صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)؛ ظرفیت بکر بازار سرمایه ایران

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)؛ ظرفیت بکر بازار سرمایه ایران

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

محسن مهدی نسب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این نوع صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع از سرمایه‌گذاران در یک دوره حدودا 10 ساله اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط یا شرکت‌های دچار بحران می‌کنند،‌ آنها را ارتقا می‌دهند و در نهایت با عرضه سهام آنها به دیگر سرمایه‌گذاران یا وارد کردن آن به بورس ، بازدهی قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود رقم می‌زنند.

وی توضیح داد: بیشتر صندوق‌های خصوصی در قالب یک قرارداد مشارکت محدود با سرمایه ثابت تشکیل می‌شوند که اهداف سرمایه‌گذاری آنها از قبل تعیین نشده و از این جهت اصطلاحا به آنها “blind pool”  گفته می‌شود.

مهدی نسب با بیان اینکه امروزه یکی از مهم ترین مشکلات بنگاه‌ها و کسب‌ و کارهای کشور مسئله تامین مالی است، گفت: اینکه جریان نقدینگی قوی به سمت بنگاه‌ها و کسب و کارها هدایت نمی شود، بخشی به مشکلات کلان نظام بانکی برمی‌گردد، اما نمی‌توان عدم وجود ابزارها و نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری قابل اعتماد و منطبق با نیازها و شرایط کشور را هم در این زمینه نادیده گرفت.

وی افزود: در بازارهای مالی بین‌المللی ابزارها و نهادهای مختلفی وجود دارد که با توجه به تمایلات و سلیقه‌های سرمایه‌گذاران و نیازهای بنگاه‌ها اختصاصی ‌شده‌اند. همچنین در ایران هم چندسالی است که سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و شرکت‌های استارتاپی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

 معاون خدمات مالی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک ادامه داد: این حوزه به دلیل اینکه با شرکت‌های در مرحله بذری (seed) یا در مرحله توسعه‌ اولیه سروکار دارند، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جالب توجه نیست؛ چراکه این دسته از سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال کسب و کارهایی‌اند که تا حدی به بلوغ رسیده‌ باشند. این نوع از سرمایه‌گذاری در واقع منطبق با فعالیت‌ها و عملکرد نهادهایی است که از آنها به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) یاد می‌شود.

مهدی نسب در خصوص تاسیس،‌ فعالیت و ارکان صندوق‌های خصوصی اظهار داشت: اداره یک “صندوق‌ PE” در اختیار یک “شرکت‌ PE” است که تخصص آن اجرای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، رشدی یا خریدهای تملکی  (buyout)است.

وی افزود: این شرکت سرمایه یک یا چند صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی را از شرکای سرمایه‌گذار (LP) به صورت ترکیبی از آورده نقدی و تعهدی تامین کرده و به این صندوق‌ها از طریق دو شخصیت حقوقی مجزا، اما وابسته یعنی شریک مدیریتی (GP) و مدیر سرمایه‌گذاری، ارائه مشاوره می‌دهد.

به گفته مهدی نسب، شریک مدیریتی (GP) در یک صندوق خصوصی مسئول مدیریت همه جنبه‌های مرتبط با صندوق است و تصمیم‌گیری در مورد همه سرمایه‌گذاری‌ها یا خروج از سرمایه‌گذاری‌های صندوق را در راستای وکالتی که به موجب قرارداد مشارکت محدود، به وی اعطا شده، بر عهده دارد. همچنین مسئولیت بدهی‌ها و تعهدات صندوق کاملا و به تنهایی برعهده‌ او است.

معاون خدمات مالی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک ادامه داد: شریک مدیریتی بخشی از سرمایه صندوق را تامین می‌کنند تا از این طریق منافع‌ وی با منافع شرکای سرمایه‌گذاری (LPها) گره بخورد.

مهدی نسب توضیح داد: سهم شریک مدیریتی از کل سرمایه‌ تامین شده صندوق معمولا بین 1 تا 5 درصد است و به ندرت از 10 درصد تجاوز می‌کند، اما مدیر سرمایه‌گذاری عملیات روزمره صندوق خصوصی و فرآیندهای حسابرسی و گزارش‌دهی صندوق را مدیریت کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده به صندوق را ارزیابی می‌کند. همچنین در حوزه‌های مختلف به شرکت‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق مشاوره می‌دهد و در مقابل این خدمات، کارمزد مدیریت از صندوق دریافت می‌کند.

معاون خدمات مالی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک ، دو حوزه‌ای را که بیشترین توجه فعالان این حوزه را در بازارهای بین‌المللی به خود جلب کرده، یکی صندوق‌های خصوصی بورسی و دیگری بازار ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های خصوصی عنوان  کرد و افزود: ه هر دو حوزه مذکور موجب افزایش نقدشوندگی سرمایه‌گذاران در صندوق‌های خصوصی می‌شود.

وی توضیح داد: به طور کلی از دیدگاه یک شرکت PE و مجموعه‌های وابسته‌ به آن‌، کسب‌وکار صندوق خصوصی به دو رابطه ساده و مجزا خلاصه می‌شود: از یک طرف وظایف متولی‌گری شرکت نسبت به شرکای سرمایه‌گذاری (LP) و از طرف دیگر تعامل آن با کارآفرینان، صاحبان کسب و کارها و تیم‌های مدیریتی در شرکت‌های موجود پرتفوی سرمایه‌گذاری، ایجاد حسن شهرت مبنی بر ارتباط حرفه‌ای و ارزش‌افزا موجب تضمین دسترسی به هر دو بخش تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت PE می‌شود.

سنا یادآور می شود: سابقه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران به تصویب دستورالعمل تاسیس و راه‌اندازی این صندوق‌ها در سال 97 توسط سازمان بورس برمی‌گردد. تاکنون علاوه بر صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین که مجوز فعالیت خود را در سال جاری دریافت کرده، چند مجموعه دیگر نیز در نوبت دریافت مجوز هستند. برای آشنایی بیشتر با این صندوق‌ها می‌توانید سایت صندوق اعتبار سرمایه نوآفرین به آدرس www.esnfund.com مراجعه کنید.

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.