نقدینگی جدید در حال ورود به بورس

نقدینگی جدید در حال ورود به بورس
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،  مهدی رباطی در رابطه با میزان نقدینگی  بازار سهام طی شش ماه آینده گفت: آنطور که ما شاهد هستیم نقدینگی بسیار جدی در حال ورود به بورس است. حتی بخشی از سرمایه‌های پارک شده و پول‌هایی که در سپرده‌های بانکی بودند آزاد می‌شوند و […]

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،  مهدی رباطی در رابطه با میزان نقدینگی  بازار سهام طی شش ماه آینده گفت: آنطور که ما شاهد هستیم نقدینگی بسیار جدی در حال ورود به بورس است. حتی بخشی از سرمایه‌های پارک شده و پول‌هایی که در سپرده‌های بانکی بودند آزاد می‌شوند و به بازار سرمایه می‌آیند. پیش‌بینی می‌کنم روند نقدینگی رشد داشته باشد. سابقا هم اشاره داشتم که شاخص تا اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ رشد خوبی داشته باشد. احتمال زیاد جهت‌گیری کلی بازار به سمت بازاری خواهد بود که تولید داخل هستند و  افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارند. این سهام‌ها سهم‌هایی هستند که خیلی از نوسان نرخ ارز و تحریم‌ها متاثر نمی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل پیش‌بینی‌اش درباره رشد شاخص، گفت: مجموعه‌ای از عوامل سبب این رشد خواهد شد. اولین دلیل این است که به علت تنگنای سرمایه‌گذاری در کشور ظرف یک دهه اخیر، قیمت‌ها در بورس ارزان است و  به طور طبیعی همواره دارایی‌ها به سمت قیمت واقعی‌شان حرکت می‌کند. ارزش برخی از شرکت‌ها هنوز در محدوده دلار ۳۰۰۰ تومانی باقی مانده است. این در حالی است که در پی یک دهه گذشته مداوم کاهش ارزش پول ملی را شاهد بودیم. در نتیجه، این کاهشِ ارزش باید خود را در بازار سرمایه نشان دهد. در نتیجه دلیل اصلی رشد بازار کاهش ارزش پول ملی است.

با دید بلند مدت در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنید

رباطی با بیان اینکه در حال حاضر افراد تازه واردِ زیادی وارد بازار سرمایه می‌شوند، گفت: باید با بررسی و آموزش این ورود صورت گیرد. ورود به این بازار باید با دید بلندمدت باشد و سرمایه گذاران تازه وارد باید بدانند که روزهای خوب بازار همیشگی نیست و ممکن است ما این روزهای منفی را در بازار شاهد باشیم. کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید هر دو روی سکه را مورد ارزیابی قرار دهد.

اصلاح دستورالعمل بازار پایه از این منظر اقدامی منطقی بود.

وی در ادامه این گفتگو  به دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس ایران اشاره کرد و افزود: هر چه ریسک در یک بازار بیشتر باشد طبیعی است که باید محدودیت‌ها نیز بیشتر شود، در نتیجه بازار پایه که ریسک بیشتری دارد باید دامنه نوسان کمتری داشته باشد، اصلاح دستورالعمل بازار پایه از این منظر اقدامی منطقی بود.

مهدی درباره اصلاحات دستورالعمل بازار پایه فرابورس ایران، اظهار کرد: فلسفه پشت این تصمیم این بود که سهامداران حقیقی و افرادی که تازه در حال ورود به این بازار هستند متوجه ریسک‌های بازار پایه شوند. این سرمایه گذاران  برای ورود به این بازار، نیاز به بررسی بیشتری دارند از دید من از این نظر تصمیم درستی برای دستورالعمل بازار پایه فرابورس اتخاذ شد.

وی ادامه داد: وقتی در بازار اصلی که شفاف است و شرکت سودآور در آن وجود دارد دامنه نوسان پنج درصد است باید توجه داشته باشیم که در بازاری که ریسک بیشتری وجود دارد باید دامنه نوسان کمتر  باشد. مثلا اگر دامن نوسان در بازارهای اصلی پنج درصد است دامن نوسان بازار پایه باید زیر سه درصد باشد تا ریسک سرمایه‌گذاران کنترل شود. به طور خلاصه باید گفت در بازاری که ریسک بیشتر دارد باید محدودیت‌ها بیشتر شود.

ادامه دستورالعمل قبلی بازار پایه به جای خوبی ختم نمی‌شد

رباطی افزود:  برخی تازه‌ وارد برای کسب سود بیشتر به این بازار می‌آمدند اما لطمه می‌خوردند. این اصلاح دستورالعمل باعث می‌شود که ما در آینده بحران کمتری را شاهد باشیم.

وی درباره این‌که برخی انتقاد دارند که چرا حد نوسان را به محض اعلام عملی شدن دستورالعمل از ۱۰ درصد به سه درصد کاهش ندادند، گفت: این ایراد وارد نیست، چون هم فرابورس و هم سازمان بورس ظرف چند ماه گذشته به دفعات در بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های مختلف اصلاح دستورالعمل جدید را به اطلاع بازار رساندند و گفتند که قرار است چنین اتفاقاتی در بازار پایه بیفتد و وقتی یک سرمایه‌گذار به این موضوع توجه نکرده و در آن بازار باقی‌مانده است، یعنی ریسک‌های آن بازار را پذیرفته در نتیجه این ایراد اصلا وارد نیست. ضمن این‌که ما در بازارهای مالی یک بحث ارزش داریم و یک بحث قیمت. هر اتفاقی که در بازار سهام بیفتد تاثیری بر ارزش سهام ندارد و اگر در بازار پایه سهم‌هایی ارزشمندی وجود داشته باشند خیلی سریع در حال تعادلی قرار خواهند گرفت. اما در قیمت ها می‌توانیم شاهد تغییرات و نوساناتی به صورت مقطعی باشیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.