سهام گروه خودرویی در بورس چقدر قابل اتکا است؟ (11 اردیبهشت ماه)

سهام گروه خودرویی در بورس چقدر قابل اتکا است؟ (11 اردیبهشت ماه)
خلاصه اخبار

محمدرضا قاسمی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: به نظر می‌رسد خودروسازها، امسال بتوانند زیان انباشته خود را جبران کنند و ممکن است امثال ایران خودرو به سودآوری هم برسند، مخصوصا اینکه زیان انباشته آن‌ها پتانسیلی برای سود آن‌هاست، چون معاف از مالیات می‌شوند و به خاطر زیان انباشته مالیات پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، صنعت خودروسازی که از سال گذشته دچار بحران‌های فراوانی بوده و با زیان انباشته‌های فراوانی مواجه بوده مدتی‌ است در بورس مورد توجه و استقبال سهامداران قرار گرفته است. علت پررونق بودن این صنعت زیان‌ده در بورس چیست و آیا این صنعت می‌تواند سودآوری برای سهامدران خود به ارمغان آورد؟

محمدرضا قاسمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی و ترسیم چشم‌اندازی برای سهامداران آن در سال جاری می‌پردازد.

این کارشناس می‌گوید:صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته از نظر بنیادی سهم‌های پیش پا افتاده بازار سهام بودند، زیرا به علت سیاست‌های دستوری دولت، نرخ این صنعت تا سه چهار سال عملا افزایش پیدا نمی‌کرد و رکود بازار آن هم به همین علت بود، از سوی دیگر بازار نیز کشش نداشت.

در شرایط تورمی و آزاد سازی قیمت‌ها که دیگه دست دولت نیست، صنایعی مانند خودروسازی به راحتی می‌توانند به سهم‌های بنیادی تبدیل شوند.

سهام گروه خودرویی در بورس چقدر قابل اتکا است؟


وی ادامه می‌دهد: رکودی که در بازار کشور وجود داشت اجازه افزایش قیمت را به خیلی از محصولات نمی‌داد. نمونه آن را در لوارم خانگی می‌توان دید که رکود شدیدی به آن وارد شده بود، صنعت سیمان نیز همین طور. همین باعث شده بود رقابت بین صنایع برای تخفیف دادن‌ها حتی در گروه روانکارها و تولیدکننده‌های روغن موتور هم کشیده شود. در خیلی از صنایع محصولات داخلی و پتروشیمی نیز همین اتفاق افتاده بود.

قاسمی می‌افزاید: اما در شرایط تورمی و آزاد سازی قیمت‌ها که دیگه دست دولت نیست، صنایعی مانند خودروسازی به راحتی می‌توانند به سهم‌های بنیادی تبدیل شوند. به این علت که این صنعت در سال‌های گذشته افزایش هزینه دستمزد، افزایش هزینه‌های سربار و موارد دیگر را داشته‌اند ولی افزایش قیمت نداشته‌اند. همه این عوامل در کنار هم جمع می‌شود و در سال‌هایی که تورم بالا وجود دارد جبران می‌شود.

به نظر می‌رسد خودروسازها، امسال بتوانند زیان انباشته خود را جبران کنند و ممکن است امثال ایران خودرو به سودآوری هم برسند، مخصوصا اینکه زیان انباشته آن‌ها پتانسلی برای سود آن‌هاست چون معاف از مالیات می‌شوند و به خاطر زیان انباشته مالیات پرداخت نمی‌کنند.

این کارشناس تاکید می‌کند: صنعت خودروسازی که در حال حاضر با زیان انباشته مواجه بوده، اجباری نیست که به سود برسند ولی قطعا از زیان انباشته‌های سنگین‌شان خارج می‌شوند، مخصوصا به علت اتفاقی که در سال ۱۳۹۷ افتاد، چرا که خودروسازها ۹ تا ۱۰ ماه به اجبار با نرخ‌های قدیمی محصولات خود را می‌فروختند در حالی که قطعه‌سازها محصولات خود را گران کرده بودند.

قاسمی در پایان عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد خودروسازها، امسال بتوانند زیان انباشته خود را جبران کنند و ممکن است امثال ایران خودرو به سودآوری هم برسند، مخصوصا اینکه زیان انباشته آن‌ها پتانسلیی برای سود آن‌هاست چون معاف از مالیات می‌شوند و به خاطر زیان انباشته مالیات پرداخت نمی‌کنند.

برچسب‌ها