از «ساخت نخستین خودروی فورد» تا « جزئیات دستور رهبری درباره اصلاحات ساختار بودجه»

از «ساخت نخستین خودروی فورد» تا « جزئیات دستور رهبری درباره اصلاحات ساختار بودجه»
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از تابناک،  تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع “اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان” در این نوشتار به وقایع تاریخی […]

به گزارش سیگنال به نقل از تابناک،  تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع “اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان” در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

24 بهمن 1281، نخستین خودرو 750 دلاری فورد در کارخانه اش در خیابان ماک واقع در شهر دیترویت میشیگان ساخته شد که بعدا به یک پزشک فروخته شد. نام این خودرو مدل ــ ا 1903 بود. موتور این خودرو ِ بنزین سوز دارای دو سیلندر و توان آن هشت اسب بخار بود و می توانست تا سرعت 45 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

24 بهمن 1300، سفارت آمریکا در تهران به چاپ مقاله ای در روزنامه «نهضت شرق» اعتراض کرد. این مقاله با اشاره به واگذاری امتیاز نفت شمال به کمپانی آمریکایی استاندارداویل دو دولت آمریکا و انگلیس را رقیب یکدیگر در چپاول منابع و ذخایر ایران خوانده بود.

24 بهمن 1347، وزارت خارجه آمریکا در نامه ای به «آرمین مایر» سفیر آن کشور در تهران خاطر نشان کرد “شاه در مورد خط لوله نفت ایران به اسرائیل گفته است که این خط برای ایران سود مالی دارد و ایران در نظر دارد بدون توجه به شکایات اعراب، استفاده از آن را ادامه دهد… اسرائیل برای ایران به منزله یک دوست است”.

24 بهمن 1358، دکترحسن عباسپور وزیر نیرو در گفت‌ وگویی اعلام کرد: طبق مصوبه دولت و شورای انقلاب نام بسیاری از سدهای ایران تغییر می‌ کند. وی اسامی تغییر کرده را به این شرح اعلام کرد: سد محمدرضا شاه به سد «دز»، سد فرح به سد «سفیدرود»، سد شهناز پهلوی به «اکباتان»، سد فرحناز پهلوی به سد «لتیان»، سد شاه اسماعیل به سد «گلپایگان»، سد شاه عباس کبیر به «زاینده ‌رود»، سد شاپور اول به «مهاباد»، سد کورش کبیر به «زرینه ‌رود»، سد داریوش کبیر به «درودزن» و سد رضاشاه به سد «کارون» تغییر نام یافته ‌اند.

24 بهمن 1390، علی عسگری رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سپرده‌ های بانکی مردمی مشمول مالیات نخواهد شد.

24 بهمن 1391، حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی با ابلاغ سیاست‌ های کلی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، دولت را مکلف کردند برای تسریع در عملیاتی کردن این سیاست ‌ها در کمترین زمان ممکن، راهکارها را تنظیم کرده و پیگیری ‌های قانونی را انجام دهد. این سیاست ‌ها که در 23 بند تدوین شده است، از جمله شامل این موارد می شود: بالا بردن قدرت رقابت ‌و افزایش بهره ‌‌وری عوامل تولید، تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت‌ پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی در بازه زمانی معین، مدیریت منابع ارزی با تاکید بر تامین نیازهای تولید ملی و کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی، بهبود فضای کسب ‌و کار، افزایش سهم بخش‌ های تعاونی و خصوصی در تولید ملی، تنظیم نقش نهادهای عمومیِ غیردولتیِ اقتصادی در جهت تولید ملی، شفاف‌ سازی و به‌ هنگام‌ سازی آمار و اطلاعات و تسهیل دسترسی به آن، گسترش تنوع ابزارهای سرمایه‌‌ گذاری در بازار سرمایه و تکمیل ساختارهای آن، کارآمد‌سازی مدیریت منابع موجود در صندوق توسعه ملی و جلوگیری از ایجاد انحصار در چرخه تولید و تجارت تا مصرف.

24 بهمن 1394، پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی با سه درخواست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از نظام بانکداری کشور همراه بود. او ضمن تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز در سال آینده برای تقویت ثبات در بازار، از نظام بانکداری کشور خواست تا خود را برای یک فضای رقابتی در دوره پس از برجام آماده کنند. او همچنین گفت که بانک‌ها باید بنگاهداری را کنار گذاشته و در فضای تولید قرار گیرند. رئیس‌‌جمهوری در عین حال اظهار کرد که اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

24 بهمن 1396، بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان داد در 10 ماه منتهی به دی ‌ماه  26 هزار و 700 خودرو با حجم موتور زیر 2000 سی ‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است. همچنین 19 هزار و 200 خودرو با حجم 2000 تا 2500‌ سی ‌سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها نیز بیش از 520 میلیون دلار است، به این ترتیب تنها در این دو مورد (به ‌غیر از خودروهای هیبریدی) نزدیک به 46 هزار خودرو وارد کشور شده است.

24 بهمن 1397، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، به بیان توضیحاتی درباره جزئیات دستور رهبری درخصوص اصلاح ساختار بودجه طی ماه‌های آینده پرداخت و گفت: اصل این موضوع مربوط به دستوری است که مقام معظم رهبری در آستانه تقدیم بودجه سال 98 به مجلس اعلام کردند. ایشان دستور دادند که در جلسات مربوط به سران سه قوه کار اساسی انجام شود تا ماندگار باشد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: این کار آغاز شده است و آنچه آقای لاریجانی در سفر خود به قم اعلام کردند عطف می‌شود به موضوع بودجه و این گونه نیست که مربوط به ساختار کل دولت یا کل کشور باشد.