حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام از کانال صندوق های سرمایه گذاری

حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام از کانال صندوق های سرمایه گذاری
خلاصه اخبار

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که موج جدید ورود دارایی افراد حقیقی به بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات و ارزش بازار از چه زمانی و با چه رخدادهایی قابل بازگشت است؟ گفت: این ورود را می شود کاملا در شبکه کارگزاری و صندوق ها مشاهده کرد

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که موج جدید ورود دارایی افراد حقیقی به بازار سرمایه و افزایش ارزش معاملات و ارزش بازار از چه زمانی و با چه رخدادهایی قابل بازگشت است؟ گفت: این ورود را می شود کاملا در شبکه کارگزاری و صندوق ها مشاهده کرد. چند عامل مهم در این بخش موثر بوده است که اولین عامل، برنامه ریزی و نظارت دقیق بانک مرکزی بر سود بانکی است.
دارابی در خصوص عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم گفت: به نظر می رسد در این دوره رشد بازار نمره قبولی گرفته اند و توانسته اند نشان دهند که صندوق ها برای کسانی که وقت و آشنایی کافی ندارند می توانند بازدهی خوبی را به ثبت برسانند .
این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر من همین امر یک راه و مسیر جدید در بازار معرفی کرده است، البته ما هنوز صندوق های بخشی و فعال در همه بازارها نداریم و می توان با افزایش تنوع و روش های سرمایه گذاری در صندوق ها این مسیر را فعال و پر تردد برای سرمایه گذاران کرد.


وی در پاسخ به سوالی درباره میانگین نرخ بازده اوراق تامین مالی در ماه های اخیر و عوامل موثر بر آن نیز اظهار داشت: طبیعی بود با مهار نرخ سپرده بانکی، نرخ تسهیلات هم کاهش پیدا کرده است. از سویی رکود نسبی هم هست و کمتر شرکتی طرح های توسعه ای را در دستور کار قرار می دهد . به همین دلایل تمایل کمتری به استفاده از اوراق به عنوان یک ابزار نسبتا گران که انتشار آن کندتر از گرفتن تسهیلات بانکی است وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بخشی از اوراق نیز به اوراق کالایی بر می گشت که الان با توجه به داغ بودن نسبی بازار کالایی اصولا انتشار اوراقی نظیر مرابحه و سلف کمتر مورد توجه قرار می گیرد، لذا اوراق شرکتی کاهش یافته است ولی اوراق در سمت دولت به ویژه از نوع خزانه یا سلف بیشتر منتشر خواهد شد.
به گفته دارابی، دولت امسال به اوراق به عنوان یک ابزار تامین مالی و جبران کسر بودجه توجه کرده است و انتظار داریم در شش ماهه دوم سهم اوراق دولتی در بازار بیشتر شود.


وی در خصوص وضعیت اوراق دولتی از جمله اسناد خزانه هم گفت: در حال حاضر با توجه به پیش بینی عملیات بازار باز بانک مرکزی بازار با ثباتی به نظر می رسد اما یک نگرانی وجود دارد که بخش عمده خریداران اوراق دولتی و کلیه اوراق در بازار صندوق های درآمد ثابت هستند که هم اکنون اکثرا فاقد توان برای انتشار واحدهای جدید هستند و سطح آنها با قوانین موجود محدود شده است.
دارابی اظهار داشت: همین امر این نگرانی را ایجاد می کند که در شش ماهه دوم سال با بیشتر شدن اوراق خزانه ، توانی برای جذب آنها در بازار وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: افزایش سقف صندوق ها و توسعه آنها یکی از دلایل تعمیق بازار بدهی در سال های اخیر بوده است که بیم آن می رود با محدودیت های موجود این روند نتواند توسعه بیشتری پیدا کند و این بازار بدهی که بازار مهمی در همه اقتصادهای پیشرفته جهان است، در ایران محدود و ناکارآمد شود .

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.