خبر خوب هفته/ هشدار هفته/ گزارش هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا

خبر خوب هفته/ هشدار هفته/ گزارش هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا

به گزارش سیگنال به نقل از چیلان آنلاین،

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، تصویب بسته حمایتی دولت از واحدهای ذوب القایی بود. این بسته حمایتی در جلسه کارگروه مدیریت بازار که 20 دی‌ماه با حضور نمایندگان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، به تصویب رسید. افزایش قیمت آهن اسفنجی و قراضه در ماه‌های اخیر و مشکلات تامین این مواد اولیه، باعث زیان‌ده شدن کارخانجات ذوب القایی شده و به همین دلیل، با پیگیری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دولت برای حمایت از این کارخانجات یک بسته 8 بندی را تصویب کرد.

محورهای بسته مصوب دولت برای حمایت از واحدهای ذوب القایی به این شرح است: 1- افزایش تناژ عرضه آهن اسفنجی به محدوده 80 هزار تن در هفته؛ 2- بهبود عرضه آهن اسفنجی در فصل زمستان با وجود محدودیت گاز (صدور مجوز احداث حداقل 5 واحد بریکت‌سازی به منظور تبدیل مازاد آهن اسفنجی تولیدی در فصل تابستان به بریکت و عرضه محصول در فصل زمستان به بازار با اولویت سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی و یا تعاونی واحدهای ذوب القایی)؛ 3- افزایش عرضه قراضه به بازار (استفاده از الگوی عرضه تلفیقی قراضه وارداتی و آهن اسفنجی تولید داخل در قالب یک سبد ترکیبی)؛ 4- کاهش خرید آهخن اسفنجی برای یک دوره 5 هفته‌ای توسط واحدهای بزرگ مقیاسی که دولت در آن سهام دارد؛ 5- اصلاح قیمت پایه آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا ( به 95 درصد قیمت کشف شده پایانی قبلی)؛ 6- الزام بهین‌یاب در خرید آهن اسفنجی از بورس کالا؛ 7- صادرات آهن اسفنجی پس از حداقل 3 بار عرضه در بورس کالا مجاز خواهد بود؛ 8- آزادسازی صادرات شمش تولیدی واحدهای ذوب القایی تا پایان سال (بدون شرط الزام عرضه در بورس کالا)

بیشتر بخوانید:

بسته حمایتی دولت از کارخانجات ذوب القایی تصویب شد+ جزئیات

گزارش هفته

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در دوره 9 ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در دوره 9 ماهه نخست امسال، 21 میلیون و 94 هزار تن بوده که کاهش 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید فولاد کشور بیش از 1.9 میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش یافته که علت آن، قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان امسال است.

همچنین مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره 9 ماهه نخست سال جاری، 7 میلیون و 670 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد 18.8 درصدی را نشان می‌دهد. نرخ رشد صادرات فولاد کشور در دوره 8 ماهه سال جاری 28 درصد بوده و حجم نسبتاً پایین صادرات در آذرماه باعث شده تا از نرخ رشد صادرات فولاد، کاسته شود.

بیشتر بخوانید:

کاهش 8 درصدی تولید فولاد ایران در 9 ماهه نخست سال جاری

رشد حدوداً 19 درصدی صادرات فولاد ایران در 8 ماهه نخست سال جاری

هشدار هفته

هفته گذشته مدیران عامل اولین و دومین شرکت‌ بزرگ فولادی ایران نسبت به موج صنعت‌ستیزی در کشور هشدار دادند. محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در این‌باره گفت: متاسفانه امروز همراستا با هدف‌گیری‌های دشمن، یک موج صنعت‌ستیزی در کشور راه افتاده و علیه صنعت ایجاد شده است، صنعتی که نجات‌بخش اقتصاد کشور است. متاسفانه برخی، بحران‌های آلودگی و کم‌آبی را به گردن صنعت می‌اندازند؛ در حالی که این موضوع خلاف واقع بوده و این در حالی است که در ابتدای دی‌ماه امسال و در اوج آلودگی سایر شهرها، هوای پاک شهر مبارکه نشان‌دهنده عدم آلایندگی فولاد مبارکه بود.

طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه از تولید 2.5 میلیون تنی ابتدای راه‌اندازی به تولید 10 میلیون تن فعلی رسیده است. تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های موجود به اهمیت و جایگاه فولاد مبارکه برای رشد اقتصادی کشور افزوده است. سهم فولاد مبارکه از تولید ناخالص کشور یک درصد است. امروزه بیشتر از نام کشورها نام صنعت‌ها و بنگاه‌ها شنیده و شناخته می‌شود و درآمد بعضی از این شرکت‌ها به مراتب از کل اقتصاد کشور ما و درآمد نفتی ما بیشتر است؛ ما با چنین دنیایی مواجهیم و اگر قرار باشد در کشور کسانی این گام‌ها را بردارند، چه صنعتی بهتر از فولاد مبارکه است؟ فولاد مبارکه صرفاً یک کارخانه نیست و به منشا تحولات بنیادین در اقتصاد و صنعت کشور مبدل شده است. اگر کشور اسکله بزرگ نیاز دارد و اگر شبکه ریلی توسعه بیشتر می‌خواهد فولاد مبارکه باید برای این موضوع فکر کرده و اقدام کند؛ صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه باید این کارها را انجام دهند و این در حالی است که شرکت‌هایی بقا پیدا می‌کنند که در توسعه تکنولوژی فعال هستند.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان نیز در مورد شکل‌گیری موج صنعت‌ستیزی گفت: اطلاع‌رسانی نادرست، باعث ایجاد گسل میان صنعت و مردم شده است. این درحالی است که مردم و جامعه ذینفعان اصلی صنعت هستند. در شرایطی که صنعت باعث ایجاد اشتغال و تولید ثروت منطقه‌ای و ملی شده است، اما صنعت‌ستیزی و آدرس‌دهی غلط، ذهنیت مردم جامعه‌ را در رویارویی با صنعت با چالش‌هایی فراوانی روبرو کرده است.

ابراهیمی عنوان کرد: برای مثال مصرف آب صنعت فولاد تنها دو دهم درصد مصرف کشور را به خود اختصاص داده است و در چنین شرایطی هجمه‌های فروانی به این صنعت می‌شود و در محافل مختلف، صنعت فولاد را جزو صنایع پرمصرف آب مطرح می‌کنند. تولید سالانه گاز کشور 220 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار، سهم مصرف زنجیره فولاد 11 هزار میلیارد متر مکعب است، یعنی کمتر از 5 درصد مجموع مصرف گاز کشور. نکته‌ای که در مصرف گاز فولاد، هیچ‌گاه اشاره به آن نمی‌شود این است که‌، گاز در صنعت فولاد سوخت نیست بلکه یک مزیت رقابتی به واسطه‌ی وجود منابع عظیم خدادادی گاز در کشور است. در این مورد هم اولین صنعتی که هدف محدودیت قرار می‌گیرد، فولاد است. مصرف برق صنعت فولاد، تنها ده درصد تولید کشور است، اما بازهم در عین ناباوری محدودیت‌های برقی به شکل گسترده به صنعت فولاد اعمال گردید…

بیشتر بخوانید:

هشدار مدیرعامل فولاد خوزستان نسبت به پیامد صنعت‌ستیزی

فولاد مبارکه صرفاً یک کارخانه نیست / صنعت، نجات‌بخش اقتصاد کشور است

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت 171 هزار و 749 تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته 2801 میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد 519 میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.