پرسپولیس هم خواهند آمد.

از اوایل امسال اخبار مربوط به خصوصی سازی این دو باشگاه پر طرفدار و با سابقه فوتبال ایران بارها و بارها به گوش رسیده و شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی در تلاش است تا هر چه سریعتر مقدمات عرضه سهام این باشگاه‌ها را در بازار فرابورس مهیا کند. البته قبلا صحبت از عرضه اولیه در پاییز امسال بود که با توجه به شرایط پیش آمده و عدم درج این دو، در لیست نمادها به نظر می‌رسد که این عرضه اولیه‌ها هم به تاخیر افتد.

دیگر خبر ساز این بخش، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که هنوز نیامده، عنوان بزرگترین عرضه اولیه سال را به خود اختصاص داده است. این شرکت تا این لحظه در لیست نمادهای بازار درج نشده و اطلاعاتی در مورد ارزشگذاری آن در دسترس نیست اما با توجه به ابعاد پروژه، حجم تولیدات و تخمین هایی که در مورد دارایی‌های آن زده شده، آن را بزرگترین عرضه اولیه سال می‌دانند، لقبی که در حال حاضر در اختیار شستا قرار داد. چندی پیش در مجمع عمومی شستا اعلام شد که برنامه‌ی این عرضه اولیه برای دو تا سه ماه آینده در نظر گرفته شده است و به مرور باید منتظر افزایش اخبار مربوط به آن باشیم.

در کنار این شرکت‌ها، بر اساس جدیدترین مصاحبه میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی، این شرکت اولین استارتاپ ایرانی خواهد بود که توانسته وارد بازار سرمایه شود. بر این اساس تپسی در حال طی کردن آخرین مراحل برای درج نماد در تابلوی معاملات فرابورس است و توانسته به عنوان یک پرچم دار، با پشت سر گذاشتن تمام پیچیدگی‌ها و قوانینی که برای ورود استارتاپ ها آماده نبودند، به یک قدمی عرضه اولیه در فرابورس ایران برسد. در صورتی که همه شرایط مطابق برنامه پیش برود احتمالا زمستان امسال شاهد عرضه اولیه این استارتاپ خواهیم بود.

اما این پایان کار نیست و شرکت‌های بزرگی نظیر شستا، هلدینگ غدیر و برخی سازمان ها و شرکت های دیگر از برنامه‌های خود برای عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه در بازار بورس خبر داده‌اند. این اخبار نشان می‌دهد که در صورت شروع مجدد روند عرضه اولیه‌ها، این فرآیند متقاضیان کافی دارد و در حال حاضر باید بیشتر به جلب نظر خریداران توجه کرد.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
بنر عرضه اولیه
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات عرضه اولیه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام،
    اوضاع بورس که خبره ها در آن مات ومبهوت اند،
    فقط خدا به فرياد ما آماتورها برسه.

  • سلام وقتتون بخیر
    میخواستم ببینم چرا سهام پالایش به پرتفوی اضاف نشده. تغییر کارگزارن زدم تو لیستم اضاف شده ولی چیزیو نشون نمیده

  • سلام این عرضه اولیه حگردشی چیه اومده چرا سیگنال آلارم نداده بهمون؟

    • سلام، این نماد مربوط به شرکت در شرف تاسیس ریل گردش ایرانیان هست و در حال حاضر مشغول پذیره نویسی برای تاسیس می باشد. دقت کنید که این فرآیند با عرضه اولیه تفاوت زیادی دارد

  • با سلام
    اگه سهامداری فوت کنه میشه بدون اینکه اطلاع بدیم از کدبورسی شخص متوفی استفاده و روند خرید و فروش سهام رو انجام بدیم؟

  • همیشه امیدمان به خدا.وتوکلمان به الله***الله سنه توکل.الله سن اوزون کومییمیزاول…آمین یارب العالمین

  • شستا اگه به زیر مجموعه هاش اهمیت میداد، این وضعیت سیتا نبود.سیتا رسیده به قیمت عرضه اولیه، اونم بعد این همه مدت

  • اینقد اوضاع بورس داغونه که دیگه هیچ شرکتی حاضر نمیشه سهامشو بیاد تو بورس عرضه کنه
    فقط مسوولان محترم میدونن چیکار کردنه