شرکای سنتی امریکا ترامپ را در کمپین فشار حداکثری علیه ایران همراهی نمی کنند

شرکای سنتی امریکا ترامپ را در کمپین فشار حداکثری علیه ایران همراهی نمی کنند
خلاصه اخبار

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، لس انجلس تایمز گزارش داد : ازادی نفتکش ایرانی نشان داد که ترامپ با چالش عدم همراهی شرکای سنتی در کمپین فشار حداکثری علیه ایران روبرو خواهد بود. نفتکش ایرانی «ادریان دریا» (گریس ۱) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌ اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط […]

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا، لس انجلس تایمز گزارش داد : ازادی نفتکش ایرانی نشان داد که ترامپ با چالش عدم همراهی شرکای سنتی در کمپین فشار حداکثری علیه ایران روبرو خواهد بود.

نفتکش ایرانی «ادریان دریا» (گریس ۱) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌ اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

روز پنجشنبه گذشته دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی امریکا برای تمدید توقیف این نفتکش، حکم ازادی ان را صادر کرد اما دادگاه منطقه کلمبیا در امریکا روز جمعه به حکم توقیف ان رای داد.

در تشدید تنش  نفتکش ها بین غرب و ایران و نهایتاً ازادی این کشتی غول پیکر مشخص شد که واشنگتن با مقاومت شرکای بین المللی سنتی خود برای ادامه سخت گیری ها بر تهران مواجه خواهد بود.

دولت ترامپ بنا داشت “فشار حداکثری” خود را به سمت دریاها سوق دهد و از این طریق، توانایی تهران در صادرات نفت از طریق ناوگان نفتی اش را مختل کند.   

اما این برنامه ها به دلیل محدودیت های قانونی و نقاط ضعف متحدان اروپایی بخوبی در یک کارزار فشار حداکثری پیش نرفت و پایتخت های اروپایی همچنان می کوشند که برای تعامل با تهران بر تلاش های دیپلماتیک خود بیفزایند.

ارین طباطبایی محقق علوم سیاسی در گروه رند به لس انجلس تایمز می گوید: “اروپایی ها عمدتاً با این نظر ایالات متحده که فعالیت های ایران در برخی مناطق چالش برانگیز است، همراهی می کنند اما انها بر سر نحوه رفتار در قبال ایران با واشنگتن اختلاف نظر دارند.”

او اضافه کرد: کمپین فشار حداکثری ترامپ که شامل فشار بر ایران در دریاها نیز خواهد شد؛ نه فقط به منافع تهران، بلکه به منافع اروپا نیز اسیب می رساند. اروپایی ها از اینکه در میانه این تنش ها قرا بگیرند، ناراحت هستند و از این رو به سیاست فشار حداکثری ترامپ اعتراض دارند.

نفتکش گریس ۱ که ماه گذشته توسط جبل الطارق توقیف شد، نمونه خوبی برای به ازمون گذاردن این گزاره بود که ایا اروپایی ها در اجرای تحریم های امریکا در اب های بین المللی به واشنگتن کمک خواهند کرد و یا رفتار انها محدود به اعمال سیاست های خود است؟ 

اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار شرکت رسانه ای”بورس & بازار” که بر تجارت در ایران تمرکز دارد، می گوید: دادگاه عالی ناحیه نیمه مختار جبل الطارق در حالی حکم به ازادی کشتی ایرانی داده است که مقامات ایرانی حاضر به دادن هیچگونه تعهدی در خصوص مسیر کشتی نشدند و از این سو، هنوز هم نفتکش انگلیسی در توقیف دریایی ایران است.

این ازادی همچنین به رغم درخواست رسمی  واشنگتن مبنی بر ادامه توقیف این نفتکش به دلیل نقض تحریم های ایالات متحده صادر شد. دولت جبل الطارق در بیانیه ای  اعلام کرد که درخواست امریکا را “با دقت فراوان” مورد بررسی قرار داده است اما نمی تواند به ان صورت ببخشد. زیرا مجازات های اتحادیه اروپا نمی تواند در مورد گریس ۱ اعمال شود.

بنابر این، در حالی که امریکا سعی داشت قدرت مانور ایران در خصوص فروش نفتش را بسیار محدود کند، تهران در اقدامی ساده و با توقیف نفتکش انگلیسی نشان داد می تواند در مقابل کمپین فشار حداکثری مقاومت نشان دهد و متعاقباً نفتکش توقیف شده خود را هم ازاد کند.

واشنگتن همچنین برای محافظت از حمل و نقل دریایی در مقابل تهدیدات احتمالی ایران، از ۶۰ کشور جهان خواست تا به یک ایتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده بپیوندند که بلکه در هنگام عبور کشتی ها از تنگه هرمز، کاروانهایی برای اسکورت ان ها در نظر گرفته شود.

لارنس برنان استاد حقوق دریانوردی در دانشگاه فوردهام نیویورک و کاپیتان سابق نیروی دریایی ارتش امریکا که سابقه خدمت در خلیج فارس دارد، در این باره می گوید: چالش های چنین ماموریتی قابل توجه است.

“شما چگونه می توانید کشتی ها را در دریا محافظت کنید؟ برای این کار به کشتی های متعدد و پشتیبانی هوایی نیاز هست.”

برنان اضافه کرد: طی فاصله تنگه هرمز از بنادر دریایی ایالات متحده هفته ها زمان می برد. عرض این تنگه نیز به گونه ای است که  کشتی های بزرگتر مانند ناوهای هواپیما بر برای عبور با دشواری هایی مواجه خواهند بود.  

علاوه بر چنین مشکلاتی، تعداد معدودی از کشورهای اروپایی وارد این ایتلاف شدند. چنانچه المان کاملاً امتناع کرد.  

افزایش بی ثباتی در تنگه هرمز نرخ بیمه را هم بالا برده است. ریچارد مالینسون تحلیلگر و بنیانگذار شرکت های انرژی در این باره می گوید: بیمه گذاران ۱۰ تا ۱۵ درصد حق بیمه اضافه برای عبور کشتی ها از تنگه هرمز استفاده می کنند و این موضوع باعث شده که شرکت ها به دنبال راه های دیگری برای انتقال نفت خود باشند.

مجموعه این دلایل نشان می دهد که شرکای سنتی امریکا در اروپا، واشنگتن را در فشار حداکثری با ایران همراهی نمی کنند.