ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز
خلاصه اخبار

هرچند مرسدس‌بنز در طول فعالیت خود خودروهای افسانه‌ای زیادی تولید کرده ولی در کارنامه این شرکت بزرگ، چند مدل ناموفق هم دیده می‌شود.

مرسدس‌بنز تاریخچه‌ای به قدمت خودرو دارد. پس‌ازاینکه کارل بنز در سال 1885 اولین خودرو درون‌سوز جهان را ساخت، مرسدس‌بنز به یکی از تاثیرگذارترین خودروسازان جهان تبدیل شد. این شرکت مدل‌های موفق و افسانه‌ای زیادی تولید کرده است ولی در کارنامه ستاره سه‌پر اشتوتگارت چند لکه سیاه هم دیده می‌شود! هرچند این خودروها در برخی موارد فروش بالایی را هم تجربه کردند ولی به تصویر باشکوه مرسدس‌بنز لطمه زدند. در ادامه، نگاهی به این مدل‌های ناموفق خواهیم داشت و دلیل شکست آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

«مرسدس‌بنز Aکلاس نسل اول»؛ سال‌های 1996 تا 2005

در سال 1997، بزرگ‌ترین خبر در جهان خودرو، عرضه A کلاس به‌عنوان اولین خودرو دیفرانسیل جلوی تاریخ مرسدس‌بنز بود. بااین‌حال، نسل اول A کلاس به یک کابوس تبدیل شد. در اکتبر 1997، این خودرو در آزمایش گوزن یک نشریه سوئدی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، چپ کرد.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

این خبر دنیا را فراگرفت و کمتر از یک‌ماه بعد، مرسدس‌بنز تولید A کلاس را متوقف کرد و برای تمام نمونه‌های فروخته‌شده فراخوان داد.

این خودروها به سیستم کنترل پایداری مجهز شدند و در سیستم تعلیق هم تغییراتی صورت گرفت. با این کار، A کلاس به اولین خودرو کامپکت با کنترل پایداری استاندارد تبدیل شد. هرچند نسل اول A کلاس هفت سال روی خط تولید ماند و 1.1میلیون دستگاه فروخت ولی 2.5 میلیارد یورو ضرر روی دست مرسدس‌بنز گذاشت.

«مرسدس‌بنز وانئو»؛ سال‌های 2002 تا 2005

هرچند Aکلاس شروع سخت و ناامیدکننده‌ای داشت ولی مرسدس‌بنز نمی‌خواست از این ایده دست بکشد و به همین دلیل، در سال 2001 مدلی به‌نام وانئو را معرفی کرد که نسخه مینی‌ون از A کلاس محسوب می‌شد. این خودرو که برای بهره‌مندی از افزایش محبوبیت خودروهای MPV در اروپا طراحی شده بود، همه عناصر لازم برای موفقیت را داشت و به لطف فاصله محوری بیشتر، پایدارتر از برادر هاچ‌بک خود بود.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

بااین‌حال، وانئو هرگز احساس یک مرسدس‌بنز را نداشت. در داخل خودرو از پلاستیک‌های بی‌کیفیت استفاده شد، سیستم تعلیق بسیار ناراحت بود و موتورها خشن بودند. به همین دلیل، از این خودرو در سال 2002 تنها 15,555 دستگاه فروخته شد و این رقم در سال بعد به 6,417 دستگاه کاهش یافت. با این ناکامی، تولید وانئو پس از تنها سه سال خاتمه یافت تا یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های تولید را در بین تمام محصولات مرسدس‌بنز داشته باشد.

«مرسدس‌بنز CLC»؛ سال‌های 2008 تا 2011

به‌منظور پاسخ به افزایش تقاضا برای خودروهای ارزان‌تر با برند لوکس، مرسدس‌بنز در سال 2000 نسخه کوپه و جمع‌وجوری از C کلاس نسل W203 را با نام اسپرت کوپه به بازار فرستاد.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

پس از خاتمه تولید W203 و معرفی C کلاس نسل W204 در نمایشگاه ژنو 2007، مرسدس‌بنز جانشین C کلاس اسپرت کوپه را این‌بار با نام CLC معرفی کرد. این خودرو اما در اصل همان C کلاس اسپرت کوپه نسل قبل بود که با یک فیس‌لیفت بزرگ ظاهر آن شبیه C کلاس W204 شده بود.

هرچند به‌گفته مرسدس‌بنز حدود 1100 قطعه جدید در CLC به کار گرفته شده بود اما این خودرو به دلیل پلت‌فرم قدیمی و همین‌طور پیشرانه‌های ضعیف و کابین کسل‌کننده با کیفیت ساخت معمولی، موردانتقاد قرار گرفت. درنتیجه، تولید CLC خیلی زود خاتمه یافت و مرسدس آن را در سال 2011 با C کلاس کوپه جایگزین کرد.

«مرسدس‌بنز 170H»؛ سال‌های 1936 تا 1939

170H به‌عنوان خودرویی ارزان‌ و کم‌مصرف برای عموم مردم در نظر گرفته شده بود و با ترکیب موتور عقب، محرک عقب، شباهت زیادی به فولکس‌واگن بیتل داشت که دو سال بعد معرفی شد. این خودرو که به یک پیشرانه 1.7 لیتری چهار سیلندر با 38 اسب‌بخار قدرت مجهز بود، می‌توانست به حداکثر سرعت 115 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که در هر صد کیلومتر تنها 7.8 لیتر بنزین مصرف می‌کرد.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

بااین‌حال، موتور سنگینی که پشت چرخ‌های عقب قرار گرفته بود، کنترل 170H را دشوار می‌کرد. علاوه بر این، خریداران مدل موتور جلوی 170V را ترجیح می‌دادند که جلوپنجره مشهور مرسدس‌بنز را در جلو داشت. به همین دلیل، از 170H تنها 1,507 دستگاه فروخته شد.

«مرسدس‌بنز Xکلاس»؛ سال‌های 2017 تا 2020

هرچند مرسدس‌بنز در بخش کامیون‌های تجاری حضور بسیار موفقی دارد ولی اولین تلاش این شرکت برای ورود به بازار پیکاپ‌ها به یک شکست بزرگ تبدیل شد.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

X کلاس زیر پوست خود درواقع یک نیسان ناوارا بود که هرچند در بیرون کمی لوکس‌تر به نظر می‌رسید و در داخل متریال باکیفیت‌تری داشت ولی برخی قطعات داخلی و اکثر پیشرانه‌های خود را از ناوارا قرض گرفته بود درحالی‌که قیمت بیشتری نسبت به همتای ژاپنی داشت.

البته مرسدس‌بنز بعدا با ارائه موتور 3.5 لیتری V6 دیزلی خود برای X کلاس سعی کرد جذابیت آن را افزایش دهد ولی این کار هم تاثیر چندانی نداشت زیرا خریداران حاضر نبودند برای یک نیسان پول مرسدس‌بنز را پرداخت کنند. ازاین‌رو، درحالی‌که بازار جهانی پیکاپ‌ها در حال رشد بود، X کلاس در سال اول عرضه تنها 16,700 دستگاه فروخت و این رقم طی سال‌های بعد همواره کمتر شد.

«مرسدس‌بنز Rکلاس»؛ سال‌های 2006 تا 2013

هرچند مرسدس‌بنز این خودرو را یک گرندتورر اسپرت توصیف کرد ولی R کلاس بیشتر شبیه نعش‌کش به نظر می‌رسید. هرچند این خودرو به‌عنوان یک مینی‌ون لوکس اسپرت برای خریداران ثروتمندی که خواهان یک خودرو خانوادگی جادار و قدرتمند بودند، می‌توانست جذاب باشد اما در آغاز قرن بیست‌ویکم خریداران به شاسی‌بلندها علاقه‌مند شدند نه مینی‌ون‌ها. فیس‌لیفت سال 2011 نمای جلوی R کلاس را بهتر کرد ولی مشکل این خودرو طراحی نبود.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

درحالی‌که مرسدس این خودرو را یک گرندتورراسپرت توصیف کرده بود، هندلینگ آن با چنین توصیفی مطابقت نداشت و مثل یک مینی‌ون رفتار می‌کرد.

همچنین در طول دهه 2000، بازار پر از مینی‌ون‌های کاربردی بود که با قیمتی بسیار کمتر از R کلاس قابل‌خریداری بودند. درنتیجه، پس از هفت سال فروش ضعیف، مرسدس‌بنز به تولید R کلاس پایان داد.

«مرسدس‌بنز EQSکلاس»؛ سال‌های 2021 تاکنون

مرسدس‌بنز با افزایش محبوبیت خودروهای تسلا، از ابتدای دهه 2020 استراتژی تهاجمی را برای عرضه خودروهای الکتریکی در پیش گرفت تا به پیشروی جهانی در بازار خودروهای الکتریکی لوکس تبدیل شود.

ناموفق‌ ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز

بزرگ‌ترین حرکت مرسدس‌بنز در این استراتژی، عرضه سدان پرچم‌دار EQS در سال 2021 بود. این خودرو قرار بود همتای الکتریکی S کلاس باشد ولی به بزرگ‌ترین شکست مرسدس‌بنز تبدیل شد.

منبع: اخبار خودرو