راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیر متمرکز در بلاکچین بیت‌کوین توسط مایکروسافت

راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیر متمرکز در بلاکچین بیت‌کوین توسط مایکروسافت
خلاصه اخبار

پروژه‌ی شناسایی هویت بلاکچینی مایکروسافت با نام Ion احراز هویت امن و کارآمدتری را نسبت به روش‌های رایج در اینترنت وعده می‌دهد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت، مایکروسافت در حال ارائه‌ی اولین زیر ساخت غیر متمرکزی است که در بلاکچین بیت‌کوین(Bitcoin) ایجاد شده است. این پروژه احراز هویت با استفاده از یک سیستم غیر متمرکز و با امنیت بالا را امکان پذیر می‌سازد.

این پروژه‌ی منبع باز که Ion نامیده می‌شود، دارای فن‌آوری برقرار ارتباط شبکه‌ها با یکدیگر است. به عنوان مثال اگر با حساب کاربری فیسبوک(Facebook) خود وارد سایت Airbnb شوید، این پروتکل با نرم‌افزاری که اطلاعات شخصی شما را از حساب کاربری شما به سرویس‌دهنده‌ی خارجی ارسال می‌کند، ارتباط برقرار می‌کند. در این حالت، Ion هویت‌های غیر متمرکزی را که اثبات می‌کند شما مالکیت کلید‌های این داده‌ها را در دست دارید، کنترل می‌کند.

راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیر متمرکز در بلاکچین بیت‌کوین توسط مایکروسافت

کریستوفر آلن(Christopher Allen)، فردی با سابقه در حوزه‌ی رمزارزی و بنیان‌گذار World Wide Web Consortium یا به اختصار W3C که یک گروه فعال بر روی روش‌های احراز هویت غیرمتمرکز(DID) می‌باشد، اظهار داشت که این حرکت مایکروسافت می‌تواند بر کل صنعت تکنولوژی تاثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: «بسیاری از زیر ساخت‌های سازمان از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند. بنابراین، درصورتی که این شرکت این محصول را در هر یک از محصولات خود تعبیه نماید، به روش‌های احراز هویت غیرمتمرکز دسترسی خواهند داشت.»

بعلاوه، یورک رودز(Yorke Rhodes) مدیر برنامه‌ها در تیم مهندسی بلاکچین مایکروسافت اظهار داشت: «تیم مایکروسافت برای مدت یک‌سال بر روی نرم‌افزار امضا و تاییدی که بر شبکه‌های عمومی نظیر بیت‌کوین و یا اتریوم متکی است، فعالیت می‌کند. با این وجود، پلتفرم آن‌ها می‌تواند خروجی بسیار سریعتری را نسبت به بلاکچین پایه ارائه کند.»

رودز با اشاره به این موضوع که مایکروسافت یکی از بنیان‌گذاران سیستم احراز هویت غیر متمرکز است، گفت:

سیستم‌هایی در مایکروسافت وجود دارند که این امکان را در سطح سازمان برای شما ایجاد می‌کنند، ما فکر می‌کنیم با محصولی که Active Directory خوانده می‌شود، به خوبی قادر به شناسایی روش‌های احراز هویت غیرمتمرکز هستیم.

وی افزود که محصولات زیر ساخت و خدمات مرتبط با Azure در میان محبوب‌ترین خدمات مایکروسافت قرار دارند. این بخش کوچک در یک سیستم غول‌پیکر می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد.

در همین حال، یک منبع ناشناس و مطلع از پروژه‌ی مایکروسافت اظهار داشت که Ion در انتهای سال جاری از شبکه‌ی آزمایشی به شبکه‌ی اصلی بیت‌کوین منتقل خواهد شد. به این ترتیب، هر شخصی که دانشی در این زمینه دارد می‌تواند با راه‌اندازی یک گره در این پروژه شرکت کند.

کریستوفر آلن اظهار داشت:

مایکروسافت می‌گوید آن‌ها از بیت‌کوین هراس ندارند و در واقع بیت‌کوین ویژگی‌های خوبی دارد و ما می‌خواهیم از مزایای این ویژگی‌ها استفاده کنیم، من فکر می‌کنم این گامی در مسیر صحیح است.

تفاوت میان روش‌های احراز هویت غیرمتمرکز در مقابل زیر ساخت فعلی در این است که کاربران مالک محتوای خود بوده و به آن دسترسی دارند. در مثال Facebook و Airbnb با اعمال روش‌های احراز هویت غیرمتمرکز، فیسبوک قادر به مسدودسازی حساب کاربری شما است، اما نمی‌تواند دسترسی به تمامی ابزار‌هایی که بر روی شناسه‌ی فیسبوک قرار دارند را ابطال کند. بعلاوه، تمامی تصاویر شخصی در فیسبوک به کاربر دارنده‌ی DID تعلق دارد.

با این حال، ممکن است فیسبوک با رویکرد مایکروسافت همسو نگردد.

منبع ناشناس دیگری به رسانه‌ها اعلام کرد، اگرچه برای مشارکت در طرح احراز هویت غیرمتمرکز مایکروسافت از فیسبوک دعوت شده است، تاکنون فیسبوک از پذیرش این طرح امتناع کرده و درعوض از رویکرد پیشین خود برای پیگیری داده‌های کاربران استفاده می‌کند.

این منبع می‌گوید: «آن‌ها(فیسبوک) جهت دیگری را ادامه می‌دهند که غیرمتمرکز نیست»

تضاد‌های سازمانی

وال استریت ژورنال(Wall Street Journal) و دیگر رسانه‌ها گزارش کردند که فیسبوک در جستجوی ایجاد پلتفرم پرداخت بر پایه‌ی رمزارز پایدار برای شبکه‌های اجتماعی است. با این حال، آلن اظهار داشت که وی هیچ تلاشی را از سوی فیسبوک برای پشتیبانی از استاندارد‌های DID یا تلاش‌های سازمانی همانند W3C که می‌توانند با همکاری شرکت‌هایی همانند مایکروسافت این استاندارد‌ها را به ستون اصلی مدل کسب و کار خود تبدیل ‌کنند را مشاهده نمی‌کند.

راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیر متمرکز در بلاکچین بیت‌کوین توسط مایکروسافت

روون هک(Rouven Heck)، رئیس بخش DID در ConsenSys و عضو فعال W3C اظهار داشت که فیسبوک به‌طور قابل توجهی حضور کمرنگی در بحث‌های صنعت فن‌آوری در زمینه‌ی DIDها دارد.

وی همچنین اظهار داشت، اگرچه از ارتباط فیسبوک با این موضوع آگاه نیست، تضاد واضحی در اهداف دو شرکت در استفاده از تکنولوژی بلاکچین وجود دارد.

او گفت: «فیسبوک کاملا در حفظ اطلاعات کاربران خود دچار تناقض است. مدل کسب و کار آن‌ها بر این اساس استوار است که می‌توانند اطلاعاتی را در مورد شما کسب کنند.»

کمیته‌ی بانکی سنای آمریکا در هفته‌ی گذشته با ارسال نامه‌ای‌ در زمینه‌ی مدیریت داده‌های مالی پروژه‌ی رمزارزی فیسبوک با نام رمز Libra ابراز نگرانی کرد. تاکنون اطلاعات کمی از این پروژه منتشر شده است.

آلن در گذشته اظهار داشت که فیسبوک تنها بخشی از پروتکل‌هایی را که به طور انحصاری و به سود این شرکت به اشتراک گذاری داده‌ها را میسر می‌سازد را پیاده‌سازی کرده است.

سخنگوی فیسبوک در رابطه با رویکرد این شرکت نسبت به سیستم‌های بلاکچین اظهار داشت:

«فیسبوک همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در جستجوی راه‌های استفاده از ظرفیت تکنولوژی بلاکچین است. این تیم جدید و کوچک کاربرد‌های بسیار متفاوتی را در نظر می‌گیرند. ما اطلاعات بیشتری برای به اشتراک‌گذاری نداریم.»

سرمایه‌داری اخلاقی و اصولی

در مقایسه با اتهام جهت‌گیری متفاوت فیسبوک با پروژه‌ی رمزارزی خود، ConsenSys و Microsoft نوآوری‌های منبع‌باز را به عنوان پایه‌های اصلی مدل‌های کسب و کار خود در نظر می‌گیرند.

هک اظهار داشت: «درصورتی که بتوانیم استاندارد‌های مشخصی را ایجاد کنیم، به سیستم کمک می‌کند تا سریعتر ایجاد شده و این موضوع به نفع همه‌ی ما است. محصولات مختلفی که در اختیار داریم در این فضا مفید بوده و با ویژگی‌های اختصاصی ساخته نمی‌شوند.»

رودز در موافقت با این رویکرد اظهار داشت که مشارکت در اکوسیستم منبع باز، اهداف تجاری مایکروسافت را توسعه می‌دهد. وی ادامه داد: «فلسفه‌ی ارائه‌ی اختیار مالکیت به مشتری و مشتری محوری، از اصول اصلی طراحی نرم‌افزار مایکروسافت است.»

راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیر متمرکز در بلاکچین بیت‌کوین توسط مایکروسافت

با وجود رقابت میان Microsoft Azure و سرویس وب آمازون(Amazon Web Services)، آلن امیدوار است حس مسئولیت‌پذیری عمومی به عنوان یک مزیت رقابتی در آینده مشاهده شود.

آلن اظهار داشت:

شما می‌توانید سرویس‌هایی را که توسط Microsoft Azure میزبانی شده است را در اختیار داشته باشید اما به دلیل این‌که داده‌ها با کلید‌های شما که کنترل آن را در اختیار دارید کد‌گذاری شده است، دارای امنیت بالایی است. هر چیزی حتی در فضای ابری در کنترل کاربر قرار دارد.

از نظر رودز آزمایش‌های کنونی در حوزه‌ی تکنولوژی بلاکچین با انتشار ویندوز ۹۵ در دهه‌های گذشته قابل مقایسه است که از طریق سیستم عامل مشتری محور به استفاده‌ی گسترده از اینترنت کمک کرد.

رودز اظهار داشت پیش از ویندوز ۹۵، «پشته‌های شبکه‌ به ورود شبکه‌های موجود وابسته بودند. به همین دلیل من فکر می‌کنم Ion  اهمیت بالایی دارد.»

منبع: coinit.ir

برچسب‌ها