آتش دلار، ین را بیشتر سوزاند!

آتش دلار، ین را بیشتر سوزاند!
خلاصه اخبار

با بازگشت اعتماد به بازارها و رفع نگرانی‌ها در مورد صنعت بانکداری، دلار آمریکا در برابر سایر همتایان خود به ویژه ین ژاپن، افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز چهارشنبه در برابر اکثر همتایان خود افزایش یافت؛ گرچه ارز ایالات متحده پس از کاهش اخیر تا حدی به تثبیت رسید، اما به شدت در برابر ین ژاپن که با نزدیک‌شدن به پایان سال مالی ژاپن در نوسان بود، افزایش یافت.

شاخص دلار که ارز ایالات متحده را در برابر شش همتای خود ارزیابی می‌کند، با 0.15 درصد افزایش به 102.64 رسید. این شاخص که در واقع، قربانی رکود ناشی از مشکلات صنعت بانکداری در بازار است، در دو جلسه‌ی گذشته کاهش یافته و قرار است ماهانه 2.1 درصد سقوط کند.

یورو با 0.1% کاهش در روز به 1.0834 دلار رسید و پوند (استرلینگ) با کاهش قیمت به 1.2316 دلار، درست کنار بالاترین سطح روزانه‌ی نزدیک به 2 ماه گذشته یعنی 1.2348 دلار، قرار گرفت. 

جین فولی، رئیس استراتژی FX در رابوبانک خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به آرامش بازگشته‌ایم، اما فکر نمی‌کنم همه چیز تمام شده باشد، به این ترتیب که آب شکاف‌هایی را به منزله‌ی نقاط ضعف بازار است، پیدا می‌کند و این مهم است که چگونه و چه کسی با نرخ بالا به بهترین وجه کنار می‌آید.»

وی افزود که بازارهای ارز در تلاش برای تثبیت روند خاصی در نوسانات اخیر بوده‌اند.

ین در آستانه‌ی پایان سال مالی ژاپن در روز جمعه بی‌ثبات باقی ماند. دلار به بالاترین سطح یک هفته‌ای رسید و آخرین بار در برابر ارز ژاپن، با 0.8 درصد افزایش به 131.99 ین رسید، در حالی که یورو با 0.6 درصد افزایش در برابر ین به 142.9 رسید.

ین ژاپن

هفته‌ی گذشته ین در برابر دلار و یورو به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسیده بود و از نقش عملکردی خود به عنوان پناهگاه امن سود برد؛ البته به بیان فولی، بازار ممکن است در این هفته نیاز کمتری به یک پناهگاه امن را احساس کند.

دلار در روز گذشته، زمانی که به طور غیرمشخصی در جهت مخالف با بازده بلندمدت خزانه‌داری ایالات متحده حرکت کرد، 0.5 درصد در برابر ین کاهش یافته بود؛ البته با بازگشت آرامش به بازارها اندکی افزایش یافت.

ری آتریل، رئیس استراتژی مبادلات خارجی در بانک ملی استرالیا در مورد افزایش ین در روز سه‌شنبه بر این باور است که آن‌طور که انتظار می‌رود از قوانین پیروی نمی‌کند، و احتمالا ورود جریان‌هایی که باید در پایان سال مالی انجام شود، تاثیر نامتناسبی دارند.

در جای دیگر، دلار استرالیا 0.5٪ کاهش یافت و به 0.6674 دلار یعنی پایین‌ترین حد در 8 ماه گذشته رسید و این در واقع تاثیر قرائت تورم مصرف‌کننده‌ی استرالیا بود که باعث شد بانک مرکزی کمپین افزایش نرخ خود را در هفته‌ی آینده متوقف کند.

در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال ، بیت کوین 3 درصد افزایش یافت و به 28142 دلار رسید. علت اصلی افت این ارز دیجیتال، بروز مشکلاتی ناشی از شکایت کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) از بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، بایننس، بود.

بیت کوین

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز