تسهیلات ارزان برای کسب و کارهایی که کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند/ توقف طلا در مرز ۱۶۰۰ دلار/ سقوط ۷ درصدی قیمت نفت با تداوم افت تقاضا/ قیمت مسکن به متری ۱۵.۶ میلیون تومان رسید

تسهیلات ارزان برای کسب و کارهایی که کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند/ توقف طلا در مرز ۱۶۰۰ دلار/ سقوط ۷ درصدی قیمت نفت با تداوم افت تقاضا/ قیمت مسکن به متری ۱۵.۶ میلیون تومان رسید

به گزارش سیگنال به نقل از تابناک،

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون صندوق بین‌المللی پول با وام اردن موافقت کرد، وزیر صنعت: ذخایر کالایی به حد کافی در کشور وجود دارد، نفت اضافی عربستان بدون مشتری ماند، برنامه آمریکا برای خرید نفت متوقف شد و زمان واریز اولین یارانه معیشتی سال 99 را در بر دارد.

صندوق بین‌المللی پول با وام اردن موافقت کرد

صندوق بین المللی پول با وام چهار ساله 1.3 میلیارد دلاری به اردن موافقت کرد تا در برهه ای که این کشور برای مقابله با کرونا تلاش می‌کند، به نوعی نسبت به اصلاحات ساختاری در این کشور ابراز اطمینان کند. به نقل از رویترز، برنامه تسهیلات وام طولانی مدت (EFF) پس از تعهد اردن نسبت به اعمال اصلاحات ساختاری در راستای کاهش هزینه های برق برای مصارف تجاری و همچنین ایجاد محرک برای کسب و کارها به منظور استخدام افراد جوان‌تر، برای این کشور تثبیت شد.

صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد: هدف از اعطای این تسهیلات حمایت از رشد قوی‌تر و جامع‌تر، اشتغالزایی به ویژه برای زنان و افراد جوان و همچنین کاهش نرخ فقر است. این برنامه پیش از شیوع کرونا طراحی شده بود اما صندوق بین المللی پول اعلام کرد که در این برنامه تغییراتی را لحاظ کرده است تا هزینه های پیش بینی نشده به منظور پوشش هزینه‌های اضطراری و تامین تجهیزات و کالاهای پزشکی را نیز در بر بگیرد. این نهاد جهانی در ادامه بیانیه خود آورده است: اگر تاثیر شیوع (کرونا) به اندازه ای عمیق باشد که اهداف برنامه را در معرض خطر قرار دهد آنگاه به محض توافق با مقامات، برنامه با تغییر شرایط هماهنگ شده و پیش خواهد رفت.

صندوق بین المللی پول گفته است که با تایید شدن این وام، بلافاصله 139.2 میلیون دلار در دسترس اردن قرار می گیرد و مبلغ باقی مانده نیز به تدریج در بازه زمانی تعیین شده برای برنامه و منوط به بازنگری هشتگانه، به این کشور تعلق خواهد گرفت. به گزارش ایبِنا؛ محمد العسعس وزیر دارایی اردن پیش تر در گفت‌وگو با رویترز از تایید شدن وام مذکور خبر داده بود. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وام و اصلاحات مرتبط با آن به اردن در جذب اهداکنندگان و صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتر کمک خواهد کرد. العسعس در این باره گفت: این وام نشانه ای از اعتماد به فرآیند اصلاحات اقتصادی در اردن بوده و از تلاش های ما برای تعدیل آثار ناشی از این ویروس بر بخش های اقتصادی و افراد آسیب پذیر حمایت می کند. مقامات از این بابت نگرانند که بحران کرونا که به بخش در حال شکوفایی گردشگری اردن آسیب زده است، پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی این کشور را به شدت کاهش داده و رکود اقتصادی را عمیق‌تر و مصرف داخلی را کند کند. بخش گردشگری اردن سالانه حدود 5 میلیارد دلار برای این کشور درآمدزایی دارد.

تسهیلات ارزان برای کسب و کارهایی که کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع بیماری کرونا اعلام کرد: امروز تصمیمات دیگری را اتخاذ کردیم. اولین تصمیم این بود که نسبت به کسب و کارهایی که صدمه دیدند مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند، اگر بنگاهی صدمه دیده و کارگری را اخراج نکرده باشد تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در این زمینه  وزارتخانه های صمت و رفاه و بخش اقتصادی دولت، برنامه ریزی و تعیین و جدول آن را مشخص می‌کنند و در مجموع 75 هزار میلیارد تومان را برای این کار مدنظر قرار دادیم. ان شاءالله بانک مرکزی با همکاری بانکها این اقدام را انجام خواهد داد. 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی 12 درصد در اختیار بنگاه های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن 2 سال هست. لذا نرخ این تسهیلات 12 درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم 75 هزار میلیارد تومان است.

وزیر صنعت: ذخایر کالایی به حد کافی در کشور وجود دارد

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت و در گفتگو با خبرنگاران از ذخایر اقلام کالایی و مایحتاج عمومی در کشور خبر داد و گفت: مردم به هیچ وجه نگران کمبود اقلام غذایی مورد نیاز خود نباشد؛ چرا که ذخایر کالایی به حد کافی بوده و هست. رحمانی تصریح کرد: چون سال گذشته تولید کشور رونق خوبی داشت و در این ایام که واحدهای تولید کننده اقلام ضروری و همچنین بهداشتی مورد نیاز مردم به صورت شبانه روزی فعال هستند؛ لذا در تامین کالا هیچ مشکلی نداریم. وی افزود: با تمهیدات اتحاذ شده واحدهای صنفی عرضه کننده اقلام ضروری مردم، همچون فروشگاه های مواد غذایی، سوپرمارکت ها، نانوایی ها، میوه فروشی ها و…، هیچگونه محدودیت فعالیتی نخواهند داشت و دایر خواهند بود.

قیمت مسکن به متری 15.6 میلیون تومان رسید

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گزارش بازار مسکن پایتخت در آخرین ماه سال گذشته (اسفند 98) را اعلام کرد که بر اساس آن، تعداد مبایعات در این ماه، 10 هزار و 242 فقره بود. این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند 97) 13 هزار و 33 فقره و در ماه قبل از آن (بهمن 98) نیز 13 هزار و 550 فقره مبایعه نامه ثبت شده بود.

بر این اساس، نرخ رشد معاملات مسکن در اسفند 98 نسبت به بهمن ماه سال قبل، «منفی 24.4 درصد» و نسبت به اسفند ماه سال 97 نیز «منفی 21.4 درصد» بوده است. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ماه مورد اشاره (اسفند 98) در تهران، 15 میلیون و 658 هزار و 800 تومان بوده؛ در حالی که این شاخص در اسفند ماه سال قبل از آن (اسفند 97) متری 11 میلیون و 93 هزار و تومان و در ماه قبل از آن (بهمن 98) متری 14 میلیون و 405 هزار و 700 تومان بوده است. بنا بر این نرخ رشد متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند سال قبل نسبت به اسفند ماه سال 97، مثبت 42.2 درصد و نسبت به ماه قبل از آن (بهمن 98) مثبت 8.7 درصد بوده است. گران‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن اسفند ماه، به ترتیب منطقه یک با میانگین متری 33 میلیون و 217 هزار و 800 تومان، منطقه 3 با متری 27 میلیون و 616 هزار و 300 تومان، منطقه 2 با متری 23 میلیون و 365 هزار تومان و منطقه 6 با متری 21 میلیون و 743 هزار تومان بوده‌اند. ارزان‌ترین مناطق تهران نیز در معاملات مسکن اسفند سال گذشته، به ترتیب منطقه منطقه 18 با متوسط هر متر مربع 7 میلیون و 479 هزار و 400 تومان و منطقه 17 با متری 7 میلیون و 960 هزار تومان تعیین شده‌اند.

توقف طلا در مرز 1600 دلار

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی در پی انتشار آمار اقتصادی نه چندان مطلوب در آمریکا که تصویب بسته محرک مالی دو تریلیون دلاری این کشور را تحت الشعاع قرار داد، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار سنگاپور 0.8 درصد کاهش یافت و به 1600 دلار و 22 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.7 درصد کاهش، به 1622 دلار و 60 سنت رسید.

سقوط 7 درصدی قیمت نفت با تداوم افت تقاضا

روز پنجشنبه، با کاهش سریع تقاضای نفت به علت محدودیت‌های ترافیکی وضع شده برای مقابله با ویروس کرونا قیمت نفت پس از 3 روز رشد متوالی، با یک سقوط سنگین روبرو شد. حتی بسته تشویقی 2 تریلیون دلاری آمریکا هم نتوانست چشم‌انداز بازارهای نفت را بهتر کند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، 7.7 درصد یا 1.89 دلار سقوط کرد و به 22.60 دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، 1.01 دلار یا 3.69 درصد سقوط کرد و در 26.43 دلار بسته شد. تحلیل‌گران گروه بانکداران استرالیا و نیوزیلند در یادداشتی نوشتند: با قرنطینه شدن بسیاری از شهرهای دنیا احتمال کاهش 10 میلیون بشکه در روز از تقاضای نفت جهان افزایش یافته است.

نفت اضافی عربستان بدون مشتری ماند

در پی افت شدید تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ حمل محموله های نفتی، عربستان سعودی برای یافتن مشتری برای نفت اضافی که قرار است عرضه کند، به مشکل برخورده است. منابع آگاه اظهار کردند که شرکت رویال داچ شل و پالایشگاههای آمریکایی نفت سعودی کمتری خریداری می کنند و شرکت نسته فنلاند در آوریل نفت نمی خرد و پالایشگاههای هندی مایلند دریافت محموله های نفتی را به تاخیر بیاندازند. پالایشگاههای لهستانی هم میزان خریدشان را کاهش داده اند. به گزارش ایسنا، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، پس از انحلال پیمان سه ساله اوپک پلاس تصمیم گرفت صادراتش را افزایش دهد. اما تقاضا برای نفت به دلیل اقدامات جهانی که برای مقابله با گسترش بیماری کووید 19 انجام شده، به شدت کاهش پیدا کرده است و شرکتهای نفتی نرخ پالایش را کاهش داده اند و هیچ شتابی برای خرید نفت اضافی از عربستان سعودی ندارند. یک منبع بازرگانی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نرخ فعالیت پالایشگاهی کاهش پیدا کرده و بنابراین فروش حجم اضافی نفت دشوار است. عامل دیگری که به افت تقاضا کمک کرده، رشد هزینه های حمل محموله بوده است.

برنامه آمریکا برای خرید نفت متوقف شد

وزارت انرژی آمریکا برنامه خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک را در پی جا ماندن بودجه سه میلیارد دلاری این طرح از بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری، متوقف کرد. به گزارش ایسنا، وزارت انرژی آمریکا با در نظر گرفتن ابهامات مربوط به موافقت کنگره با درخواست خرید نفت در مارس سال 2020، درخواست خود را متوقف می کند و اگر بودجه برای این طرح تضمین شود، این درخواست را مجددا تکرار خواهد کرد. درخواست اولیه برای خرید 77 میلیون بشکه نفت و پر کردن ذخایر استراتژیک در 19 مارس رسما مطرح شد و بر اساس آن، در دور اول قرار بود 30 میلیون بشکه نفت آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک خریداری شود. اما در بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری که کاخ سفید و سنا شب چهارشنبه در خصوص آن به توافق رسیدند بودجه ای برای خرید نفت از تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته نشد. در ابتدا سه میلیارد دلار برای این پروژه درخواست شده بود. در پی تصویب لایحه بسته دو تریلیون دلاری در سنا، چاک شومر، رهبر اقلیت سنا در ایمیلی به سناتورها اعلام کرد که در نسخه بازبینی شده لایحه، سه میلیارد دلار بودجه برای خرید نفت حذف شد.

زمان واریز اولین یارانه معیشتی سال 99 مشخص شد

سخنگو و رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:‌ اولین یارانه معیشتی در سال جاری در روز 10 فروردین‌ماه واریز می‌شود. مهدی قمصریان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: طبق روال ماه‌های قبل اولین یارانه معیشتی خانوار در سال جاری در ساعت 24 روز یکشنبه 10 فروردین‌ 99 به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. وی افزود: طبق روال ماه‌های قبل یارانه معیشتی براساس بُعد خانوار برای 60 میلیون نفر شامل بیش از 18 میلیون خانوار واریز می‌شود. به گفته قمصریان، برای خانوارهای تک‌نفره 55 هزار تومان، خانوارهای دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهار نفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بالاتر 205 هزار تومان واریز می‌شود.

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.