صندوق های درآمد ثابت، بازیگر اصلی اوراق بدهی و کمک حال بازار سهام

صندوق های درآمد ثابت، بازیگر اصلی اوراق بدهی و کمک حال بازار سهام

به گزارش سیگنال، مسئله ارتباط بین بازار بدهی و بازار سهام یکی از بحث های چالش برانگیز این روزهای فعالان بازار سرمایه است.

گاهی این تلقی وجود دارد که ریزش بازار سهام به دلیل توسعه بازار بدهی و به خصوص فروش اوراق دولتی در بورس اتفاق می افتد. در حالی که این تحلیل درست نیست چراکه می دانیم بازیگران بازار بدهی و بازار سهام متفاوت هستند. صندوق های بادرآمد ثابت بازیگر اصلی بازار اوراق بدهی هستند که ظرفیت مجزایی برای خرید اوراق به آنها اختصاص می یابد. بازار بدهی گزینه‌های سرمایه‌گذاری ما را متنوع‌تر و متعددتر می‌کند و در شرایطی که بازار سهام وارد فاز نزولی می‌شود، بازار بدهی می‌تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

صندوق‌های با درآمد ثابت، مشتری اصلی اوراق دولتی

محمد مهدی مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه، مشتری اصلی اوراق دولتی صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که به دو طریق نسبت به خرید این اوراق اقدام می‌کنند. نخست جایگزینی اوراق جدید با اوراق سررسید شده، دوم استفاده از ظرفیت افزایش حجم صندوق‌ها. بدین صورت که صندوق‌های با درآمد ثابت، وقتی اوراقشان سررسید می‌شود، به جای اوراق قبلی، اوراق جدید خریده و جایگزین می‌کنند و یا با افزایش ظرفیتشان، از این ظرفیت جدید برای خرید اوراق استفاده می‌کنند.

مومن زاده یادآورد شد: به‌ طور میانگین طی سال‌های گذشته هم‌زمان با رشد نقدینگی، ۸ درصد از این نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت روانه شده است که ۴۰ درصد از این منابع جدید نیز به اوراق دولتی اختصاص یافته است؛ به بیانی دیگر صندوق‌های با درآمد ثابت که در بازار سرمایه مشتری اصلی اوراق دولت هستند یا این اوراق را به صورت جایگزین کردن اوراق جدید با اوراقی که سررسید می‌شوند خریداری کرده‌اند یا رشد صندوق‌ها بر اساس رشد نقدینگی، ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده که بخشی از این ظرفیت جدید طبق حدنصاب‌هایی که بورس تعیین کرده به اوراق، اختصاص داده شده است.

صندوق های با درآمد ثابت، کمک حال بازار سهام

آمار نشان می دهد که از ابتدای سال 92 تا اول سال 1400 شاهد رشد بسیار زیاد بازار اوراق تامین بوده ایم. به طوری که این بازار 240 برابر رشد کرده و الان ارزشی معادل 360 همت (هزار میلیارد تومان) دارد. اگر این عدد را با دارایی های تحت مدیریت صندوق های با درآمد ثابت مقایسه کنیم، خواهیم دید که ظرفیت استفاده از صندوق های با درآمد ثابت می تواند بیش از پیش به کمک بازار اوراق بیاید. از ابتدای سال 1400 تاکنون ارزش بازار صندوق های با درآمد ثابت در حوالی 400 همت نوسان داشته است. در واقع صندوق های با درآمد ثابت 40 همت بیش از بازار اوراق، سرمایه جذب کرده اند.

حال اگر بازار صندوق های با درآمد ثابت به عنوان بازیگران اصلی عرصه اوراق بدهی توسعه پیدا کند و عموم سرمایه گذاران، این ابزارهای نوین مالی را امین و سودآور ببینند، می توان انتظار داشت که نقدینگی خارج شده از بازار به تدریج راه خود را بیابد و شاهد تاثیر مثبت آن بر وضعیت بازار سهام باشیم.

برای عملی کردن گزاره فوق دو کار مهم باید انجام گیرد. یک کار در بخش دولتی و دیگری در بخش خصوصی. کاری که در بخش دولتی باید انجام گیرد مربوط به تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بین بانکی ست.  اگر بانک مرکزی از ابزار سیاست بازار باز و انتشار اوراق به نحوه مناسب استفاده کند، کاهش نرخ بین بانکی می‌تواند از نرخ تأمین مالی دولت بکاهد و در نتیجه این امر، تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار سهام می‌گذارد.

تجربه سرمایه گذاری با تکنولوژی روز

کاری که بخش خصوصی می تواند انجام دهد مربوط به توسعه بازار صندوق های با درآمد ثابت است. خوشبختانه تکنولوژی در عرصه فینتک امکان سرمایه گذاری آسان و راحت را در صندوق های با درآمد ثابت فراهم کرده است. تا چند سال قبل برای ورود به یک صندوق درآمد ثابت نیاز بود که به صورت حضوری به دفتر آن صندوق مراجعه کنیم و اگر می خواستیم در چند صندوق درآمد ثابت مختلف ثبت نام کنیم، باید یک به یک در دفاتر هر کدام ثبت نام و احراز هویت جداگانه ای انجام می شد.

هم اکنون می توان با استفاده از سامانه های معاملاتی صندوق های سرمایه گذاری مانند رسام، با یک بار ثبت نام همه صندوق های سرمایه گذاری در انواع مختلف را به صورت غیرحضوری و با سرعت بالا خرید و فروش کرد. با افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه و تغییر سبک سرمایه گذاری سنتی، می توان امیدوار بود که ابزارهای مالی جدید به فرآیند توسعه بازار سرمایه کشور کمک کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.