قانون‌گذاران حوزه‌ی بانکی مقررات پیشنهادی فعالیت رمزارزی بانک‌ها را منتشر کردند

قانون‌گذاران حوزه‌ی بانکی مقررات پیشنهادی فعالیت رمزارزی بانک‌ها را منتشر کردند

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

کمیته‌ی بانکی بازل مقررات پیشنهادی فعالیت بانک‌ها در حوزه‌ی رمزارزها را منتشر کرد

کمیته‌ی بین المللی نظارت بر فعالیت‌های بانکی بازل(Basel Committee) که مسئولیت تنظیم استانداردهای جهانی برای بانک‌ها را بر عهده دارد، روز پنجشنبه مقررات پیشنهادی فعالیت بانک‌ها در حوزه‌ی رمزارزها که در روزهای گذشته وعده داده بود را منتشر کرد. در صورتی که این راهنما به مرحله‌ی اجرایی برسد، الزامات سختگیرانه‌ای را برای سرمایه‌ی مورد نیاز بانک‌ها برای فعالیت در حوزه‌ی رمزارزها اعمال خواهد کرد.

بانک‌های بزرگ جهان هم‌اکنون در پاسخ به درخواست مشتریان خود در جستجوی ارائه‌ی خدمات نگهداری از رمزارزها هستند اما متن منتشر شده توسط کمیته‌ی نظارت بر فعالیت‌های بانکی بازل نشان می‌دهد که قانون‌گذاران بین‌المللی سیستم بانکداری رویکرد به شدت محافظه‌کارانه‌ای را در مقابل رمزارزها در پیش گرفته‌اند و از بانک‌ها می‌خواهند تا برای ارائه‌ی چنین خدماتی سرمایه‌ی بالایی را برای پوشش کامل خسارت‌های احتمالی را در اختیار داشته باشند.

جدول کمیته‌ی بانکی بازل
کمیته‌ی بازل در مقررات احتیاطی پیشنهادی خود بیت کوین و دیگر رمزارزها را پُرریسک ارزیابی کرده و ضریب ریسک این دارایی‌ها را نیز 1250 درصد تعیین کرده است.
مقررات احتیاطی ارائه شده رمزارزها را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کند: دسته‌ی اول دارایی‌های توکنیزه شده و رمزارزهای پایدار(Stablecoins) را شامل می‌گردد و دسته‌ی دوم بیت کوین و دیگر رمزارزهای بازار را در بر می‌گیرد. همانطور که در جدول منتشر شده توسط کمیته‌ی نظارت بر فعالیت‌های بانکی مشخص شده، این کمیته دسته‌ی دوم را دارایی‌های دارای ریسک بالا ارزیابی کرده و سرمایه‌ی زیادی را نیز برای ارائه‌ی خدمات مبتنی بر این دارایی‌ها پیشنهاد داده است.

بر همین اساس ضریب ریسک بیت کوین و دیگر رمزارزها 1250 درصد تعیین شده است؛ یعنی بانک‌ها برای فعالیت در بازار رمزارزها باید سرمایه‌ی کامل برای پوشش ریسک‌های احتمالی را در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال؛ برای سرمایه‌گذاری 1 دلاری بر روی بیت کوین باید 1 دلار به عنوان ذخیره‌ی مورد نیاز برای جبران خسارت احتمالی را نگهداری کنند.

تلاش قانون‌گذاران بانکی برای جلوگیری از گسترش رمزارزها

کمیته‌ی بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های بانکی بازل در گذشته رمزارزها را تهدیدی برای سیستم بانکی ارزیابی کرده بود. این کمیته در اواخر سال 2019 با انتشار یادداشتی اعلام کرد که رشد رمزارزها می‌تواند ثبات اقتصادی و تداوم فعالیت بانک‌ها را تهدید کند. بر همین اساس این کمیته درخواست کرده بود که «راه کار محافظه‌کارانه‌ای برای مواجهه با رمزارزها» در نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش کوینیت، اداره‌ی نظارت بر بازار مالی سوئیس(FINMA) در سال 2018 میلادی از بانک‌ها و دیگر موسسات مالی فعال در این کشور درخواست کرده بود تا برای پوشش ریسک‌های مرتبط با نوسانات قیمت رمزارزها توانایی جبران 800 درصدی خسارت را داشته باشند. در حالی که بازار رمزارزها گسترده‌تر شده است و ورود موسسات مالی و شرکت‌ها بر ثبات این بازار نوظهور افزوده، تعیین ضریب 1250 درصدی ریسک رمزارزها عملاً به صورت مانعی از سوی قانون‌گذاران بانکی برای فعالیت بانک‌ها در حوزه‌ی رمزارزها و مقابله با گسترش هرچه بیشتر این دسته از دارایی‌ها ارائه شده است.

 قانون‌گذاران حوزه‌ی بانکی در مقدمه‌ی راهنمای ارائه شده اعلام کرده‌اند که مقررات احتیاطی را بطور حداقلی تعیین کرده‌اند و سازمان‌های قانون‌گذاری سراسر جهان به اختیار خودشان می‌توانند الزامات سختگیرانه‌تری را نیز اعمال کنند.

نظر شما نسبت به مقررات پیشنهادی کمیته‌ی بازل برای فعالیت بانک‌ها در حوزه‌ی رمزارزها چیست؟ آیا قانون‌گذاران بین‌المللی حوزه‌ی بانکداری قصد دارند برای مقابله با گسترش رمزارزها و پُر ریسک جلوه دادن این حوزه مانع فعالیت بانک‌ها در حوزه‌ی رمزارزها شوند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.