شرکت مهندسی و توسعه گاز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء تفاهم‌نامه امضا کردند

شرکت مهندسی و توسعه گاز و قرارگاه خاتم‌الانبیاء تفاهم‌نامه امضا کردند
خلاصه اخبار

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهم‌نامه‌ای با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه گنبدنمکی نصرآباد کاشان به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی امضا کردند.

به گزارش سیگنال به نقل از شانا

به گزارش خبرنگار شانا، محل اجرای پروژه ساختار نمکی در نزدیکی روستای آب‌شیرین در کیلومتر 45 اتوبان قم-کاشان است که عمق این مخزن گنبدنمکی از سطح زمین حدود 450 متر در ابعاد سه در چهار کیلومتر با یک حلقه چاه خواهد بود.

با ایجاد 9 مخزن ذخیره‌سازی در این منطقه، ساخت تاسیسات نم‌زدایی، کمپرسورهای تزریق گاز و تاسیسات جانبی ظرفیت ذخیره‌سازی به 500 میلیون مکعب گاز طبیعی می‌رسد که در هشت ماه گرم سال تزریق و 4 ماه سرد برداشت می‌شود که با توجه به شرایط خاص مخزن، توان تولید روزانه 24 میلیون متر مکعب فراهم خواهد شد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سخنانی در آیین امضای این تفاهم‌نامه، گفت: یکی از چالش‌های این شرکت در شبکه انتقال و توزیع گاز، کنترل و مدیریت اوج مصرف است. از چند ماه پیش که بنده در شرکت مهندسی و توسعه گاز حضور یافتم، مدیریت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را به‌عنوان بحثی راهبردی اعلام کردم که نخستین قرارداد برای توسعه میدان شوریجه با شرکت مپنا امضا شد.

وی با بیان اینکه امروز پروژه یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز در نصرآباد کاشان آغاز می‌شود، افزود:. این منطقه مخزن نیست بلکه قرار است مخزن آنجا ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: بعضی کشورهای اروپایی نیز گاز مصرفی فصل سرد را تا 40 درصد از محل ذخیره‌سازی تامین می‌کنند. ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایران اما سه درصد است بنابراین بنا داریم این مقدار را به متوسط ذخیره‌سازی اروپا یعنی 25 درصد برسانیم. امروز هم نخستین تفاهم‌نامه مخزن گنبدنمکی را با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضا کردیم.

عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم یادآور شد: این مجموعه همانطور که در دیگر پروژه‌های صنعت نفت موفق بوده، ان‌شالله در این پروژه هم موفق‌ است.