با شرکت صنعتی زر ماکارون (غزر) بیشتر آشنا شوید

با شرکت صنعتی زر ماکارون (غزر) بیشتر آشنا شوید
خلاصه اخبار

شرکت صنعتی زر ماکارون در سال 1380 به صورت شرکت سهامی خاص در شهرستان ساوجبلاغ به ثبت رسیده و از سال 1384 با ظرفیت تولید 45 هزار تن فعالیت خود را شروع کرده است.

شخصیت حقوقی شرکت در تاریخ 22 اردیبهشت 1399 به سهامی عام تغییر کرده است. مرکز اصلی شرکت صنعتی زر ماکارون در کردان کرج، خیابان مرغک، جنب کارخانه آرد زر کرج می باشد.

موضوع فعالیت شرکت صنعتی زر ماکارون

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق بند 2 اساسنامه عبارتست از تهیه، تولید، بسته بندی، خرید و فروش انواع ماکارونی های مختلف اعم از ساده و فانتزی و محصولات همانند از قبیل انواع رشته و لازانیا و غیره؛ اشتغال به امور بازرگانی اعم از پخش واردات و صادرات، اخذ نمایندگی جهت امور فوق و احداث کارخانه و کارگاه و وارد کردن ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، اخذ لیسانس و دانش فنی، مشارکت در هرگونه سرمایه گذاری مربوط به موضوعات مذکور و … .

سرمایه و سهامداران

سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس 10 میلیون ریال بوده که طی 9 مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 1,600,000 میلیون ریال رسیده است. سهامدار عمده شرکت آقای مرتضی سلطانی با مالکیت 51 درصد سهام هستند. جدول زیر آخرین ترکیب سهامداران شرکت را نشان می دهد.

سهامدارتعداد سهامدرصد سهامارزش سهام
آقای مرتضی سلطانی16451%820,000
آقای محسن امینی3210%160,000
آقای مهدی امینی3210%160,000
آقای آرش سلطانی6019%300,000
شرکت توسعه صنعتی غذایی زر(سهامی عام)3210%160,000
مجموع320100%1,600,000

ظرفیت تولید و محصولات

شرکت زر ماکارون بر اساس پروانه بهره برداری مجوز تولید مجموعاً 448 هزار تن انواع محصولات غذایی را دارد که جزئیات آن در جدول زیر نشان داده شده است.

محصولظرفیت سالانه(تن)
ماکارونی ساده (بدون تخم مرغ، به صورت نپخته) (فرمی-رشته ای)351,000
ماکارونی سبزیجات (بدون تخم مرغ، به صورت نپخته)54,000
رشته غذایی (صرفا رشته آشی و پلویی)27,000
لازانیا (بدون تخم مرغ، به صورت نپخته)7,000
بسته بندی انواع آرد و غلات5,000
انواع پودر کیک (آماده و نیمه آماده)4,000
جمع448,000

ویژگی های رقابتی شرکت

با توجه به اطلاعات ارائه شده در امیدنامه این شرکت، زر ماکارون بیشترین درصد از بازار پاستا ایران را در اختیار دارد و با فاصله بسیار زیادی از سایر رقبا در حال فعالیت است. علاوه بر این، زر ماکارون با افزایش سیلوهای غلات توانسته است بالاترین توان ذخیره سازی یکجا در کشور را کسب کرده و با راه اندازی 5 خط تولیدی آرد مقام نخست در بیشترین ظرفیت تولید یکجای انواع آرد ایران را از آن خود کند.

میزان تولید و فروش شرکت صنعتی زر ماکارون

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ظرفیت اسمی و عملی شرکت برابر با مقادیر جدول زیر اعلام شده است:

سالظرفیت اسمی (تن)ظرفیت عملی (تن)
1397396,00098,776
1398448,000183,320

همانطور که مشاهده می کنید اختلاف زیادی بین مقادیر اسمی و عملی تولید در این شرکت وجود دارد که دلیل آن کاهش ظرفیت تولید به دلیل نیاز به تغییر قالب مورد استفاده در خط تولید و تنوع قالب های مورد استفاده در خانواده محصولات این شرکت است. از طرفی بخش قابل توجهی از افزایش ظرفیت تولید این مجموعه در سال 98 و در پی اضافه کردن یک خط جدید فرمی با ظرفیت تقریبی 52هزار تن و افزایش راندمان سایر خطوط فرمی به دلیل کاهش نیاز به تغییر قالب اتفاق افتاده است. همچنین شرکت از سال 96 شروع به اصلاح در شبکه فروش خود کرده که نتیجه آن افزایش حجم فروش در شش ماهه نخست سال 98 به میزان 35 درصد نسبت به کل سال 97 و 80 درصد نسبت به سال 96 یعنی قبل از تغییر رویکرد های فروش بوده است.

در نمودارهای زیر مقایسه ای بین میزان فروش در سالهای 96 تا 98 در بازارهای داخلی و خارجی و در آمد ناخالص حاصل از آن انجام شده است.

با شرکت صنعتی زر ماکارون (غزر) بیشتر آشنا شوید

(توجه داشته باشید که با توجه به حذف فروش گندم و ضایعات مربوط به آن از درآمدهای مربوط به سال های 97 و 98 این موارد جهت افزایش قابلیت مقایسه در نمودارهای بالا از سال 96 نیز حذف شده اند.)

همانطور که مشاهده می کنید شرکت در نتیجه افزایش تولید و بازنگری در سیستم فروش خود توانسته است حجم فروش و درآمدهای حاصل از آن را به شکل چشم گیری افزایش دهد.

جایگاه شرکت در بازار

شرکت زر ماکارون در حال حاضر بیشترین سهم از بازار پاستا و ماکارونی ایران را در اختیار دارد و طبق سند چشم انداز 5 ساله، این شرکت قصد دارد تا در سال 1402 سهم خود را در این بازار به 70 درصد برساند. مقایسه وضعیت فعلی این شرکت در بازار با مهم ترین رقبا در نمودار زیر نشان داده شده است.

با شرکت صنعتی زر ماکارون (غزر) بیشتر آشنا شوید

ارزش گذاری شرکت صنعتی زر ماکارون

برای ارزش گذاری شرکت ها روش های متنوعی وجود دارد اما چند مورد از پرکاربردترین آن ها در زمینه قیمت گذاری شرکت های تولیدی، روش های تنزیل جریانات نقد صاحبان سهام (FCFE)، تنزیل سود های تقسیمی (DDM) و روش نسبی (P/E) است. در جدول زیر بدون در نظر گرفتن فرآیندهای پیچیده این روش ها به ارائه نتایج حاصل از هریک از آن ها پرداخته ایم.

با شرکت صنعتی زر ماکارون (غزر) بیشتر آشنا شوید

با توجه به نتایج هر سه روش قیمت گذاری، قیمت نهایی هر سهم برابر با میانگین این سه روش و معادل 50938 ریال در نظر گرفته می شود.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
نظرات کاربران
  • سلام،من برای عرضه اولیه سهام غزر ثبت درخواست کردم ولی لغو شد دیگه درخواستم اعتباری نداره؟

  • سلام عرضه زرماکارون به تعویق افتاد من سهمو زده بودم حالا چیکار کنم

    • سلام، هزینه پرداخت شده به حساب شما بر میگرده

  • سلام میش بگین از چه سایتی باید خرید کنیم؟

  • سلام من حسابم رو در کارگزاری شارژ کردم بدون درخواست آیا کارگزاری برام عرضه اولیه میخره یا باید درخواست بدم

  • از چه طریق میشه سهم اولیه رو خریداری کرد. منظورم وارد شدن ب کدوم سایت ومراحلش رو اگه امکان داره توضیح بدید

  • سلام.دربعضی از سهامها توی دفترسفارشات٬توقسمت فروش چیزی نیست و اصلا عددی ثبت نمیشه٬ولی بااین حال پایین دفترسفارشات همان سهام نشون داده که چنددرصدافرادحقیقی و حقوقی سفارش فروش زدن!اول اینکه درمورداین موضوع توضیح بدین و دوم اینکه آیامیتوان این گونه سهامها رو خریداری کرد یا نه؟

    • سلام، در این شرایط شما با صف خرید مواجه شدین. برای آشنایی با این موضوع (اینجا ) کلیک کنید

    • سلام، تعداد سهمی که به هر نفر میرسه مشخص نیست اما حداکثر تعداد سهم قابل سفارش در اطلاعیه ذکر شده

  • سلام
    برای عرض اولیه آریا و غزر چقدر موجودی نیاز هست؟

  • سلام یه سوال
    اگه قرار باشه واسه یه عرضه اولیه کمتر از اون رقمی که گفتن سهم بدن مثلا میزان نقدینگی لازم یه میلیون ولی میان ۵۰۰ هزار تومن سهم میدن
    یکی بیاد همون ۵۰۰ تومن خرید زده باشه همون اندازه سهم میدن یا نه تناسب خاصی داره و به افردای که بیشتر (همون مقدار اعلام شده) خرید زدن بیشتر میدن؟

    • سلام، تا زمانی که در خواست شما بیشتر یا مساوی تعداد سهمیه هر کد باشه همون حداکثر سهمیه، و زمانی که درخواست کمتر از اون باشه به تعداد در خواست شده اختصاص پیدا میکنه

  • سلام وعرض احترام خدمت شما .خیلی ممنون از اطلاعات با ارزشتون خیلی عالیه

    • سلام، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم از مقالات (این بخش) استفاده کنید

    • سلام، قیمت سهام به دارایی ها و میزان پیش بینی از سود دهی آینده سهم بستگی داره

  • سلام خدمت کارسناس محترم
    ماند وکالتی یعنی چی….
    من ی سهم رو فروختم ۱۴۰۰
    ولی نوشته مانده قابل معامله ۸۰۰