گزارش مجلس درباره‌ی ملاحظات سیاسی و تکالیف سازمان‌ها نسبت به صنعت ماینینگ منتشر شد

گزارش مجلس درباره‌ی ملاحظات سیاسی و تکالیف سازمان‌ها نسبت به صنعت ماینینگ منتشر شد
خلاصه اخبار

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت، گزارش مجلس درباره ماینینگ مرکژ پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نتایج جدیدترین تحقیقات خود در خصوص رمزارزها و فرایند ماینینگ  با عنوان «استخراج رمزارزها و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی» را با توجه به تصویب و ابلاغ ایین‌نامه‌ی فرایند ماینینگ رمزارزها در کشور، از سوی دولت منتشر کرده است. […]

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

گزارش مجلس درباره ماینینگ

مرکژ پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نتایج جدیدترین تحقیقات خود در خصوص رمزارزها و فرایند ماینینگ  با عنوان «استخراج رمزارزها و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی» را با توجه به تصویب و ابلاغ ایین‌نامه‌ی فرایند ماینینگ رمزارزها در کشور، از سوی دولت منتشر کرده است.

 این گزارش که در سه فصل به انتشار عمومی رسیده، از جمله صرفه اقتصادی استخراج رمزارزها، ملاحظات سیاسی استخراج رمزارزها در بخش خصوصی و ملاحظات سیاسی استخراج رمزارزها با استفاده از منابع بخش دولتی که در ان پیشنهاداتی به دستگاه‌های مسیول در حوزه رمزارزها شده تا بتوانند در این زمینه اقدامات و نظارت بهتری داشته باشند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که  استخراج پذیری رمزارزها بنابه نوع رمزارز و توان رایانشی و محاسباتی مورد استفاده، نیازمند هزینه‌های جاری متفاوتی خواهد بود و مصرف برق در همه رمزارزها قابل توجه نیست؛ همچنین در مورد برخی دیگر از رمزارزها، یک منبع رایانشی بلااستفاده با کمک فناوری رمزارزها قابل استفاده و معامله می‌شود. استخراج رمزارزها در ساعات افت تقاضای مصرف برق می‌تواند ضریب بار برق را تصحیح و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید برق با استفاده از منابع فسیلی ارزان را توجیه پذیر کند.

ضرورت جلوگیری از استفاده‌ی منابع بخش دولتی برای استخراج رمزارزها

ملاحظات سیاستی استخراج رمزارزها با استفاده از منابع بخش دولتی یکی از مسایل مهم اعلام شده در این گزارش بوده و مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده تا بستر و نظارت‌هایی باید ایجاد شود تا از منابع بخش دولتی همچون استفاده از سیستم‌های پردازشی بزرگ و رایانه‌های ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها برای استخراج رمزارز استفاده نشود، چرا که این موضوع سوءاستفاده از منابع رایانشی بخش دولتی  به شمار می‌رود و در همین راستا باید اقدامات لازم در دستور کار قرار بگیرد.

مشکل تشخیص دستگاه‌های ماینینگ در مبادی گمرکی

تشخیص دستگاه‌های استخراج رمزارز در مبادی گمرکی به سادگی امکان‌پذیر نیست، با نظارت بر الگوی مصرف برق و الگوی ترافیک اینترنت می‌توان افراد حقیقی یا حقوقی را شناسایی کرد که مبادرت به استخراج این رمزارزها می‌کنند.

افزایش درامدهای مالیاتی و شبکه‌ی برق با استخراج رمزارزها

سامان‌دهی استخراج رمزارزها در کشور می‌تواند علاوه بر ایجاد یک منبع درامدی غیرقابل تحریم، درامد شبکه برق کشور را نیز افزایش دهد و حتی درامد مالیاتی برای دولت به همراه داشته باشد.

پوشش نوسانات رمزارزها توسط بیمه برای استفاده‌های خرد

درصورتی که نوسانات ارزش رمزارزها تا حد مشخصی ازسوی بیمه پوشش داده شود، انتظار می‌رود که رمزارزها بتوانند بخشی از نیاز دانشجویان، بیماران، مسافران و کسب وکارهای خرد به اسکناس دلار و یورو را پوشش دهند.

به منظور استفاده از مزایای استخراج رمزارزها در بخش دولتی نیاز به باز سازماندهی بخش فناوری اطلاعات دستگاه‌ها برای استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع شده است تا بتوان از فرصت‌های استخراج‌پذیری رمزارزها استفاده کرده و مانع از سوءاستفاده از  وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف را منابع رایانشی شد؛

پیشنهادات مجلس در حوزه استخراج رمزارزها برای دستگاه‌ها به شرح زیر است:

  • هر کدام از رمزارزها بسته به حوزهایی که بر ان اثرگذار هستند، نهاد متولی قانونی خاص خود را خواهد داشت؛ قانون‌گذاری در مورد رمزارزهایی که استخراج انها بر پهنای باند اینترنت اثرگذار است به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط است و اگر استخراج رمزارزی بر مصرف انرژی برق کشور اثرگذار باشد، وزارت نیرو باید در زمینه توزیع و حفظ پایداری شبکه برق کشور پاسخگو باشد.
  • در اجرای اختیارات و تکالیف ناشی از قانون تاسیس وزارت نیرو مصوب سال ۱۳۵۳، وزارت نیرو می‌تواند تعرفه‌ی برق استخراج رمزارزهای انرژی‌بر و(با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) مکان‌هایی که ماینینگ رمزارز در انها مجاز است، مانند شهرک‌های اختصاصی را تعیین کند و بدون ایجاد مجوز جدید و فرایندهای اداری مازاد با تکیه بر فرایند خود اظهاری در سامانه‌ی گمرک نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کند تا کنتورهای برق خاص این کسب وکارها به انها اختصاص یابد.
  • بانک مرکزی باید تکالیف شورای عالی اقتصاد در زمینه‌ی بازگشت ارز حاصل از صادرات با استفاده از سامانه‌های سنا و نیما را در استخراج رمزارزها را اجرایی کند یا به مراکز مبادله‌ی رمزارز مجوز لازم دهد، اطلاعات لازم را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و مانع از خرید و فروش ارز حاصل از استخراج برای مقاصد سوداگرانه شود.
  • اخذ مالیات در حوزه‌ی رمزارزها کلید شفافیت این حوزه نیز به‌شمار می‌رود؛ سازمان امور مالیاتی باید با استفاده از اختیارات خود درخصوص اخذ مالیات با استفاده از اطلاعات سامانه خوداظهاری و اطلاعات سامانه‌های سنا و نیما و اطلاعات عام رمزارزها مانند سختی استخراج، مالیات بر استخراج رمزارزها را به صورت خودکار و علی الراس دریافت کرده و با دریافت مدارک هزینه از استخراج کنندگان و استعلام انی از شرکت برق و گمرک، مالیات اضافی را به ان‌ها عودت دهد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود که استخراج ارزهای رمزنگاری شده از مالیات بردرامد معاف نباشد.
  • با توجه به اینکه در زمستان تعرفه برق در ایران قابل کاهش یافتن است و دولت چین نیز قصد مدیریت بیشتر بر حوزه استخراج رمزارز را دارد، باید سیاستگذاران کشور زمینه لازم برای همکاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم کنند.
  • شناسایی دقیق استخراج کنندگان از طریق بررسی الگوی مصرف برق و تحلیل ترافیک اینترنتی انها در کنار ساماندهی با ایجاد ساز و کار خود اظهاری استخراج‌کنندگان در کنار اعمال جرایم بازدارنده‌ برای کسانی که خوداظهاری نکنند و اعلام مناطق جغرافیایی که استخراج رمز ارزهای انرژی بر در انها مجاز یا ممنوع است، باید با همکاری مشترک وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی انجام شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.