عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99؛ چقدر سود کردیم؟

عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99؛ چقدر سود کردیم؟
خلاصه اخبار

با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 99 در حال بررسی اتفاقات این مدت و بررسی عملکرد بازارهای مختلف هستیم. در این بین یکی از اتفاقات قابل توجه در بازار سرمایه (البته بعد از رشد فوق العاده سریع و افت تاریخی آن) عرضه اولیه‌های امسال بوده است. این عرضه اولیه‌ها از نظر تعداد و بازدهی […]

با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال 99 در حال بررسی اتفاقات این مدت و بررسی عملکرد بازارهای مختلف هستیم. در این بین یکی از اتفاقات قابل توجه در بازار سرمایه (البته بعد از رشد فوق العاده سریع و افت تاریخی آن) عرضه اولیه‌های امسال بوده است.

این عرضه اولیه‌ها از نظر تعداد و بازدهی نکات قابل توجهی داشتند که در ادامه به بررسی این روند و مقایسه بازدهی این سهام می‌پردازیم.

عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99

شروع طوفانی!

عرضه اولیه‌های سال 99 با عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در نمادهای صبا و شستا کلید خورد.

این دو عرضه اولیه با توجه به سرمایه‌ی بالای این دو شرکت، نقدینگی زیادی را به خود اختصاص دادند به نحوی که هر سهامدار در مجموع می‌توانست نزدیک به 4 میلیون و 100 هزار تومان در این دو عرضه اولیه سرمایه‌گذاری کند.

علاوه بر آن با توجه به روند پرقدرت بازار؛ این دو عرضه اولیه در اولین گام، سود خوبی را نصیب مشارکت کنندگان کردند که در نهایت منجر به تشویق بیشتر سهامداران به خرید عرضه اولیه‌ها شد.

اما این پایان کار نبود و با ادامه یافتن روند پر شتاب قیمت‌ها، اینبار تعداد عرضه اولیه‌ها بود که رشد کرد. در نمودار زیر می‌توانید پراکندگی عرضه اولیه‌ها را در مقایسه با وضعیت شاخص کل بررسی کنید.

عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99
تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن سیگنال

دو نمودار زیر توزیع این عرضه‌های اولیه را بر اساس ماه عرضه و ارزش عرضه اولیه‌های هر ماه نمایش می‌دهد.

عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99
عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99

مقایسه این سه نمودار نشان می‌دهد که مهمترین عرضه اولیه‌های امسال، در ابتدای سال انجام شده و به لطف عرضه اولیه شستا، فروردین تاثیر گذارترین ماه بوده است.

آیا عرضه اولیه‌های خود را فروختید؟

زمان مناسب فروش سهام، همیشه یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین سوالات فعالان بازار سرمایه بوده. اما این سوال برای عرضه اولیه‌ها معمولا چند جواب ساده و تکراری دارد که هر کدام به عنوان یک استراتژی فروش توسط برخی از شرکت کنندگان در عرضه اولیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروش با اولین ریزش صف خرید یا فروش در صورت تایید تغییر روند!

کسانی که از استراتژی فروش در صورت تایید تغییر روند استفاده می‌کنند، معمولا در روندهای صعودی، سود بیشتری کسب کرده‌اند. این موضوع در مقایسه میزان سود این دو روش در 6 ماه نخست امسال کاملا محسوس بود اما در صورتی که استراتژی شما نگهداری بلند مدت این سهام باشد یا بعد از تغییر روند امکان فروش سهام را نداشته باشید، در یک بازار با روند نزولی مشابه آنچه در 6 ماه دوم امسال شاهد آن بودیم، در مقایسه با استراتژی فروش در اولین ریزش صف خرید، سود کمتری نصیب شما خواهد شد.

نمودار زیر روند تغییرات درصد سود عرضه اولیه‌های امسال را نسبت به قیمت عرضه هر سهم نمایش می‌دهد.

عملکرد عرضه اولیه‌های سال 99

وجود سایه‌های بلند در این نمودار، نشان دهنده این موضوع است که قیمت نسبت به سقف ثبت شده، فاصله زیادی پیدا کرده و حداقل در میان مدت، روند تغییرات قیمت این سهام تغییر کرده است.

مهمترین اتفاقات سال 99

همانطور که گفته شد، امسال برای عرضه اولیه‌ها سال بسیار پر فراز و نشیبی بوده است. یکی از مهمترین اتفاقات، افزایش فوق العاده تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه‌ها بود. افزایش مشارکت به حدی بود که تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه‌ها تا حدود 5.5 میلیون نفر رشد کرد و این درحالی است که تعداد شرکت کنندگان در آخرین عرضه اولیه سال 98 تنها 1.64 میلیون نفر بوده است.

البته این افزایش مشارکت با شروع روند اصلاحی بازار، متوقف و در نهایت با ادامه دارشدن اصلاح، جای خود را به یک روند نزولی داد تا جایی که در عرضه اولیه اپال که آخرین عرضه اولیه سال 99 بوده تنها 2.75 میلیون نفر شرکت کردند.

امسال در کنار افزایش چشمگیر میزان مشارکت، شاهد لغو چندباره عرضه اولیه‌ها بودیم. اتفاقی که با لغو عرضه اولیه غزر و غکورش شروع شد.

این روند به همین دو نماد محدود نشد و در ادامه چند عرضه اولیه دیگر مثل اپال، حآفرین و مدار نیز لغو شدند. البته در این بین غزر و اپال در دومین مرحله موفق به عرضه سهام خود شدند اما غکورش، حآفرین و مدار همچنان امکان عرضه سهام خود را پیدا نکرده‌اند.

یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه در لیست عرضه‌های اولیه، صف خرید طولانی مدت شصدف، غگیلا و رافزا است.

در این بین شصدف که 14 اسفند سال 98 عرضه اولیه شد، با حفظ صف خرید به مدت یکسال، رکورد بلندمدت ترین صف خرید را به خود اختصاص داد.

سخن پایانی

در پایان باید این نکته را یادآور شویم که ارزش سهام شرکت‌ها به فاکتورهای زیادی وابسته است و نباید همه عرضه اولیه‌ها را به یک دید، نگاه کرد.

همچنان که در عرضه اولیه‌های امسال نمادهایی با رشد چند صد درصدی در کنار نمادهای با افت نزدیک به 20 درصدی نسبت به قیمت عرضه قرار گرفته‌اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام عرضه اولیه جدیددر سال۱۴۰۰کی میاد؟

زمان
12:30:35
بعدازظهر
تاریخ
چهارشنبه
25 فروردین 1400