چرا شتاب افزایش قیمت در بازار خودرو شدت گرفت؟

چرا شتاب افزایش قیمت در بازار خودرو شدت گرفت؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،بازار خودرو این روزها سازی متفاوت از سایر بازارها را کوک کرده است . قیمت خودرو در حالی افزایش می یابد که قیمت دلار روندی کاهشی را در روزهای اخیر تجربه کرده و نوسانات اخیر نیز در محدوده کمتری نسبت به قبل رخ می‌دهد . در عین حال بهای طلا و سکه نیز روندی کاهشی را تجربه می کند و در عین حال سایر بازارها نیز در حال تاثیرپذیری از ارز در حال تغییر مسیر هستند اما فعالان این بازار معتقدند مهمترین دلیل افزایش قیمت نبود توازن میان عرضه و تقاضا از یک سو و بالا رفتن نرخ تورم و قدرت یافتن چشم انداز تورمی در آینده است.

بررسی ها نشان می دهد هفته گذشته با وجود اینکه بازار ارز روند کاهشی را در پیش گرفته بود بازار خودرو کاهش قیمتی را تجربه نکرد اما از شتاب افزایش قیمت ها در این بازار کاسته شد و همین امر منجر شد تا عده ای از فروشندگان برای مدت کوتاهی اقدام به فروش خودروهای خود کنند اما با وجود نوسانات نرخ ارز خریداری در بازار وجود ندارد و با از سرگیری روند افزایشی نرخ ارز فروشندگان نیز از بازار خودرو خارج شدند.

کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت خودرو بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت آن از درب کارخانه است و افزایش قیمت مواد اولیه ساخت خودرو به گرانی ها در این بازار دامن زده است چراکه در هفته گذشته با اعلام افزایش مجدد نرخ لاستیک گرانی ها در بازار خودرو شدت گرفته است و بنابر عقیده کارشناسان افزایش نرخ ارز همسو با سایر عوامل منجر به گرانی در این بازار شده است.

در حالی که مسئولین تامین تقاضا موجود در بازار را راه حلی برای کنترل قیمت ها در این بازار می دانند کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده اند که در حال حاضر اقدامی در جهت تامین تقاضا مصرف کننده در بازار صورت نمی گیرد و خودروسازان در حال تحویل معوقات خود هستند چراکه در شرایط فعلی مصرف‌کننده نمی‌تواند با مراجعه به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز، خودروی مورد نظر خود را با قیمت کارخانه خریداری کند.

بازار خودرو طی هفته جاری روزهای پرنوسانی را تجربه می کند و با وجود اینکه طی هفته گذشته از شتاب رشد قیمت ها در این بازار کاسته شده بود در هفته جاری بازار خودرو افزایش قیمت افسارگسیخته خود را از سر گرفته است به گونه ای که قیمت پژو 206 تیپ 2 فول از 154 میلیون در 5 روز گذشته امروز به 160 میلیون تومان رسیده است، پژو 206 تیپ 5 فول از 185 میلیون تومان امروز به 193 میلیون تومان رسیده است، پژو 206 صندوقدار مدل 99 نیز که در 5 روز گذشته 178 میلیون تومان قیمت داشته است امروز به 190 میلیون تومان رسیده است، تیبا هاچ بک یا تیبا 2 نیز که 99 میلیون تومان قیمت داشته است امروز به 102 میلیون تومان رسیده است، دنا پلاس دنده ای توربو که 285 میلیون تومان قیمت داشته است امروز به 306 میلیون تومان رسیده است و دنا پلاس دنده ای ساده نیز از 239 میلیون تومان به 248 میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو سیتروئن سی 3 نیزطی 5 روز اخیر از 645 میلیون تومان به 665 میلیون تومان رسیده است و قیمت سوزوکی گراند ویتارا که هفته گذشته با کاهش 25 میلیون تومانی به 745 میلیون تومان رسیده بود امروز 790 میلیون تومان اعلام شده است.

در این بین اما قیمت خودرو پراید 111 از 91 میلیون و 500 هزار تومان در 5 روز گذشته امروز به 90 میلیون تومان رسیده است و پراید 131 نیز در 5 روز گذشته کاهش قیمت 500 هزار تومانی را تجربه کرده است و قیمت این خودرو امروز 79 میلیون تومان اعلام شده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.