بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت/ سکه، بیشترین بازدهی مثبت را داشت

بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت/ سکه، بیشترین بازدهی مثبت را داشت
خلاصه اخبار

بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت نشان می‌دهد که دلار، طلا، سکه و بورس همگی با رشد همراه بودند. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی، کمترین بازدهی را داشت.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت، نشان می‌دهد که هر چهار بازار مالی، با رشد همراه بودند.

قیمت دلار

قیمتدلار در هفته جاری، 0٫04 درصد رشد داشت.

صرافی ملی، روز پنجشنبه 22 اردیبهشت، نرخ فروش دلار را 25718 تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه 15 اردیبهشت، 25709 تومان ثبت شده بود.

دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را در کانال 28 هزار تومان به پایان رسانده بود. اما در طول هفته اخیر، ابتدا به کانال 29 هزار تومان و سپس 30 هزار تومان وارد شد.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در در هفته سوم اردیبهشت 1401، با 7٫18 درصد رشد همراه بود.

قیمت طلا در روز گذشته، یک میلیون و 398 هزار و 950 تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز 15 اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و 305 هزار و 225 تومان رسیده بود.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته سوم اردیبهشت، رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی برای سکه طرح جدید، 12٫12 درصد بود. این میزان بیشتری بازدهی مثبت در میان بازارها بود.

قیمت سکه طرح جدید روز گذشته، 14 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش به 13 میلیون و 200 هزار تومان رسیده بود.

بازار طلا و سکه در هفته گذشته با وجود نوسان قیمت‌ها در ساعاتی از روزهای مختلف، در مجموع روند افزایشی داشتند.

بازدهی بازارهای مالی
بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت 1401

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت، شاخص کل بورس رشد کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و 564 هزار و 449 واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، دوشنبه، 12 اردیبهشت به حدود یک میلیون و 529 هزار و 709 واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد 2٫27 درصدی شاخص کل است.

نیما نائینیان، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس، به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر رفتار سهامداران در بازار سرمایه تغییرکرده و با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کرده و به عبارتی بورس در حال پوست‌اندازی و بازگشت اعتماد است.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته حجم نقدینگی بورس افزایش یافته است بیان کرد: این مساله منجر به ادامه تورم در کشور و افزایش انتظارات تورمی شده است. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای نشان دادند که به سودسازی خوبی رسیده‌اند که این دو موضوع تقاضای بازار برای سهام را بیشتر کرده است. با توجه به رشدهایی که طی چند ماه گذشته در بازار سهام اتفاق افتاده شاهد افزایش ورود جریان نقدینگی بوده‌ایم که موجب شده بازار سرمایه کمی از آن اعتماد رفته را به خود جلب کند.

سیگنال‌های مختلف برای بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم بافی مانده است.

در هفته‌ای که گذشت، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین برای گفتگوی با مقامات ایرانی به کشور سفر کرد. همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر نیز در سفری به تهران با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو داشت. کارشناسان، نتیجه این دیدارها را بر قیمت دلار و به دنبال آن دیگر بازارهای مالی موثر می‌دانند.

همچنین روز چهارشنبه، 21 اردیبهشت، روند قیمتی دلار افزایشی بود که خبر حمله توپخانه‌ای سپاه به اربیل عراق ممکن است بر این موضوع اثرگذار بوده باشد. از سوی دیگر، کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی، ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

در هفته‌ای که گذشت، با گفتگوی تلویزیونی رئیسی، رئیس‌جمهور با مردم، یارانه نقدی به 300 و 400 هزار تومان افزایش یافت. در ادامه، دولت قیمت مصوب چهار قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات را افزایش داد.

این موارد بر بازدهی بازارها در هفته سوم اردیبهشت اثرگذار بودند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.