ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشور‌های عضو دی ۸

ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشور‌های عضو دی ۸

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

در بیانیه پایانی سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال توسعه (دی 8) همچنین همکاری عمیق چند بخشی و مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در تمامی فعالیت‌ها برای تحقق اهداف تجارت درون سازمانی اعضای دی 8 مورد تاکید قرار گرفته است.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بیانیه داکا 2021

ما سران دولتها/ حکومت‌های جمهوری خلق بنگلادش، جمهوری عربی مصر، جمهوری اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، جمهوری فدرال نیجریه، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری ترکیه در رویداد دهمین اجلاس هشت کشور در حال توسعه (دی هشت) در داکا در هشتم آوریل سال 2021 (19 فروردین سال 1400) تحت عنوان “مشارکت برای جهان پویا: بهره گیری از توان جوانان و فناوری به صورت مجاری دیدار کردیم.

با یادآوری تعهدات قبلی خود در استانبول، داکا، قاهره، تهران، بالی، کوالالامپور، ابوجا و اسلام آباد برای صلح، دموکراسی، پیشرفت، گفتگو، همبستگی، مشارکت و همچنین میانه روی و اعتدال که آنان را بعنوان مهم‌ترین ارزش‌ها و بنیان رونق اقتصادی و آسایش مردمانمان می‌دانیم.

با تجدید باور قوی خود به چندجانبه گرایی، به طور خاص از طریق سیستم سازمان ملل متحد، و تعهد به مشارکت فعال، هماهنگی موثر و همکاری با تمام سازمان‌های مرتبط منطقه‌ای و جهانی تا به حداکثر رسانی تحقق منافع مشترک و تاکید بر پتانسیل و منافع همکاری سه جانبه، جنوب جنوب که به توسعه کشور‌های عضو دی هشت کمک می‌کند.

با تاکید بر اهمیت تعمیق همکاری در مبارزه علیه کووید-19 و آثار مخرب اقتصادی اجتماعی آن بر مردمانمان و ادامه حمایت از اقدام ستودنی برنامه سلامت و مراقبت اجتماعی دی هشت.

با اظهار تمایل به پیش گیری اهداف توسعه اقتصادی – اجتماعی پایدار در راستای برنامه توسعه پایدار و تائید اهمیت همکاری‌های متقابل در زمینه‌های تجارت، صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی، حمل و نقل، گردشگری، سلامت، حمایت اجتماعی، تغییرات اقلیمی و پایداری محیط زیست.

با پیگیری بررسی امکانات برای افزایش همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری، بانکی و نهاد‌های مالی، توسعه زیربنائی، توسعه منابع انسانی، سلامت و حفاظت اجتماعی، علم و فناوری، سرمایه گذاری خرد، کارگران مهاجر و انتقالات پولی، سرمایه گذاری‌های کوچک و متوسط، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر موضوعات.

با قدردانی از جمهوری خلق بنگلادش برای تعیین موضوع اجلاس و درک نیاز به بهره‌برداری از استعداد و توانایی جوانان کشور‌های دی هشت و بکارگیری سرمایه انسانی آنان و همچنین افزایش توانمندی آنان از طریق فناوری‌های در حال ظهور چهارمین انقلاب صنعتی.

با تائید نقش اقتصاد خلاق در ارتقاء تنوع و میراث فرهنگی و دستیابی اهداف توسعه پایدار که در قطعنامه سازمان ملل متحد به شماره 74/ 198/ A / RES در سال جهانی اقتصاد خلاق و توسعه پایدار 2021 عنوان شده است.

با تائید آنکه تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ما می‌باشد. ادامه افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به عنوان یک نگرانی عمیق همچنان برای تمام کشور‌ها باقی می‌ماند و به طور ویژه کشور‌های در حال توسعه که در برابر این تاثیرات تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر هستند و همچنین در سایه این تاثیرات از افزایش تهدیدات امنیت غذایی، دسترسی به آب و معاش برای از بین بردن فقر در همه اشکال و ابعاد آن تلاش می‌کنند تا به توسعه پایدار دست پیدا کنند.

کشور‌های عضو مخاطرات اساسی حاصله از تغییرات اقلیمی برای بهداشت را تائید و تاکید می‌کنند که برای کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی اقدام فوری و ضرروی انجام گیرد؛ و تعهد به هم‌افزایی برای دستیابی به یک سازگاری موثر در زمینه‌ی تغییرات اقلیمی از طریق انعطاف‌پذیری اقلیمی را بیان میداریم؛ همانطور که نخست وزیر جمهوری خلق بنگلادش خانم شیخ حسینه – رئیس کنونی مجمع آسیب پذیری اقلیمی- بیان کرده‌اند که تعهداتمان را با تلفیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی موثر در زمینه‌ی “تغییرات اقلیمی” از طریق ایجاد انعطاف پذیری اقلیمی برای کاهش آسیب پذیری مردم دول عضو تصریح می‌نمائیم.

با تصدیق این موضوع که اگرچه دولت‌ها در حال اجرای نقش اساسی تسریع‌دهنده و فعال‌کننده رشد اقتصادی می‌باشند، اما همچنان مشارکت بخش‌های خصوصی فعال بعنوان موتور محرک همکاری‌های سازمان دی هشت در زمینه‌های تجاری و بازرگانی باقی خواهد ماند.

با تائید اهمیت همکاری عمیق چندبخشی و مشارکت قدرتمند بخش خصوصی در تمامی فعالیت‌ها برای تحقق اهداف تجارت درون سازمانی اعضای دی هشت.

با ملاحظه قرار دادن منافع ممتاز “اقتصاد آبی” که میتواند باعث افزایش تجارت داخلی دی هشت، تجارت بین‌المللی و رشد اقتصادی و ثروت میان کشور‌های عضو شده و در راستای اصول توسعه پایدار نیز باشد.

با تاکید بر نیاز به مشارکت و همکاری مستحکم بین دولت‌های عضو با مدنظر قرار دادن روند توسعه جهانی و تاثیرات آن بر اقتصاد‌های ملی؛ با بیان اراده و تصمیم ما در مورد مبارزه با تمام تهدید‌ها علیه توسعه اقتصادی و علیه همچنین صلح و رفاه دولت‌های عضو همچون تروریسم به تمام اشکال و ابراز آن، فرقه گرایی و بنیادگرایی.

با تجدید اراده دول عضو برای مبارزه با تمام اشکال نژادپرستی، تبعیض، بیگانه‌هراسی و تمایلات ضد مسلمانان، با تاکید بر نیاز به هماهنگی میان دولت‌های عوض دی هشت با هدف افزایش پیوستگی و سطوح همکاری آنان در زمینه‌های جدید که در راستای اهداف آن سازمان می‌باشند.

ما به موجب این سند:

1- از جمهوری ترکیه برای ریاست آن کشور بر سازمان از نهمین اجلاس که در 20 اکتبر 2017 برگزار شد، تقدیر می‌کنیم.

از تلاش‌های ستودنی انجام شده در آن دوران تشکر می‌کنیم. این پیشنهادات و ابتکارات شامل تاسیس دانشگاه بین‌المللی دی هشت، فعال کردن اتاق‌های بازرگانی و صنعتی و تصویب منشور آن، تاسیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی و امنیت غذایی دی هشت، شروع به کار برنامه سلامت و حمایت اجتماعی سازمان دی هشت و تاسیس دفتر این برنامه در ابوجا، تاسیس صندوق حمایت از پروژه‌های دی هشت، تاسیس شبکه پیشگامان تحقیق و نوآوری، معرفی فرودگاه‌های ویژه دی‌هشت، تعیین راهنمای اصول سرمایه گذاری و اصلاحات دی هشت، راه اندازی اولیه سیستم تهاترتجاری دی‌هشت و تاسیس مرکز خلاق اقتصادی و مالی دی هشت هستند.

2- از همکاری مثمرثمر با بسیاری از سازمان‌های ملی و بین المللی همچون سازمان ملل متحد، بانک توسعه اسلامی، ایفاد، آنکتاد، فائو، بانک فناوری ملل متحد، موسسه دیپلماسی و روابط خارجی مالزی، آکادمی دیپلماسی ترکیه و موسسه مالزیایی مطالعات بین‌المللی در راستای حمایت برای تحقق ابتکارات و پروژه‌ها و همچنین تنظیم برنامه‌های معین شده برای پیشرفت دستور کار سازمان دی هشت استقبال می‌کنیم.

3- از تاسیس دانشگاه بین‌المللی دی هشت در همدان، جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و همچنین از حمایت دول عضو در تمام فرآیند‌های این امر تقدیر مینمائیم.

ما همچنین از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه بین المللی دی هشت تقدیر و تشکر می‌کنیم. ایران پیشرفته‌ترین امکانات و کارمندان اجرایی را برای شروع بکار این دانشگاه مهیا کرده است.

ما حمایت کامل برای ارتقاء دانشگاه بین‌المللی دی هشت را تضمین می‌نمائیم و از وزرای آموزش، متصدیان و نهاد‌های مرتبط با این موضوع در کشور‌های عضو می‌خواهیم به نحو مقتضی نیروی انسانی و منابع مادی را برای اجرای موثر و موفق روابط آکادمیک دانشگاه مهیا کنند.

4- از تاسیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی و امنیت غذایی دی هشت در فیصل آباد جمهوری اسلامی پاکستان تقدیر مینمائیم. ما از دولت جمهوری اسلامی پاکستان به دلیل مهیا کردن عالی‌ترین امکانات و زیربنا‌ها برای تحقیق مشترک در مورد این حوزه همکاری بسیار مهم میان دول عضو، تقدیر و تشکر می‌نمائیم.

ما از وزرای مسئول کشاورزی و امنیت غذایی کشور‌های عضو و دیگر متصدیان و نهاد‌های مرتبط درخواست می‌کنیم که برنامه‌های تحقیقاتی مشترک در راستای سیاست‌های توسعه ایی که مشارکت، منافع جمعی و فرصت‌های تجاری را ترویج میکند و همچنین امنیت غذایی را برای شهروندانمان تضمین مینماید، شروع کنند.

5- از کشور پاکستان بابت میزبانی موفق اولین اجلاس شبکه پیشگامان تحقیق و فناوری دی هشت و تصویب بیانیه مشترک اسلام آباد در مورد آئین کار آینده این شبکه تقدیر می‌نمائیم.

ما همچنین از دانشگاه ملی علوم و فناوری اسلام آباد برای پیشنهاد سخاوتمندانه اختصاص بورسیه تحصیلی به دانشجویان دول عضو دی هشت تقدیر بعمل می‌آوریم. ما حمایت کامل خود را برای ارتقاء این شبکه و فعالیت‌های آن تضمین می‌نمائیم.

6- از تاسیس صندوق حمایت از پروژه دی هشت برای مطالعات امکانسنجی پروژه‌های پیشنهادی حمایت می‌کنیم و دول عضو و دیگر متصدیان مربوطه، سازمان‌ها و همچنین نهاد‌های خصوصی را به ارائه پروژه‌های مناسب در راستای منافع جمعی دول عضو تشویق می‌نمائیم.

7- تصویب راهنمای اصول سرمایه گذاری و سیاست گذاری دی هشت که مشترکا با همکاری سازمان دی هشت و آنکتاد انجام شده است را تحسین می‌نمائیم.

این سند نقش سرمایه گذاری را به عنوان پیشران رشد اقتصادی – اجتماعی منصفانه و جامع در راستای تحقق اهداف مشترکمان همچون متنوع سازی و خلق فرصت‌های جدید در تجارت بین المللی، افزایش مشارکتمان در تصمیم سازی بین المللی، مهیا کردن استاندارد‌های زندگی بهتر برای شهروندانمان و دیگر آرمان‌های توسعه‌ای تضمین می‌نماید.

ما خواستار اتخاذ سیاست‌هایی در سطوح ملی و بین المللی – برای تشویق موثر سرمایه گذاری و کمک برای توسعه اقتصادی – اجتماعی هستیم.

8- از تصویب استراتژی جامع همکاری گردشگری و ابتکار هلال ماه که در طی دومین اجلاس گردشگری وزرای دی هشت در کوالالامپور مالزی در تاریخ 20 نوامبر 2019 مصوب شد تقدیر به عمل می‌آوریم.

این سند در راستای ترویج فعالیت‌های گردشگری بین دول عضو طراحی شده است. ما همچنین از وزرای مسئول در زمینه‌ی گردشگری و دیگر نهاد‌ها و متصدیان مربوطه در دول عضو درخواست مینمائیم که اجرای کامل و موثر اسناد – مطابق با روح حقیقی آنان را تضمین نمایند و همچنین درخواست داریم که جلسات مقامات ارشد و وزیران در مورد همکار‌های گردشگری مطابق با جدول زمانبدی تعیین شده، با هدف مرور کار‌ها و اجرای اهداف، برگزار شود.

9- از تصویب منشور اتاق بازرگانی و صنعت دی هشت تقدیر به عمل می‌آوریم.

ما قویا معتقدیم که بخش خصوصی دولت‌های عضو، ستون فقرات اقتصاد آنان است و همچنین بخش خصوصی مذکور به ارتقاء تجارت در سرتاسر مرز‌های ملی کمک خواهد کرد و حجم تجارت درون سازمان دی هشت را افزایش خواهد داد.

ما موفقیت ابتکارات اتاق صنعت و بازرگانی دی هشت را تحسین می‌نمائیم که عبارتند از تهیه گزارش در مورد چگونگی تسهیل مبادله‌ی به شیوه B 2 B در درون چارچوب دی هشت، مجمع تجاری سال 2018 و بیانیه‌ی مشترک اتاق صنعت و بازرگانی دی هشت در هجدهمین جلسه شورای وزیران دی هشت در سوم نوامبر سال 2018.

ما همچنین از ایده‌ی تاسیس پلتفرم دیجیتال اتاق بازرگانی و صنعت دی هشت برای ارتقاء تجارت در میان دول عضو و دیگر کشور‌های دنیا حمایت می‌کنیم.

10- تلاش در راستای تصویب و ارتقاء تکنولوژی‌های نوظهور در میان دولت‌های عضو بوسیله استفاده از پلتفرم شبکه انتقال و تبادل فناوری دی هشت و شبکه‌ی پیشگامان تحقیق و نوآوری دی هشت را تصریح می‌نمائیم.

11- برنامه‌ی سلامت و حمایت اجتماعی دی هشت و دست آورد‌های چشمگیر آن که از زمان تاسیس بدست آمده است را تحسین می‌نمائیم.

ما از حمایت دولت جمهوری فدرال نیجریه که کمک مالی اولیه و امکانات را برای این منظور فراهم کرده است تقدیر می‌نمائیم و همچنین از دول عضو درخواست می‌کنیم که برای اجرای موثر این برنامه، با تامین منابع مادی و انسانی حمایت لازم را بعمل آورند.

12- با تاکید مجدد بر تعهداتمان به دستور کار توسعه پایدار 2030 تائید می‌نمائیم که برنامه سلامت و حمایت اجتماعی دی هشت دست یابی به اهداف شماره یک، دو و سه برنامه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را تسریع خواهد بخشید.

ما همچنین تائید می‌نمائیم که فقر زدایی، کاهش گرسنگان به صفر و تضمین سلامتی مردم و ارتقاء رفاه برای همه از بزرگترین چالش‌های جهانی و الزامات حصول توسعه پایدار هستند.

13- از پیشنهاد جمهوری خلق بنگلادش برای تشکیل گروه کاری دی هشت برای شناسائی چالش‌های پیش رو در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری و مخاطرات اقتصادی ناشی از بیماری فراگیر کرونا و پیشنهاداتی در راستای حل آنان در دوران کرونا و پسا کرونا استقبال می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم تا کار گروهی در این زمینه تاسیس کنیم که اولین نشست آن در بنگلادش برگزار خواهد شد.

14- با یادآوری دولت‌های عضو برای همکاری جهت مذاکره با شرکت‌های تولید کننده بین المللی واکسن کوید-19 که هم از نظر کمیت و هم هزینه برای تمامی کشور‌های عضو دی -8 مزیت و برتری خواهد داد. دول عضو را به بررسی اقدام برای مطالعه امکانسنجی تاسیس صندوق بیماری‌های فراگیر فرامیخوانیم تا بوسیله آن با بیماری‌هایی همچون کووید 19 مبارزه به عمل آید و تمام وزرای بهداشت و نهاد‌های خصوصی دولتی را به همکاری با یکدیگر در راستای تاسیس یک آزمایشگاه مجهز و مرکز تحقیق بر روی بیماری‌های فراگیر با توجه به اعلامیه اجلاس آنلاین گروه همکار جنبش عدم تعهد در واکنش به کووید 19، اتحاد علیه بیماری فراگیر کورید 19 و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره‌ی کووید 19 تشویق می‌نمائیم.

15- نقش برجسته وزیر امور خارجه اندونزی به عنوان رئیس مشترک برنامه مشترک کواکس جهت دسترسی امن و منصفانه به واکسن کواکس برای همه مورد تحسین می‌باشد. از آنجا که هیچ اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل احیا شود، لذا تضمین واکسناسیون عادلانه جهانی به شتاب دهی بهبود اقتصادی جهان کمک مهمی خواهد کرد.

16-نقش برجسته دولت پاکستان را در حمایت قوی از جبران اولویت دار چالش‌های ویژه یی که کشور‌های درحال توسعه متاثر از همه گیری کوید 19 با آن مواجه هستند و فراخوان عمران خان نخست وزیر پاکستان جهت انجام یک ابتکار جهانی درباره تسویه بدهی برای کشور‌های درحال توسعه را تحسین می‌کنیم.

17- از تصویب نقشه راه ده ساله‌ی 2020-2030 دی هشت استقبال می‌کنیم و بر اهمیت اجرای موثر آن سند تاکید مینمائیم. ما همچنین خواستار آن هستیم که تمام ذینفعان نقش خودشان را در اجرای کامل نقشه راه مصوب ایفا کنند. دولت جمهوری خلق بنگلادش را برای سازماندهی موفق مجمع تجاری دی هشت تحسین می‌نمائیم.

19- از ایده دولت جمهوری خلق بنگلادش که برای اولین بار اجلاس جوانان دی هشت را میزبانی کرد از آن طریق جوانان و مشارکت آنان در واقعیت جدید چهارمین انقلاب صنعتی مدنظر قرار گرفت تقدیر و حمایت بعمل می‌آوریم.

اگر جوانان دی هشت – که بر اساس آمار 50 درصد جمعیت کشور‌های عضو زیر 24 سال هستند – به درستی پرورش پیدا کنند می‌توانند به اهرمی برای رشد اقتصادی دول عضو تبدیل شوند.

20- دول عضو را به بررسی ظرفیت‌های اتاق تهاتر دی هشت تشویق می‌نمائیم. همانطور که قبلا موافقت شده است، دول عضو این موضوع را با بانک‌های محترم مرکزی خود یا دیگر سازمان‌هایا متصدیان مربوطه پیش می‌بردند تا بدین وسیله طرز کار آن فرمول بندی گردد و سازماندهی مورد نیاز برای الزامات اجرای سیستم تهاتر در مطابقت با مقررات و تعهدات مالی ملی و فراملی انجام شود.

21- دول عضو را به بررسی امکان سنجی پروژه پیشنهادی کارت پرداخت دی هشت و مسائلی همچون الزامات اجرای این سیستم در مطابقت با مقررات و تعهدات مالی ملی و فراملی تشویق می‌نمائیم.

22- از دولت‌های عضو برای ارزیابی امکان تاسیس مناطق آزاد تجاری دی-8 در مشورت با آژانس‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط داخلی شان دعوت به عمل می‌آید.

ما همچنین از دبیر خانه دی-8 می‌خواهیم تا نشستی را برای بحث درباره مقررات و چارچوب سیاست‌های مربوط به تاسیس مناطق آزاد تجاری دی-8 برگزار کند.

23- دولت‌های عضو به بررسی امکان توسعه و تقویت اتصالات حمل و نقلی در میان کشور‌های عضو دی-8 با هدف تسهیل تجارت درون گروهی را تشویق می‌کنیم.

24- دول عضو را به تصویب رساندن و عملیاتی کردن موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی، ویزا و گمرکی در اولین فرصت ممکن تشویق می‌نمائیم تا بدان وسیله خط مشی همکاری اساسی در میان دول عضو ارتقاء و تضمین پیدا کند.

25- نیاز به ادامه همکاری‌های موثر و گفتگوی میان دول عضو را به مثابه پیش شرط خروجی سازنده تصریح می‌نمائیم و بر نیاز به برگزار کردن منظم جلسات در سطوح تخصصی و سیاست گذاری تاکید می‌نمائیم و همچنین مقامات ذی ربط را به محترم شمردن تعهدات و دنبال کردن تقویم رویداد‌ها بطوریکه جلسات و رویداد‌های مهم در زمان مقرر برگزار گردند، فرا می‌خوانیم.

26-با تقویت گروه‌های کاری دی هشت موافقت می‌نمائیم. گروه‌های کاری را به افزایش کارآمدی و اثربخشی تشویق و همچنین وزرا و یا نهاد‌های مربوطه را به مشارکت فعال در جلسات بخشی ترغیب می‌نمائیم و از آنان درخواست داریم که این موضوع را در شورای وزیران برای تصویب در دستور کار قرار دهند.

27- از تلاش‌های تک تک دول عضو در سازماندهی و میزبانی موفق جلسات دی هشت در سطوح گوناگون را تحسین میکنیم و دول عضو را به برگزاری دیدار‌ها و رویداد‌های سازنده و نتیجه بخش‌تر تشویق می‌نمائیم تا بدان وسیله به سمت دستور کار توسعه محور خودمان پیش برویم.

28- از دولت مالزی بخاطر به تصویب رساندن منشور سازمان دی هشت در تاریخ 26 سپتامبر 2019 تقدیر به عمل می‌آوریم.

29- نقش رهبری انساندوستانه و سخاوتمندانه ایفاء شده توسط اعضای مختلف سازمان دی-8 در زمینه اسکان شهروندان بی مکان کشور‌های همسایه شان، فراهم کردن تمامی ابزار‌های حمایتی از آنان علیرغم چالش‌های اقتصادی قدیمی و نوظهوری که آنان در این شرایط همه گیری جهانی کوید 19 با آن مواجه هستند را تحسین می‌کنیم.

همچنین از بازگشت عزتمندانه، پایدار، داوطلبانه و امن آن‌ها به کشورهایشان نیز حمایت می‌کنیم.

30-از کشور‌ها در خواست می‌نمائیم تا از اعمال صلاحیت فراسرزمینی و تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و استفاده از فشار اقتصادی و یا سیاسی بعنوان ابزاری که در تعارض با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است، امتناع ورزند و حمایت خود را از دول عضوی که تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته اند اعلام می‌داریم. بر نیاز به یک دبیرخانه‌ی کارامد و قوی بعنوان یک پیش نیاز برای دست یابی به اهداف سازمان تاکید می‌کنیم و شورای وزراء را موظف به اتخاذ مکانیسمی برای تقویت دبیرخانه می‌کنیم.

31- به طور اصولی از ایده گسترش عضویت در سازمان دی-8 بر اساس ماده 3 و 4 منشور سازمان حمایت می‌کنیم.

ما کمیسیون دی-8 را موظف می‌کنیم تا بر روی معیار‌ها و آئین نامه اجرای مفاد مرتبط از منشور در زمینه اعطای وضعیت عضویت ناظر و پذیرش عضو جدید کار خود را ادامه دهد.

32- اقدامات انجام شده در تصویرسازی و ارائه چهره مناسب از سازمان را مورد استقبال قرار می‌دهیم. ما از تلاش‌های دبیرخانه در به کارگیری تمام رسانه‌های ارتباطی من جمله رسانه‌های اجتماعی و چاپی و همچنین مشارکت مقام‌های سازمان در جلسات بین المللی مهم، کنفرانس‌ها و رویداد‌ها برای تصویرسازی از سازمان حمایت می‌کنیم.

33- از کار ستودنی انجام شده توسط دبیر خانه دی هشت قدردانی می‌نمائیم و از تلاش‌های دبیر کل محترم سازمان جناب داتو کو جعفر کو شعاری در سه سال گذشته قدردانی می‌نمائیم.

34- از معرفی سفیر ایسا کا عبدالقادر امام، نامزد جمهوری فدرال نیجریه به عنوان دبیر کل بعدی سازمان دی‌هشت استقبال می‌کنیم.

35- تشکر عمیق خود را از جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور جمهوری ترکیه برای رهبری، تعهد و تلاش‌های صادقانه‌شان در راستای پیش بردن اهداف دی هشت در طی ریاستشان بر سازمان اعلام می‌داریم.

36-تشکر عمیق خود را از سرکار خانم شیخ حسینه نخست وزیر محترم جمهوری خلق بنگلادش، دولت و مردم بنگلادش برای میزبانی موفق آنان در برگزاری دهمین اجلاس و همچنین برای پذیرایی گرم آنان اعلام میداریم و برای سرکار خانم نخست وزیر تمامی موفقیت‌ها را در خلال ریاستشان بر سازمان آرزومندیم.

37- از پیشنهاد سخاوتمندانه دولت جمهوری عربی مصر برای میزبانی یازدهمین اجلاس دی هشت استقبال و تقدیر می‌نمائیم. تاریخ دقیق برگزاری یازدهمین اجلاس بعدا مورد بحث قرار خواهد گرفت.