فصل آشتی استارتاپ‌ها با بازار سرمایه

فصل آشتی استارتاپ‌ها با بازار سرمایه
خلاصه اخبار

اهمیت ویژه استارتاپ‌ها در رشد اقتصادی کشورها موجب گرایش به گسترش فرصت‌ها و ظرفیت‌ها این حوزه شده است. اما با وجود اقدامات و تلاش‌های اخیر برای حمایت از این نوع  کسب وکارها، چالش‌های فراوانی در راه توسعه آنها در کشور وجود دارد. که با توجه با اکوسیستم بازار سرمایه به نظر می‌رسد بهترین فصل زمانی و مکانی برای رشد استارتاپ‌ها از مسیر بازار سرمایه بگذرد.

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

محمدرضا فرحی استاد دانشگاه شریف درباره ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: ورود نمادهای استارتاپی به بازار سرمایه اتفاق مبارکی است اما متاسفانه با تاخیر فراوان رقم خورد زیرا حداقل 15 سال است که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، استارتاپ‌های بسیار بزرگی در سطح ملی ایجاد و جان گرفتند که سرمایه‌گذاران بزرگی هم دارند.

این فعال بازار سرمایه در این باره افزود: اغلب سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نزدیک‌بین هستند و دید کوتاه مدتی به بازار دارند اما در استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذارانی هستند که بیش از 10 سال در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تاکنون خروج سرمایه‌گذار از آنها مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در استارتاپ‌ها معمولاً خروج به صورت سهامی عام شدن است به این صورت که ساختار سهامداری تغییر یافته و مردم، صندوق‌ها، نهادها و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به جمع سرمایه‌گذاران اولیه پیوستند. در واقع سرمایه‌گذاران اولیه کم‌کم خارج و در استارتاپ‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس درباره ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه گفت: اکوسیستم استارتاپی شبیه یک حمام داغ است که درج نماد آنها در بورس همانند باز شدن در حمام و وزیدن یک نسیم به داخل حمام است که می‌تواند ورود فراوان و سیل آسای سرمایه را به حوزه بازار سرمایه به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر عرضه‌ها به صورت اصولی صورت گیرد، ارزش گذاری‌ها منطقی باشد و بازگشت سرمایه قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران اولیه به همراه داشته باشد، شاهد اتفاق‌های بسیار خوب در حوزه بازار سرمایه خواهیم بود.

فرحی درباره ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها عنوان کرد: به طور کلی ارزش‌گذاری کسب و کارها بیشتر براساس دانش و علم است اما ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها جنبه دانشی، هنر و آینده‌بینی دارد.

وی اضافه کرد: در ارزش‌گذاری شرکت‌ها و حوزه‌های سنتی همچون پتروشیمی، معدن و صنایع مختلف، نگاه بیشتر گذشته‌نگر است اما در استارتاپ‌ها نگاه به آینده بیشتر است به عبارت بهتر، خرید سهام شرکت‌های سنتی شبیه به خرید آپارتمان است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ زمانی که آپارتمانی خریداری می‌شود شاید در کنار آنکه ماهانه درآمدی به صورت اجاره از آن دریافت می شود اما بعد از مدتی، افت و ارزش و همچنین استهلاک آپارتمان دور از انتظار نیست اما وقتی قطعه زمینی هوشمندانه خریداری شود، شاید درآمدی از زمین وجود نداشته باشد اما به مراتب بازگشت سرمایه بیشتری از افزایش ارزش آن زمین به دست می‌آید.

فرحی توضیح داد: در سهام استارتاپ‌ها، ماهیت زمین پررنگ‌تر از ماهیت آپارتمان است و مبتنی بر توان مدیران آن شرکت توسعه افقی و عمودی فعالیت‌ها شکل می‌گیر. بنابراین، در استارتاپ‌ها، ارزش‌گذاری مبتنی بر آینده با نگاه واقع بینانه است.

وی در ادامه درباره تامین مالی شرکت‌های استارتاپی از طریق بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مکانیزمی که برای این شرکت‌ها طراحی شده، عرضه اولیه شرکت‌ها به صورت افزایش سرمایه باشد به این معنا که مقصد، پول، و توسعه فعالیت‌های شرکت باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اسنپ، تپسی، کافه بازار، شرکت شیپور، دیجی کالا، مجموعه آپارات و فیلیمو از جمله استارتاپ‌های بسیار موثر در زمینه اشتغال زایی غیرمستقیم و درآمدزایی بالا هستند. فین تک‌ها، حمل و نقل، گردشگری، هتل‌داری و بخش خدمات از جمله حوزه‌هایی هستند که فعالیت‌های استارتاپی در تکمیل و تقویت زنجیره ارزش آنها در اقتصاد کشور، بسیار موثر است.

فرحی در پایان گفت: اهمیت ویژه استارتاپ‌ها در رشد اقتصادی کشورها موجب گرایش به گسترش فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در این زمینه شده است. با وجود اقدامات و تلاش‌های اخیر برای حمایت از این نوع کسب وکارها، چالش‌های فراوانی در راه توسعه آنها در کشور وجود دارد. اما با تمرکز بر روی نظام سرمایه انسانی از جمله آموزش نیروی انسانی با مهارت، بهبود سامانه‌های زیرساختی و نظام‌های اجتماعی می‌توان مشکلات این زمینه را به حداقل رساند.

پروین خدادادی