ترکیه: ناتو باید نگرانی‌های امنیتی آنکارا را در نظر بگیرد

ترکیه: ناتو باید نگرانی‌های امنیتی آنکارا را در نظر بگیرد
خلاصه اخبار

تهران-ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه گفت، آنکارا با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف نیست، اما می‌خواهد که سایر اعضای این ائتلاف نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه را در نظر بگیرند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش ایرنا از خبرگزاری “تاس”، کالین شنبه‌شب افزود، ما با (عضویت سوئد و فنلاند در ناتو) مخالف نیستیم. اما به این موضوع به عنوان امنیت ملی ترکیه نگاه می‌کنیم.

وی تصریح کرد، آن‌ها نباید اجازه دهند پ.‌ک.‌ک و رسانه‌ها، سازمان‌ها، افراد وابسته و گروه‌های دیگر در این کشورها فعالیت کنند. 

وی گفت: عضویت در ناتو همیشه یک فرایند است. ما می‌خواهیم همه متحدان و همچنین مقامات سوئدی به این نکات توجه کنند. البته ترکیه با مقامات سوئدی در این خصوص بحث خواهد کرد. اگر مردم آن‌ها (فنلاند و سوئد) نگران امنیت ملی خود هستند، شهروندان ترکیه نیز به همان‌اندازه نگران امنیتشان می‌باشند. ما باید این را از منظر متقابل ببینیم. 

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد، انتقاد شدید روسیه از عضویت فنلاند و سوئد دلیل مخالفت آنکارا با عضویت این دو کشور نیست. 

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را اشتباه خواند و همچون اشتباه الحاق یونان به این پیمان توصیف کرد. 

اردوغان با اشاره به اینکه فنلاند و سوئد خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند، اظهار کرد: کشورش دیدگاه مثبتی نسبت به عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو ندارد. 

عضویت در ناتو بی‌طرفی فنلاند و سوئد که از زمان جنگ سرد وجود داشته است را تغییر خواهد داد و زمینه را برای گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه آماده خواهد کرد. 

مسکو اعلام کرده است عضویت فنلاند و سوئد یک تهدید برای این کشور محسوب می‌شود و به آن پاسخ خواهد داد.