اتریوم در مقابل بیت کوین : آیا اتریوم جایگزین بهتری برای بیت کوین است؟

اتریوم در مقابل بیت کوین : آیا اتریوم جایگزین بهتری برای بیت کوین است؟
خلاصه اخبار

هدف بیت ­کوین این است که به عنوان یک ارز دیجیتال همتا به همتا عمل کند؛ در حالی­ که اتریوم بیشتر بر قابلیت قراردادهای هوشمند متمرکز است.

بازار رمزارز، بازاری است که به دانش شما از این بازار پاداش می­دهد. هرچه بیشتر کاوش کنید، دانش بیشتری بدست خواهید آورد و این دانش می­تواند در دراز مدت و کوتاه مدت درآمد بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. با این حال موضوعی که ممکن است شما را سردرگم کند، رقابت میان بیت­ کوین و اتریوم است. بیایید یکبار و برای همیشه این سردرگمی را برطرف کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است.

بهترین راه برای رفع سردرگمی این است که ابتدا به تشریح شباهت­ ها و تفاوت­ های میان این دو بپردازیم، آن­گاه بر اساس همین مقایسه بگوییم که کدام‌یک از این دو دو برتر است. برای شروع می­توان گفت، هر دو نوع سکه غیرمتمرکز هستند. از لحاظ کل سکه­ های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش سکه های بیت‌کوین (BTC) معادل با ٣/١٤٧ میلیارد دلار است در حالی که سکه‌ها­ی اتریوم (ETH) ارزشی معادل با ٢/٨٤ میلیارد دلار دارند. اگرچه هر دو سکه رمزارز محسوب می­شوند، اما کارکرد و هاداف هر یک از این دو متفاوت از یکدیگر است. بیت‎کوین عمدتاً به عنوان یک ارز دیجیتال شناخته می شود، در حالی که اتریوم در حوزه ثبت قراردادهای هوشمند مورد استفاده می‌باشد. این بدین معناست که هیچ­گاه از دسترس خارج نمی‌شود و هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند آن را  اصلاح کند.

گرچه هر دو واسطه ه­ایی برای انجام مبادلات پولی هستند، اما با نگاهی دقیق­تر متوجه می­شویم، اتریوم در عملکردش به عنوان بستری برای برنامه­ های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند، پیشرو است. به همین خاطر می­توان از آن برای ارسال توکن ­هایی که دارای ارزش مبادلاتی هستند، استفاده کرد. این مسئله خود مبین این است که چرا معاملات بیت­کوین ذاتاً به صورت دستی انجام می­شوند، در حالی­ که معاملات اتریوم خودکار و قابل برنامه ­ریزی هستند.

اتریوم از لحاظ سرعت تراکنش به مراتب سریع‌تر از بیت‎کوین است. در واقع اتریوم از این منظر سریع‌ترین رمزارز محسوب می‌شود، در حالی که تراکنش‌های بیت‌کوین می­تواند چندین دقیقه به طول بیانجامد. مشهور است که بیت‌کوین از لحاظ ذخیره ارزشی کارامدتر است؛ زیرا تنها به ٢١,۰۰۰,۰۰۰ BTC محدود می­شود و این خود کمک می­کند تا نسبت مناسبی از عرضه و تقاضای برای آن وجود داشته باشد. تولید اتریوم برخلاف بیت­ کوین محدود نیست و دائماً عرضه می‌شود و به همین علت، ذخیره­ ارزش آن چندان امیدبخش نیست.

در پایان همانطور که قبلاً ذکر شد، هر دو سکه کارکردهای متفاوتی دارند. هدف بیت­ کوین این است که به عنوان یک ارز دیجیتال همتا به همتا عمل کند که برای تراکنش­های مالی کارآمد است. در حالی­که اتریوم بیشتر متمرکز است بر راه ­اندازی «برنامه­ های غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند» که در فناوری بلاک­ چین قابل تغییر نیست. هنگام تصمیم­ گیری درباره­ این که کدام یک برتر است، درنظر داشته باشید که عرضه­ بیت‌کوین کمتر است و به همین دلیل به راحتی می توان آن را نقد کرد. اما فناوری که اتریوم بر روی آن اجرا می­شود برتر است. قطعاً از نظر فناوری و پتانسیل، اتریوم بهترین گزینه­ ممکن برای شما است. سکه­ های آن نامحدود است و کاربردهای آن فراتر از بانکداری و پرداخت است که امروزه بیت­کوین برآن متمرکز است. خبر خوب این است که هیچ یک الزاماً جایگزین دیگری نیست و می­توانید هر دو را همزمان داشته باشید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.