جزییات جدید از وام های دانشجویی

جزییات جدید از وام های دانشجویی

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود گنجی در این خصوص توضیح داد: اگر سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار باقی مانده صندوق رفاه دانشجویان برای اعطای تسهیلات دانشجویی را به ما تخصیص دهد، به طور یقین 20 تا 25 درصد وام های باقیمانده نیز در سریع ترین زمان پرداخت خواهد شد.

وی کل بودجه پنج مورد وام دانشجویان را حدود 500 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون 350 میلیارد تومان از این تسهیلات به صندوق رفاه دانشجویان داده شده است و منتظر تخصیص 168 میلیارد تومان بودجه دیگر از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

گنجی تصریح کرد: برای نیمسال تحصیلی دوم نیز اعتبارات و بودجه بیشتری نیاز است و دنبال این هستیم که بدانیم سازمان برنامه و بودجه چه درصدی را تخصیص می دهد تا مشخص شود که برای سال آینده بودجه ما را چقدر افزایش می دهند که براساس آن تصمیم گیری شود؛ هرچه بودجه داده شود، آن را به عنوان تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه امسال و سال آینده هرچقدر باشد ما برای پرداخت تسهیلات به دانشجویان تصمیم گیری خواهیم کرد و به طور قطع همه این اعتبارات در قالب پنج مورد تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار داده می شود.

 

اعطای پنج مورد وام به دانشجویان

گنجی درباره پنج نوع وام‌ دانشجویی توضیح داد: یکی از این موارد، وام تحصیلی برای همه مقاطع تحصیلی است. سال گذشته افزایش وام داشتیم به طوری که وام تحصیلی دانشجویان مجرد 30 درصد و متاهلان 95 درصد افزایش یافت.

رییس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: بر این اساس دانشجویان مجرد یک میلیون و 950 هزار تومان و دانشجویان متاهل نیز سه میلیون و 900 هزار تومان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

گنجی زمان بازپرداخت این تسهیلات را پس از فارغ‌التحصیلی اعلام کرد و افزود: پس از اینکه دانشجویان فارغ التحصیل شدند، تسهیلات آنها قسط بندی شده و دانشجویان نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام می کنند. این تسهیلات دانشجویان به صورت قرض الحسنه است.

وی خاطرنشان کرد: برای هر فردی که برای وام تحصیلی ثبت‌نام کند، تسهیلات در نظر گرفته می شود و تقریبا می توان گفت همه دانشجویانی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، می توانند از این وام ها بهره مند شوند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: این میزان تسهیلات مربوط به نیم سال اول سال تحصیلی 1401 – 1400 است و برای نیم سال تحصیلی دوم نیز منتظر تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

 

پرداخت وام ضروری به دانشجویان 

وی درباره پرداخت وام ضروری به دانشجویان نیز گفت: دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته در دو نوبت و دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی ناپیوسته می‌توانند در چهار نوبت از این تسهیلات بهره مند شوند.

گنجی بخشی دیگر از پرداخت تسهیلات ضروری را مختص تولد فرزند دانشجویان، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند، دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات رانندگی، بیماری های خاص و پرهزینه دانست و اظهار داشت: برای این موضوعات به عنوان مباحث مهم دانشجویان نیز وام ضروری در نظر گرفته شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: دانشجویانی که بر اثر بیماری یکی از اعضای خانواده و تحت تکلف خود نیازمند وام ضروری باشند نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند و صندوق رفاه دانشجویان نسبت به پرداخت به موقع وام به این دانشجویان اقدام می کند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: برای دانشجویان برتر، نمونه کشوری، مبتکر، دانشجویان قهرمان ورزشی، توانخواهان و دانشجویانی که در حوادث و بلایای طبیعی مشکلاتی برای آنها پیش آید نیز امکان دریافت وام ضروری وجود دارد.

وی درباره وام ویژه دانشجویان دکتری با پرداخت از دو منبع نیز اینگونه توضیح داد و اضافه کرد: برای دانشجویان دکترای تخصصی ناپیوسته یک میلیون ماهانه و هر شش ماه 6 میلیون تومان داده می شود و وام ویژه دکتری از منابع بانک های توسعه تعاون که بر اساس قرارداد با این صندوق پرداخت می شود 700 هزار تومان ماهانه و هر سه ماه یکبار به آنها پرداخت می شود.

پرداخت وام مسکن متاهلی

گنجی به موضوع وام مسکن متاهلی نیز اشاره کرد و گفت: به دانشجویان همه مقاطع تحصیلی این تسهیلات داده می شود و روز دریافت آن مشخص و در روز فارغ التحصیلی باید بازپرداخت شود. برای این تسهیلات نیز در تهران 32 میلیون و 500 هزار تومان، در کلانشهرهایی همچون اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد، کرج، قم و کرمانشاه 26 میلیون تومان و برای بقیه شهرستان ها 19 میلیون و 500 هزار تومان وام مسکن متاهلان اعطا می شود.

وی تاکید کرد: تسهیلات ودیعه مسکن متاهلان نیز به این شیوه است که برای مجردان پنج میلیون تومان در تهران و هشت کلانشهر ذکر شده چهار میلیون تومان و مابقی شهرها نیز سه میلیون تومان است که البته پرداخت این تسهیلات به صورت گروهی است و دانشجویان متقاضی باید برای دریافت آن ثبت نام کنند تا صندوق رفاه دانشجویان نیز این وام ها را به صورت گروهی در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان اهداف اصلی پرداخت این گونه تسهیلات را پایین آمدن هزینه دانشجویان در طول دوران تحصیل دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از تسهیلات پرداختی به دانشجویان همه دانشگاه هایی که دانشجویان آن شهریه داز هستند، موضوع وام شهریه است.

گنجی ادامه داد: وام شهریه برای دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه هایی همچون دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های شهریه پرداز است که برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته یک میلیون و 300 تومان، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای حرفه ای 2 میلیون و 600 هزار تومان و دکترای تخصصی 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بخشی از اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نشده است و ما همچنان منتظر تخصیص این بودجه هستیم.

منبع: ایرنا
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.