تقابل بیت‌کوین و پول فیات: یک ساتوشی با ارزش‌تر از واحد ارز فیات بعضی از کشور‌های جهان سوم است

تقابل بیت‌کوین و پول فیات: یک ساتوشی با ارزش‌تر از واحد ارز فیات بعضی از کشور‌های جهان سوم است
خلاصه اخبار

بیت‌کوین در تلاش برای تبدیل شدن به «پول»

به گزارش سیگنال به نقل از coinit، رمزارز بیت‌کوین توسط افراد مختلف با نام‌های متفاوتی توصیف شده است. برخی آن‌ را طلا دیجیتال، یک مکان برای ذخیره‌ی ارزش، یک رمزارز، یک سم موش، معاف از تورم و حتی بدون مرز توصیف کرده‌اند. اما بیت‌کوین در هسته‌ی خود یک هدف را بیشتر از اهداف دیگر دنبال می‌کند، و آن‌ها تبدیل شدن به پول است.

بسیاری از مردم بر این باورند که بیت‌کوین باید سال‌ها تلاش کند تا بتواند خودش را به عنوان «پول» مرسوم معرفی کند. با این حال این رمزارز توانسته برای تبدیل شدن از «پول اینترنتی جادویی» به فقط «پول» گام‌های بزرگی بردارد.


یک ساتوشی از برخی ارزهای فیات فعلی با ارزش‌تر است


ساتوشی ناکاموتو(Satoshi Nakamoto) خالق اسرارآمیز و پنهانی رمزارز بیت‌کوین(با نماد BTC)، این رمزارز را با یک هدف ارائه‌ی یک برتری و مزیت برجسته نسبت به ارزهای فیات طراحی کرده است، و این رمزارز را به گونه‌ای طراحی کرده که واحد‌های کوچک آن پس از ۸ رقم اعشار شروع شوند. به عنوان مثال یک ساتوشی برابر است با ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین.
یک ساتوشی که در واقع کم‌ترین مقدار ممکن از یک واحد رمزارز بیت‌کوین می‌باشد، چیزی در حدود ۰/۰۰۰۰۸۰ دلار ارزش دارد. این رقم بسیار کم‌تر از یک پنی(کم‌ترین سکه‌ی فیزیکی ارائه شده در ایالات متحده) است.
با این حال، طبق گفته‌های یک تحلیل‌گر بیت‌کوین با نام Rhythmtrader، در حال حاضر یک واحد بسیار کوچک از این «پول اینترنتی جادویی» یا یک ساتوشی، از ارزهای برخی کشورها مانند ریال ایران، دونگ ویتنام، روپیه اندونزی و ارز فیات اغلب کشور‌های جهان سوم، با ارزش‌تر است.

با یه محاسبه‌ی ساده می‌توان گفت که در حال حاضر ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین یا ۱ ساتوشی بیش از ۱۰/۴۴ ریال ایران، ۱/۸ دونگ ویتنام و ۱/۱ روپیه اندونزی ارزش دارد. از این رو برای اینکه هر واحد ساتوشی بتواند به ارزشی معادل ۱ دلار ایالات متحده برسد، قیمت رمزارز بیت‌کوین نیز باید تا ۱۰۰ میلیون دلار برای هر واحد افزایش یابد.

در کشور‌هایی که یک ساتوشی با ارز فیات برابری دارد، بیت‌کوین ارزش بیشتری دارد


نکته‌ی جالب در رابطه با این موضوع این است که کشور‌های جهان سوم مبتلا به اقتصاد ضعیف که ارزهای فیات آن‌ها ارزش مشابهی با یک ساتوشی دارد، در صورت استفاده از بیت‌کوین به جای ارز فیات ملی بیشترین منفعت را(نسبت به کشور‌های دیگری به ویژه کشور‌های توسعه یافته) خواهند برد.
در اینگونه کشور‌ها که اعتماد به ارز ملی به شدت پایین است، تورم شدیدا بالا بوده و هر زمان که حرف از پول شهروندان باشد، دولت این کشور‌ها از حد و مرز خود عبور می‌کنند.
بیت‌کوین و دیگر رمزارزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که غیرمتمرکز بوده و از هرگونه کنترل مرکزی توسط یک حزب یا بخش دوری کنند. این مزیت باعث می‌شود که قدرت و کنترل پول فردی به دست مردم و افراد عادی بازگردد.
از نظر تئوری این موضوع یک تغییر و جهش بزرگ محسوب می‌شود، زیرا ارزهای فیات بر سراسر جهان تسلط یافته‌اند و توانسته‌اند به عنوان روش اصلی انتقال ثروت و ارزش خود را جایگزین طلا کنند. از سوی دیگر تا به امروز چیزی معرفی نشده بود که پتانسیل جایگزینی ارزهای فیات را در خود داشته باشد، به همین علت می‌توان گفت که چنین تغییر بزرگی یک شبه حاصل نخواهد شد..
اگر روزی بیت‌کوین بتواند واقعا به ارز جهانی تبدیل شده و به شکل گسترده‌ای به عنوان «پول» مورد استفاده قرار بگیرد، ارزهای فیات فعلی که به عنوان «چهره‌ی» پول شناخته می‌شوند، در روند دیجیتالی شدن تمام جهان از بین رفته و تنها به یک خاطره‌ی قدیمی تبدیل خواهند شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها