چه مدت زمان با یک جامعه‌ی تهی از پول نقد فاصله داریم؟

چه مدت زمان با یک جامعه‌ی تهی از پول نقد فاصله داریم؟

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

شیوع بیماری کرونا به ما نشان داد که عدم آگاهی از عوامل نامحسوس و غیرقابل مشاهده تا چه میزان می‌تواند برای ما خطرناک باشد. این بیماری همچنین در رابطه با پتانسیل یک سرفه، دست دادن، خارش بینی و حتی یک اسکناس ده پوندی و یا یک سکه‌ی بی‌ارزش در انتشار ویروس و سایر موارد ناخوشایند همراه با آن، به ما هشدار داد.

پس از شیوع بیماری کرونا، احتمال گسترش آن به واسطه‌ی اسکناس و پول رایج در بین مردم آنقدر بالا گرفت که دولت چین به فکر ضدعفونی کردن پول افتاد. برخی اسکناس‌های موجود در اقتصاد کشورهای مختلف تا ۱۵ سال همچنان در حال گردش بوده و هرگز ضد عفونی نمی‌شوند، این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد هر اسکناس می‌تواند سالانه بین حدود ۲۰۰ نفر جابجا شود.

پول دلار Dollar

پول نقد عاملی برای انتقال کرونا

طی چند سال اخیر سطح استفاده از ارزهای دیجیتال به شدت افزایش یافته و بازار رمزارزها رونق گرفته است. ما شاهد ظهور رمزارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم بودیم، سپس بازار رمزارزها یک قدم به جلو برداشت و رمزارزهای پایدار متولد شدند که هرکدام پشتوانه‌ی خاص خود را داشتند، از جمله ارزهای فیات بانکی و یا دارایی‌های گران‌بها همچون طلا.

 اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی با انتشار پیش‌نویس قوانین و لوایح مختلف به دنبال بررسی روند صدور رمزارز بانکی(CBDC) هستند؛ هرچند به نظر می‌رسد که این رویه یک واکنش غیرمستقیم به رمزارز بومی کشور چین می‌باشد، اما در هر صورت یک پیشرفت در حوزه‌ی رمزارزها به شمار می‌آید. حالا به نظر می‌رسد که شیوع بیماری کرونا باعث تسریع روند توسعه‌ی این ارزهای دیجیتال شده و آینده‌ی صنعت مالی را دچار دگرگونی اساسی کرده است.

با اینکه چین تقریبا به یک جامعه‌ی بدون پول نقد تبدیل شده و نزدیک به ۵۰ درصد تراکنش‌های آن توسط نرم‌افزارهای پرداخت همراه صورت می‌گیرد، اما مقامات این کشور اخیراً قوانین جدیدی را تصویب کرده‌اند که به واسطه‌ی آن بتوانند روند صدور ارز دیجیتال و حذف اسکناس کاغذی را آغاز نمایند. به نظر می‌رسد تنها کسانی که در چین همچنان از پول نقد استفاده می‌کنن افراد سالخورده و روستاییان این کشور هستند، افرادی که اکنون به هدف اصلی دولت برای تعدیل پول نقد طی سالیان آینده تبدیل شده‌اند.

سوئد هم قصد دارد تقریباً تا چهار سال دیگر به یک جامعه‌ی بدون پول نقد تبدیل شود. گرچه هنوز هیچ صحبتی از عرضه‌ی ارز دیجیتال دولتی به میان نیامده است، بازهم استفاده از پول نقد در این جامعه‌ی مدرن ارجعیت ندارد.

پول قابل برنامه‌ریزی

رمزارزها در اصل پتانسیل پول قابل برنامه‌ریزی را به دولت‌ها و مردم ارائه می‌کنند. این مزیت ویژه و منحصر به فرد به مقامات اجازه می‌دهد تا از طریق قرارداد‌های هوشمند برای تراکنش‌ها و معاملات قانون و مقررات تعیین کنند. در این حالت، پس از تعیین و پذیرش پیش‌شرط‌ها توسط طرفین معامله، قرارداد به طور خودکار پس از پایان شروط، اجرا خواهد شد. این فرایند به طور ویژه در بیمه‌نامه و معاملات مالی که نیازمند سپرده‌گذاری هستند، یک فرایند تسهیل کننده‌ی امور به شمار می‌آید.

برای اولین بار در تاریخ، کد‌ها می‌توانند پول را کنترل کنند، و این کار روند ساخت و توسعه‌ی ابزارها و اهرم‌های مالی جدید را تسهیل خواهد کرد.

بنابراین، نه تنها جامعه‌ی ما به یک جامعه‌ی بدون پول نقد تبدیل خواهد شد، بلکه این جامعه قابلیت برنامه‌ریزی هم خواهد داشت. کاهش چشم‌گیر کاغذبازی‌های اداری، کاهش خطا و از همه مهم‌تر افزایش نعطاف‌پذیری، امنیت و سطح کنترل پول توسط ما.

طی یک دهه‌ی آینده شاهد یک مهاجرت سریع به سمت این مفاهیم خواهیم بود و کشورهایی که اکنون بیشتری آزمایش را بر روی این مفاهیم انجام داده‌اند، در آن سال‌ها توانایی انجام کارهایی را با پول خواهند داشت که زندگی انسان را به طور چشم‌گیری روان و ساده‌تر خواهد کرد.

نظر شما در رابطه با حذف پول فیزیکی از جامعه و حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن اقتصاد چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.