افزایش سطح تولید بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس

افزایش سطح تولید بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس
خلاصه اخبار

روند تولید مس معدنی در نیمه نخست سال 2018 با حرکت صعودی، نگرانی درباره عرضه این فلز را کاهش داد. معادن واقع شده در شیلی و اندونزی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تامین‌کنندگان این فلز در بازار جهانی هستند، با از سرگیری تولید پس از تعطیلی‌های پیش آمده در سال 2017، سبب شدند حجم تولید مس معدنی تا پایان نیمه نخست سال 2018 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، رشد 5 درصدی داشته باشد.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، مطالعات تولید مس معدنی نشان می‌دهد تولید این فلز با افزایش 5 درصدی در نیمه نخست سال 2018 همراه بود. تولید مس معدنی در جهان در این مدت افزون بر 470 هزار تن رشد داشت که می‌توان گفت یکی از پیامدهای بحران‌های رخ داده در عرضه مس در سال 2017 است. در سال 2017 دو اتفاق مهم در بزرگ‌ترین معادن مس جهان، عرضه این فلز را به شدت با بحران روبرو کرد. پیامدهای این اتفاق آن‌چنان وسیع بود که منجر به افت تولید مس معدنی در 3 ماهه نخست سال 2017 به رقم میانگین تولید 1.5 میلیون تن در ماه شد. از این رو، شرکت‌های معدنی در سال 2018 تصمیم گرفتند تا با افزایش تولید، کسری عرضه در سال پیش را جبران کنند.
نمودار 1 تولید و ظرفیت مس معدنی در سال 2017 و نیمه نخست سال 2018 را نشان می‌دهد. روند کلی نمودار حاکی از آن است که تولید مس در نیمه نخست سال 2018 با پشت سر گذاشتن بحران‌های پیش‌ آمده در سال 2017 افزایش یافته است. تولید در شیلی به منظور جبران کاهش عرضه در سال گذشته که ناشی از وقوع اعتصاب 45 روزه در معدن اسکوندیدا (بزرگترین معدن مس جهان) بود، 12 درصد رشد یافت. شایان ذکر است، شرکت شیلیایی Codelco نیز حجم تولید خود را در سال 2018 افزایش داد. تولید معادن مس اندونزی نیز که به دلیل محدودیت صادرات از ژانویه تا آوریل سال پیش با کاهش روبرو شده بود، در نیمه نخست سال 2018 به میزان 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

افزایش سطح تولید بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس

گفتنی است جمهوری دموکراتیک کنگو در این مدت توانست با استفاده از ظرفیت‌های موجود، تولید کاتد مس را به 16 درصد افزایش دهد و نقش مهمی در رشد تولید جهانی این فلز سرخ ایفا کند. زامبیا به عنوان یک کشور آفریقایی دیگر که در کمربند مس واقع شده است، تولید معدنی مس را پس از بازگشایی واحدهای خود که با تعطیلی موقت مواجه شده بودند، تا 12 درصد افزایش داد. علی‌رغم رونق تولید مس در جهان به واسطه تولید در کشورهای مذکور، روند تولید در آمریکای شمالی روند نزولی داشت.
کشورهای آمریکا و کانادا به‌ترتیب با 8 و 7 درصد رشد منفی، در جهت خلاف رشد تولید معدنی مس در جهان حرکت کردند. کشور پرو نیز که دومین کشور مهم تولیدکننده معدن مس در جهان است، در نیمه نخست سال 2018 سطح تولید معدنی را کاهش داد. این کشور در سال‌های اخیر توانسته بود با توسعه واحدهای موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید به افزایش قابل توجه تولید دست یابد. علاوه بر آمریکا و کانادا کشورهای مکزیک و پرو نیز در دو ماه نخست سال 2018 تولید مس را به ترتیب 3.5 و 2 درصد کاهش دادند که سبب شد تولید جهانی مس در ماه فوریه به کمینه مقدار خود یعنی 1.5 میلیون تن برسد.
ظرفیت جهانی مس معدنی نیز در ماه فوریه با افت 9 درصدی نسبت به ماه قبل روبرو بود که احتمالا با مسایل پیش‌آمده در کشورهای آمریکای شمالی، مکزیک و پرو مرتبط است. اما به طور کلی، میانگین 6 ماهه ظرفیت تولید در نیمه نخست سال 2018 افزون بر 2 میلیون تن بود که به غیر از ماه فوریه روند یکنواختی را طی کرد. نرخ بهره‌برداری نیز در 6 ماهه نخست سال 2018 به طور میانگین حدود 82 درصد محاسبه شد و روند نوسانی داشت. با توجه به مطالب فوق، تولید مس معدنی در نیمه نخست سال 2018 از تنش به دور بوده و در جهت بازگشت به تولید حداکثری گام برداشته است. در بررسی منطقه‌ای، تولید معدنی در آفریقا به‌میزان 10 درصد، در آمریکای لاتین به‌میزان 8 درصد، در آسیا به‌میزان 5.5 درصد، در اروپا به‌میزان 3 درصد و در اقیانوسیه به‌میزان 8 درصد افزایش یافت، در حالی که در آمریکای شمالی کاهش 6 درصدی تولید به‌ثبت رسیده است.

منبع: felezatonline.ir

برچسب‌ها