موافقت ترکیه با پرداخت پول گاز روسیه به روبل

موافقت ترکیه با پرداخت پول گاز روسیه به روبل
خلاصه اخبار

در راستای توافق دو جانبه میان اردوغان و پوتین، ترکیه موافقت کرد پول واردات گاز طبیعی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایسنا

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه پس از یک دیدار چهار ساعته، موافقت کردند همکاری دو جانبه را تقویت کنند. در راستای این توافق که همکاری در صنایع حمل و نقل، کشاورزی، فاینانس و ساخت و ساز را افزایش می دهد، ترکیه موافقت کرد نحوه پرداخت پول گاز طبیعی روسیه را تغییر دهد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از این دیدار اعلام کرد: تحت توافق جدید، ترکیه موافقت کرد بخشی از پول واردات گاز طبیعی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

پوتین ماهها قبل اعلام کرد کشورهای غیردوست باید پول واردات انرژی از روسیه را از طریق یک حساب روبلی پرداخت کنند تا روسیه از تاثیرات تحریم‌های غربی مصون بماند. اگر چه روسیه، ترکیه را یک کشور غیردوست به حساب نمی آورد اما پرداخت پول به روبل برای گاز طبیعی روسیه، کمک می‌کند این پرداخت‌ها، تحریم‌ها را دور بزنند.

ترکیه ماه گذشته هم به انعقاد توافقی بین روسیه و اوکراین در خصوص صادرات غلات کمک کرد که روابط بین روسیه و ترکیه را مستحکم‌تر کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اردوغان که انتخابات سال آینده را در پیش دارد، با صعود نرخ تورم سالانه ترکیه به حدود 80 درصد، در وضعیت دشواری قرار گرفته است. این بحران اقتصادی بدون واردات گاز طبیعی از روسیه، بدون تردید مضاعف خواهد کرد. ترکیه حدود نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کند.