هند صادرات گندم را ممنوع می کند

هند صادرات گندم را ممنوع می کند

هند در روز گذشته صادرات گندم را ممنوع کرد زیرا موج گرمای سوزان تولید گندم را کاهش داده و قیمت های داخلی را به بالاترین حد خود رسانده است.

مقام‌های ارشد دولتی هند در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که اقدام برای ممنوعیت ارسال‌های خارج از کشور دائمی نبوده و می‌توانند آن را بازبینی کنند.

پس از کاهش صادرات از منطقه دریای سیاه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، خریداران جهانی بر روی عرضه دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان حساب می کردند.

قبل از این ممنوعیت، هند قصد داشت امسال رکورد عرضه 10 میلیون تن گندم  را از آن خود کند.

 مقامات هندی افزودند که امسال کاهش چشمگیری در تولید گندم مشاهده نشده اما صادرات بی رویه منجر به افزایش قیمت های داخلی شده است

وزیر بازرگانی هند گفت: “ما نمی خواهیم تجارت گندم به صورت غیرقانونی یا احتکار اتفاق بیفتد.”

اگرچه هند یکی از صادرکنندگان برتر گندم در جهان نیست اما ممنوعیت هند می‌تواند قیمت‌های جهانی را با توجه به عرضه کم به اوج‌ برساند و به ویژه به مصرف‌کنندگان در آسیا و آفریقا ضربه سختی وارد کند.

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم خرده فروشی سالانه هند را در ماه آوریل به بالاترین حد خود در هشت سال اخیر رساند و انتظارات مبنی بر افزایش شدیدتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی را تقویت کرد.

قیمت گندم در هند به بالاترین حد خود رسیده است و در برخی از بازارهای نقدی به 320 دلار در هر تن رسیده است که بسیار بالاتر از حداقل قیمت حمایتی دولت است.

افزایش هزینه های سوخت، نیروی کار، حمل و نقل و بسته بندی نیز باعث افزایش قیمت آرد گندم در هند شده است.

یکی از مقامات ارشد دولتی گفت: «افزایش قیمت‌ها نگرانی‌هایی را در مورد تورم ایجاد کرد و به همین دلیل دولت مجبور شد صادرات گندم را ممنوع کند.»

افزایش دما در اواسط ماه مارس به این معنی است که تولید گندم می تواند به حدود 100 میلیون تن یا حتی کمتر هم برسد. تدارکات دولت بیش از 50 درصد کاهش یافته است. بازارهای نقطه ای نسبت به سال گذشته عرضه بسیار کمتری دارند. همه این موارد نشان دهنده کاهش محصول است.

هند با افزایش قیمت جهانی گندم پس از حمله روسیه به اوکراین، رکورد دار عرضه 7 میلیون تن گندم در سال مالی منتهی به مارس بود که بیش از 250 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

راجش پاهاریا جین، تاجر هندی گفت: افزایش قیمت گندم نسبتاً متوسط ​​بود و قیمت‌های هند هنوز به طور قابل توجهی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است

 در ماه آوریل، هند 1.4 میلیون تن گندم صادر کرد و قراردادهایی برای صادرات حدود 1.5 میلیون تن در ماه مه امضا کرده بود.

بنا به گفته یکی از تجار هندی ممنوعیت هند،  قیمت جهانی گندم را افزایش می دهد. در حال حاضر هیچ تامین کننده بزرگی در بازار وجود ندارد.

برای مشاهده آخرین اخبار کالا و انرژی می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها