دوران جدید در بازار دلار

دوران جدید در بازار دلار

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار ارز تحت تاثیر تغییرات مدیریتی بانک مرکزی و همچنین مذاکرات وین قرار گرفته است.

در همین رابطه دنیای‌اقتصاد نوشت: عبدالناصر همتی غروب یکشنبه از ریاست بانک مرکزی کنار رفت. بازار در ابتدا به این اتفاق واکنش افزایشی نشان داد و معامله‌گران در خرید و فروش‌های پشت خطی توانستند قیمت دلار را به بالای محدوده 24 هزار و 200 تومان ببرند. چنین اتفاقی موجب شد برخی از معامله‌گران تصور کنند روز دوشنبه، بازار با نوسانات افزایشی به کار خود ادامه خواهد داد. با ابن حال، نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد که اسکناس آمریکایی یک کانال عقب‌تر رفت.

دوران جدید در بازار دلار

ساعت 4 بعدازظهر روز دوشنبه، دلار در بازار آزاد با قیمت 23 هزار و 950تومان مورد معامله قرار گرفت که 150 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. این افت در شرایطی ثبت شد که بازار در دو روز ابتدایی هفته حدود هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود و در مقطعی از ظهر یکشنبه حتی به نزدیکی کانال 25 هزار تومانی رسیده بود. افت روز دوشنبه به اندازه‌ای از جهت انتظاری برای معامله‌گران اهمیت داشت که عده‌ای از آنها عنوان کردند، دوران جدیدی دربازار دلار آغاز شده و دشوار است که بازار باز هم به راحتی به سوی مرز 25 هزارتومانی رهسپار شود.

از هیجان تا آرامش دلار

برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند بازار از معاملات پشت خطی روز جمعه و در واکنش به شایعه برکناری همتی وارد دوران هیجانی شد. این هیجان تا زمان رسمی شدن خبر مذکور ادامه یافت و پس از آن، بازار به یکباره روند آرام‌تری را در پیش گرفت. گروهی از فعالان اعتقاد داشتند، بازارساز برای حفاظت از اعتبار رئیس جدید بانک مرکزی عرضه ارز را افزایش داد و از این طریق، زمینه‌ساز افت دلار شد. البته روز گذشته حداقل از لحاظ قیمتی، صرافی‌های بانکی چندان نرخ فروش دلار خود را پایین نیاوردند. ساعت 3 بعدازظهر نرخ فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی 23 هزار و 300 تومان بود که تنها 50 تومان با نرخ روز یکشنبه فاصله داشت.

دیدگاه دوگانه به قیمت‌گذاری بازارساز

فعالان دیدگاه دوگانه‌ای نسبت به نوع قیمت‌گذاری بازارساز داشتند. عده‌ای اعتقاد داشتند کاهش محدود دلار نشان داد که بازارساز به‌دنبال ایجاد جو هیجانی کاهشی در بازار نیست و به‌دنبال آن است که فضای معاملات را قابل کنترل و آرام نگه دارد. در واقع از نگاه آنها، هدف اول بازارساز در دوران جدید می‌تواند حفظ آرامش باشد و زمانی که این آرامش تثبیت شد، به فکر هدایت دلار به سوی سطوح پایین‌تر باشد. در مقابل این نگاه، دسته‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند بازارساز تمایل زیای داشت، قیمت دلار دچار افت معنادارتری شود، ولی سطح تقاضا به اندازه‌ای بود که اجازه نزول این ارز به زیر سطح حمایتی 23 هزار و 800 تومانی را نداد. بازار پس از اینکه در روز دوشنبه به محدوده 23 هزار و 800 تومانی برخورد کرد، به یکباره با افزایش خریدها مواجه شد و توانست تا ساعت 4 بعدازظهر بار دیگر خود را به کانال 24هزار تومانی نزدیک کند.

معامله‌گران افزایشی عنوان می‌کنند حداقل تا ساعت 4 بعدازظهر اتفاق خاصی در دور پنجم مذاکرات وین رخ نداده بود و همین عامل موجب می‌شد که افزایشی‌ها کمی با ریسک بیشتری بار دیگر اقدام به خرید ارز کنند.

در روزی که دلار از کانال 24 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد، سکه امامی هم در سطح 10 میلیون و 700 هزار تومانی باقی نماند و با 30 هزار تومان افت به بهای 10 میلیون و 670 هزار تومان رسید. روز دوشنبه بهای سکه از سوی طلای جهانی نیز تحریک نشد و حداقل تا ساعت 4 بعدازظهر خبر از نوسان قابل توجه افزایشی در بازار طلا نبود. به گفته تحلیلگران فنی سکه در صورتی که به بالای محدوده 10 میلیون و 800 هزار تومانی برود، می‌تواند با هجوم خریداران روبه‌رو شود.