پیشنهادات وزارت ارتباطات برای استخراج قانونی رمز ارزها در ایران

پیشنهادات وزارت ارتباطات برای استخراج قانونی رمز ارزها در ایران
خلاصه اخبار

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در رابطه با موضوع استخراج رمزارزها پیشنهاداتی را ارائه کرد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

ساماندهی به وضعیت قانونگذاری رمزارزها

امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به سوالی درخصوص اخرین وضعیت ساماندهی مساله‌ی ارز‌های دیجیتال در کشور توضیح داد. وی در مورد غیرقانونی بودن استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال گفت «هم اکنون تنها موضوع غیرقانونی بودن دستگاه‌های استخراج رمزارز مطرح نیست چرا که برخی از این دستگاهها حدود یک سال پیش و قبل از قانون ممنوعیت واردات تجهیزات ارز دیجیتال، وارد کشور شده‌اند. اما انچه که هم اکنون ممنوع است، این است که یک واحد صنعتی نباید از برق یارانه ای، برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کند».

 

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه پروانه‌ی بهره برداری از هر واحد صنعتی، برای فعالیت مشخصی صادر می شود توضیح داد:

به میزان مصرف هر واحد، به ان برق اختصاص می یابد. برق صنعتی شامل چند برابر سوبسید نسبت به بهای برق خانگی است، تا صنعت رونق پیدا کند. به همین دلیل اگر واحد صنعتی به جای فعالیت مشخص خود، به استخراج ارز دیجیتال روی اورد، اقدام غیرقانونی انجام داده است. امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

ناظمی با تاکید براینکه زمانی که یک واحد صنعتی پروانه بهره برداری یک صنعت مشخص را دارد، نمی‌تواند در ان واحد صنعتی ارز دیجیتال تولید کند، افزود «مطابق با قانونی که برای مصرف برق خانگی نیز درنظر گرفته شده است، نمی توان در خانه و از برق خانگی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کرد».

پیشنهاد ساماندهی استخراج رمزارزها به دولت ارایه شده است

ناظمی با اشاره به پیشنهاداتی که برای ساماندهی استخراج ارز دیجیتال در کشور از سوی وزارت ارتباطات به دولت مطرح شده است و مسیولیت چندین دستگاه در این طرح پیشنهادی، خاطرنشان کرد «ما چندین بار این پیشنهادات را به دولت ارایه داده‌ایم و امیدواریم به زودی پیشنهادات ما به تصویب برسد؛ چرا که ما معتقدیم نباید صبر کرد تا یک مسیله به بحران تبدیل شده و بعد در مورد ان تصمیم گیری کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این پیشنهاد، مصرف برق و واردات دستگاههای استخراج رمزارز دیده شده است، افزود «اگر این پیشنهادات از سوی دولت و دستگاههای مربوطه پذیرفته شود، شاهد ساماندهی استخراج ارز‌های دیجیتال در کشور خواهیم بود».

وی همچنین با تاکید بر اینکه استخراج ارز دیجیتال در شرایط فعلی، وضعیت نابسامانی دارد و بزرگترین مشکل ان هم این است که ما نه قبول کرده‌ایم که استخراج ارز دیجیتال صنعت است و نه ان را رد می‌کنیم، توضیح داد:

این مساله امکان سوءاستفاده را از شرایط موجود را فراهم کرده و این بزرگترین معضل است؛ چرا که برای استخراج ارز دیجیتال در کشور از برقی استفاده می‌شود که با تعرفه‌ی صنعتی و برای تولید خاص صنعتی درنظر گرفته شده است و یا تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بهره‌وری درستی نداشته و ضرر ملی محسوب می‌شود. امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه گفت «برای ساماندهی این بخش، پیشنهادمان این است که اگر جایی قصد راه اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال دارد و می‌تواند برق خود را تامین کند(برای مثال با استفاده از سلول‌های خورشیدی)، باید بتواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی کار خود را اغاز کند. یا اگر قصد تاسیس نیروگاهی برای این منظور وجود دارد، نباید مشکل جدی برای ان به وجود بیاوریم. چرا که این نیروگاه بعد از مدتی به دارایی ملی ما تبدیل خواهد شد و باید از ان استقبال کنیم».

تعرفه‌ی سیار برای مصرف برق ماینرها

ناظمی با اشاره به اینکه در استخراج ارز دیجیتال موضوع دیگر بحث استفاده از برق در ساعات پیک و غیر پیک مصرف است، ادامه داد «در این زمینه پیشنهاد ما تعرفه‌گذاری متفاوت برای مصرف برق است. به این معنی که می‌توانیم تعرفه‌ی سیار برای استخراج ارز دیجیتال درنظر گرفته و یا اینکه یک بازار برق ثانویه به این موضوع اختصاص دهیم که به صورت جداگانه در یک بازار عرضه و تقاضا، استخراج کنندگان ارز دیجیتال برق مورد مصرف خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی در بخشی از موضوع ارز دیجیتال در کشور مسیولیت دارد، افزود:

 برای مثال موضوع استفاده از برق، وزارت نیرو قانون‌گذار این حوزه خواهد بود و تمامی این موضوعات در قالب پیشنهادات ما، در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده است. امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

معاون وزیر ارتباطات همچین تاکید کرد «یکی دیگر از پیشنهادهای اولیه ما این بوده که مزرعه‌های استخراج رمزارز، بخشی از سرمایه خود را از طریق سرمایه‌گذاری خارجی به دست اورند. چرا که ما نمی‌خواهیم ریسک کرده و سرمایه‌ی ملی خود را به سمتی سوق دهیم که همچنان دارای عدم قطعیت است. در این صورت ما به جای انکه شاهد ایجاد دستگاههای کوچک استخراج ارز در منازل باشیم که از برق خانگی استفاده می‌کنند، مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال را توسعه دهیم.

ناظمی با اشاره به اینکه بزرگترین معضل این است که ما در زمان مناسب تصمیم خودمان را نمی‌گیریم و مرتب ان را به اینده موکول می‌کنیم، تصریح کرد:

هم اکنون بیش از ۶ ماه از زمانی که ما پیشنهاد اولیه را در این خصوص ارایه داده‌ایم، گذشته است. تصمیم گیرنده نهایی مجموعه دولت است. در کمیسیون اقتصادی دولت، سازمان‌های مختلف در زمینه این پیشنهاد، نظر داده و ۴ بازیگر اصلی نظرات خود را اعلام کردند. امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

درگیری سازمان‌های مختلف با مسیله‌ی رمزارزها

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد «بخش فناوری اطلاعات حوزه‌های نوپا با حضور وزارت ارتباطات و معاونت علمی در حوزه ارز دیجیتال نقش دارد. در حوزه مالی-بانکی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درگیر هستند. در حوزه نیروگاهی بازیگر اصلی وزارت نیرو و وزارت نفت هستند که سوخت نیروگاه‌ها را تامین می‌کنند و بخش مربوط به پولشویی نیز به دستگاه‌های امنیتی مربوط می‌شود. این مسیله چندین وجه دارد و حداقل در ساده‌ترین حالت ۱۰ دستگاه درگیر ان هستند که هر کدام از انها قاعدتاً نظرات مختلف دارند.

وی با تاکید براینکه موضوع ارزدیجیتال در انحصار یک سازمان و یا یک وزارتخانه نیست، گفت:

ما باید با مسایل جدید با رویکرد جدید مواجه شویم و شاید لازم نباشد این صنعت، پروانه بهره برداری خود را از وزارت صنعت بگیرد. بلکه یک کارگروهی باید در این زمینه باید تصمیم گیری کند و رویکرد تعاملی وجود داشته باشد. به این معنی که اگر قرار است پروانه‌ای برای فعالیت ارز دیجیتال در کشور داده شود، باید به صورت مشترک پیاده شود و برای ان به صورت مشترک سیاستگذاری و تصمیم گیری شود. امیر ناظمی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

ناظمی با بیان اینکه نباید زمان تصمیمات سخت را از دست دهیم و ان را به بحران تبدیل کنیم. ادامه داد «این پیشنهادات پس از ۵ ماه بررسی در کمیسیون دولت به هییت دولت ارایه شد اما در این بین تغییراتی در ان ایجاد و بار دیگر به کمیسیون دولت سپرده شد».

وی در ادامه توضیح داد که «درخصوص موضوع خرید و فروش رمزارز در کشور، پیشنهاد این است که با ارز دیجیتال مانند ارز خارجی برخورد شود و صرافی‌ها می‌توانند مجوز ارز دیجیتال را دریافت کنند. در مورد اینکه نباید با ارزهای دیجیتال، خرید و فروش انجام شود، نیز تمام دستگاهها موافق هستند. چرا که ما معتقدیم نباید با این گونه ارزها در کشور خرید و فروش صورت گیرد و جایگزین پول ملی شود. همه کشورها نیز با این موضوع مقابله کردند».

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.