کمک ۱۵ میلیارد دلاری دولت آمریکا به کشاورزان خسارت دیده از جنگ تجاری با چین

کمک ۱۵ میلیارد دلاری دولت آمریکا به کشاورزان خسارت دیده از جنگ تجاری با چین
خلاصه اخبار

رئیس جمهور آمریکا گفت که دولتش قصد دارد ۱۵ میلیارد دلار کمک به کشاورزان آمریکایی که محصولاتشان تحت عوارض چین قرار گرفته پرداخت کند.

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ گفت که دولتش قصد دارد 15 میلیارد دلار کمک به کشاورزان آمریکایی که محصولاتشان تحت عوارض چین قرار گرفته پرداخت کند.
ترامپ مشخص نکرد جزئیات این کمک به چه صورتی است.
کشاورزان آمریکایی اصلی ترین هواداران ترامپ هستند ولی بیش از همه از جنگ تجاری چین و آمریکا ضربه خورده اند. دانه های سویا باارزش ترین صادرات کشاورزی آمریکاست و محموله‌های حاوی این محصول به چین در 2018 ، به کمترین حد 16 ساله رسیده‌اند. فروش دانه های سویای آمریکا در کشورهای دیگر نتوانست این کسری را جبران کند. رقم فروش دانه های سویا در در روز دوشنبه به کمترین حد طی یک دهه رسید.
وزیر کشاورزی آمریکا گفت ترامپ از او خواسته طرحی برای کمک به کشاورزان آمریکایی برای مقابله با تاثیر سنگین جنگ تجاری چین و آمریکا ارائه دهد.
این برنامه جدید کمکی دومین دور کمک به کشاورزان آمریکایی خواهد بود. وزارت کشاورزی سال گذشته 12 میلیارد دلار برای جبران قیمت پایین محصولات کشاورزی و افت فروش آنها پرداخت. عامل آن جنگ تجاری آمریکا با چین و سایر کشورها بود.
ترامپ گفت:« از میلیاردها دلاری که با عوارض و واردات چین به دست می آوریم، بخش کوچکی را به کشاورزان اختصاص می دهیم چون چین تلافی می‌کند و به کشاورزان ما آسیب می رساند».
این عوارض را دولت چین یا شرکت‌های واقع در چین نمی‌پردازند. پرداخت کنندگان این عوارض واردکنندگان کالاهای چینی هستند که معمولاً یا شرکت‌های آمریکایی هستند یا شرکت های خارجی که در آمریکا ثبت شده اند.
چین روز دوشنبه اعلام کرد بر یک سری از کالاها مثل سبزیجات یخ زده و گاز طبیعی مایع عوارض وضع می‌کند. پکن سال گذشته بر واردات محصولات کشاورزی آمریکا از جمله دانه های سویا، ذرت خوشه ای و گوشت خوک به تلافی اقدام آمریکا عوارض وضع کرد.
در حالی که کشاورزان همچنان حامی ترامپ هستند ، بسیاری خواستار پایان یافتن درگیری تجاری هستند و می‌گویند این درگیری بدهی کشاورزی را به بالاترین حد خود طی یک دهه رسانده و شرایط اعتباری برای اقتصاد روستایی را بدتر کرده است.
ترامپ ادعا کرده محصولات کشاورزی آمریکا را که معمولاً توسط چین خریداری می‌شد، خودش می خرد و آن را در کشورهای فقیر توزیع می‌کند. کانادا مخالف این کار است.
وزیر کشاورزی کانادا گفت:« فرستادن محصولات کشاورزی به کشورهای در حال توسعه راه درستی نیست. این تلاش‌ها نیاز به همکاری چند جانبه دارد. احتمالاً اختلالاتی در بازار ایجاد می کند و این همان چیزی است که ما نمی خواهیم».

منبع: tasnimnews.com